Digitale løveunger får 100 dage til at overleve
Udviklingen har været forrygende. Onlineplatformen HelloSkin er oprettet på under 100 dage og er den hurtigst voksende enhed i medicinalvirksomheden LEO Pharmas højtprofilerede ”iværksætterfabrik” LEO Innovation Lab, der har fokus på digitale tilbud til patienter med hudsygdomme, som eksempelvis psoriasis.
For et år siden havde HelloSkin tre ansatte. I dag beskæftiger virksomheden 30 mand og står over for at udvide til Sverige og Norge. Det sker efter virksomheden er slået igennem på markedet i Danmark og England med en unik løsning til patienter med hudsygdomme, hvor de på baggrund af konkrete data fra andre med samme hudlidelser kan identificere produkter, der passer til deres symptomer.
Vi tager vores iværksættertilgang til opgaven med ind og får mulighed for at bygge virksomheden op fra start. Vi får den frihed, vi er vant til at have, og får samtidig al den sparring og viden, som vi har brug for fra LEO Pharma. Det har også stor betydning i vores fortsatte ekspansion til andre markeder.
I front for startup-succesen og det dedikerede hold af læger, dataloger, produktudviklere, iværksættere og e-handelsspecialister, der med egne ord innoverer for at forbedre livet for personer med hudlidelse, står Co-founder & CEO, Daniel Jensen. Bag ham står blandt andre Head of Growth, Yngvi Karlson, der står for vækst og marketing. Begge har erfaring med at starte egne virksomheder og blev hentet til innovationscentret og HelloSkin for at tilføje netop iværksætterens særlige tilgang til at løse udfordringer.
For LEO Pharma handler det om den bedst mulige måde at komme tættere på patienterne via nye onlinetiltag.
”Pointen ved at ansætte sådan nogle som os er at få friske øjne og en anden tilgang end moderselskabet til at se på, hvad patienterne har brug for, og hvordan der på kort tid kan opbygges en virksomhed, som kan imødekomme de behov. Modellen er, at vi har 100 dage til at identificere problemet og bygge en virksomhed. Så det er helt afgørende at have det rigtige iværksættermindset,” forklarer Daniel Jensen.
Tilbage til rødderne
Iværksætteriet i LEO Pharma har rødder tilbage til 1908. Her købte apotekerne August Kongsted og Anton Antons Løveapoteket i København og etablerede efterfølgende Københavns Løveapoteks Kemiske Fabrik, i dag kendt som LEO Pharma. Fra de ydmyge forhold i kælderen under det københavnske apotek er medicinalfirmaet vokset til en global koncern med stort fokus på behandling af hudsygdomme og over 5000 ansatte og produkter i mere end 100 lande.
Behovet for viden om hudsygdomme og mulighederne for behandling af dem er enormt. Det er netop baggrunden for LEO Pharmas beslutning om at gå nye veje og udvide den klassiske udvikling af receptpligtig medicin med den digitale gren med direkte kontakt med patienterne.
Så mens moderselskabet i Ballerup koncentrerer sig om at udvikle receptpligtige lægemidler, er fokus hos de pt. 13 projekter i LEO Innovation Lab på ikke-medicinske aspekter i hverdagen, som kan påvirke mennesker med hudsygdomme – og de to tilgange skal naturligvis gå hånd i hånd.
”Vi arbejder for en anden type berøringsflade til mennesker med hudlidelser. En mere direkte. Min opgave var at udtænke en e-handelsløsning, som giver den type kontakt med patienterne. Med HelloSkin giver vi mennesker med hudlidelser mulighed for at navigere i junglen af hudplejemidler og træffe beslutninger baseret på data og ikke produktnavn,” siger Daniel Jensen.
Smertefuld lidelse og skrappe krav
Kun et fåtal af patienter med eksempelvis psoriasis får i dag den optimale behandling. Mange får ikke den korrekte diagnose. Flere opgiver undervejs, fordi det kan være krævende og svært gennemskueligt at tilrettelægge og gennemføre en vedvarende og kombineret behandling med skiftevis receptpligtig medicin og almindelige hudplejemidler, pointerer Yngvi Karlson.
”Opgaven er at hjælpe det enkelte menneske bedst muligt til at håndtere deres hudsygdom. Eksempelvis psoriasis er en kronisk sygdom, som kan være meget invaliderende. Den kan være kendetegnet ved periodevise udbrud og kræve en kombination af lægemidler og anden behandling, eksempelvis cremer, som købes i håndkøb. Men også en række andre faktorer som stress, alkohol og alle mulige andre ting kan påvirke sygdommen. HelloSkin er et forsøg på at dele viden, så den enkelte kan behandle sig bedst muligt,” siger Yngvi Karlson.
Cocktail af frihed og viden
For de to iværksættere handler deres engagement i HelloSkin om at få mulighed for at hjælpe andre, samtidig med at de dygtiggør sig i et miljø med megen frihed, men også skrappe krav. Lykkes det ikke at få en troværdig virksomhed på benene inden 100 dage, lukkes projektet.
”Ved at starte HelloSkin op i LEO Innovation Lab får vi mulighed for at hjælpe en masse mennesker på en helt anden måde, end hvis vi på egen hånd havde forsøgt at starte en tilsvarende virksomhed. Her har vi adgang til et hold af eksperter lige fra specialister i hudsygdomme til jurister og finansfolk. Vi tager vores iværksættertilgang til opgaven med ind og får mulighed for at bygge virksomheden op fra start. Vi får den frihed, vi er vant til at have, og får samtidig al den sparring og viden, som vi har brug for fra LEO Pharma. Det har også stor betydning i vores fortsatte ekspansion til andre markeder,” siger Yngvi Karlson, der står i spidsen for den kommende ekspansion til Sverige og Norge.
Eksempelvis har HelloSkin mulighed for at trække på antropologer til at udføre kvalificerede brugerundersøgelser til forståelsen af, hvad det er for en rejse, patienter med hudlidelser er på, fra de første symptomer melder sig, til den rigtige diagnose er stillet og den optimale behandling fundet.
”Hvis du er iværksætter og sidder hjemme i din kælder, er det typisk kapital og måske ekspertviden, du mangler. Her er begge dele. Til gengæld er tiden knap. Du skal virkelig præstere på kort tid. Lever du op til målene, får du mulighed for at gå videre. Vi tager tre måneder ad gangen. Det kan sammenlignes med en investorcase, hvor det er op til bestyrelsen eller nogle investorer at bedømme, om projektet holder. Nu befinder vi os i en fase, hvor tiltroen til Helloskin nået dertil, at der satses på projektet,” siger Daniel Jensen.