www.sprouter.com er adressen på et nyt niche social media-site som henvender sig til iværksættere verden over. Sitet, som har været i offentlig beta siden efteråret, blev oprettet af en canadier ved navn Sarah Prevette. Som ung iværksætter oplevede Prevette behovet for et mere solidt og nemt tilgængeligt internationalt netværk, som hun kunne dele sine udfordringer og erfaringer med. Hun samlede et team på fire personer og satte sig for at benytte sig af hendes generations teknologiske force: social media-platformen. Og her begyndte konceptet virkelig at spirre. På mange måder kan man sige, at Sprouter er en mindre støjende, arbejdsfokuseret, iværksætterudviklende nicheudgave af Twitter. Men den er også mere end det. Sprouter er et startup som faciliterer international netværkeri og samarbejde iværksættere imellem. Det gøres gennem et social media-site, en blog, et nyhedsbrev, fysiske møder, m.m. Sprouter efterligner Twitter på mange måder. Online kommunikation er begrænset til 140 tegn ad gangen, og der findes et enkelt spørgsmål, der skal besvares. På Twitter er det ”Hvad laver du?” mens det på Sprouter er ”Hvad arbejde du på?” Ligesom på Twitter har folk mulighed for at kunne følge andre, som man finder interessante eller relevante for ens arbejde. Hvor en post hedder et ”tweet” på Twitter, hedder det i stedet for et ”sprout” på Sprouter. Og man må godt skrive direkte til andre, man er forbundet med. Fleksible filtre I forhold til Twitter har man flere muligheder i Sprouter. Et eksempel findes i Sprouters benyttelse af en udvidet version af hashtags (se definition i sidste udgave af IVÆRKSÆTTEREN), som gør det muligt for brugerne at følge dialogen kontinuerligt på tværs af Sprouter-samfundet og til at ”herske” over et bestemt emne til gavn for ens personlige branding og den fælles udveksling. Dertil findes der filtre i Sprouter, som er med til at gøre arbejdsgangen mere overskuelig. Mens man kunne sige, at filtrene ligner Twitters lister, er filtrene på Sprouter mere fleksible og kan sættes til og slås fra efter forgodtbefindende. Et eksempel kunne være, at man er ved at gøre sig klar til at præsentere et nyt produkt i Montréal i den kommende uge og i stedet for at følge med i alle og enhver i denne kostbare tid, sætter man filtre på, som kun fremhæver de sprouts der har relevans til produktlaunch og Montréal. Det giver mulighed for at kunne følge med i den aktuelle Montréalske puls og evt. danne nye forretningsforbindelser mens man er der. Når man er hjemme igen og har mere tid, kan man så fjerne filtrene og igen følge med i sit bredde netværk. En yderligere ting, der adskiller tjenesten fra Twitter, er den mulighed, Sprouter tilbyder sin medlemmer, for at kreere en platform for deres events gennem dedikerede sider, brug af hashtags og muligheder for at opretter grupper som har lyst til at deltage i diskussionen omkring et bestemt event. Sprouter har også en fast blog som er et stående vejledning til brug af sitet, men også en god kilde til bøger, events og forum for gennemgående interviews. SproutUps Hver uge udsender Sprouter et nyhedsbrev til medlemmernes e-mail-adresser. Nyhedsbrevet består af en ugentlige velkomst til nye medlemmer, med tips til benyttelse af det nye forum; fremhævelse af to nuværende Sprouters og de meste populær links/tråde, samt kommende events. Ligesom Twitter tilbyder Sprouter regelmæssige muligheder for, at det virtuelle samfund kan mødes i virkeligheden på de såkaldte ”SproutUps”. Indtil videre er der blevet afholdt SproutUps i Toronto, New York, Boston, Montréal og London med mange flere på listen i 2010. Sprouter har en stærk online og offline-presence gennem Twitter, Facebook, LinkedIn, YouTube, Flikr m.fl., samt gennem deres deltagelse i egne eller andres events. Det er takket været Erin Bury som er Sprouters Community Manager. Hendes opgave er at varetage firmaets navn og brand i ”det ydre rum”. Stillingsbetegnelsen er relativ ny, og indeholder en blanding af PR, markedsføring, ”evangelisme”, kundeservice og kundeplejning. Bury er i sin rolle for Sprouter ved at være kendt som et forbillede for udbredelsen af denne type stilling, da man allerede er begyndt at kunne fornemmer den ROI hendes arbejdsindsats har genereret for det lille firmaets udvikling. Lori Webb Lori Webb er amerikaner, men bosat i Danmark. Siden 2008 har hun taget aktiv del i den internationale trend-spotting-verden inden for iværksætteri, og hun arbejder på en større interviewbog med iværksætterportrætter fra hele verden.