Indlægget er skrevet af Pernilla Jungåker, marketingchef for Hubspot i Norden og Benelux-regionen.
Marketing på sociale medier er sværere end nogensinde at mestre. Der er flere kanaler at administrere, flere kunder at engagere og flere influencers at samarbejde med. Listen over krav til, hvad man skal kunne, vokser fortsat. Men mulighederne er enorme. Så hvordan holder man sig på forkant?
- Hvis man retter sig mod kunder i Norden og Benelux med markedsføring via sociale medier, er der flere unikke trends at tage stilling til.
1. Prioriteringen ser lidt anderledes ud
Mens brandbevidsthed og engagement topper listen over mål for marketingmedarbejdere på sociale medier i hele EMEA-regionen, er prioriteterne anderledes i Nordeuropa. Markedsførere her fokuserer i stedet på at promovere produkter og øge deres følgerskare. Faktisk siger 86 procent at opbygningen af et aktivt onlinefællesskab vil være afgørende for succes i år.
Når det kommer til den type indhold, marketingfolk bruger til at nå disse mål, er sjove indlæg den klare vinder. Mere end 40 procent bruger humor, og 71 procent siger, at det er mest effektivt. - Måske er det et tegn på, at vi ikke tager os selv alt for seriøst.
2. Mange kundeservice-afdelinger ignorerer sociale medier
Kun 15 procent af marketingfolk i Benelux og Norden nævner kundeservicefunktionen som den største ændring fra 2021 til 2022, hvad angår markedsføring på sociale medier. Til sammenligning siger 27 procent af marketingfolk i hele EMEA, at det er blevet vigtigere at tilbyde kundeservice via sociale medier.
- En interessant observation er, at på trods af, at næsten 90 procent af de adspurgte i Norden og Benelux er enige om, at sociale medier bliver forbrugernes foretrukne kanal til at kontakte kundeservice i 2023, vil kun 16 procent investere i nye kundeserviceløsninger.
3. Influencers stadig vigtige
Markedsføring med hjælp fra influencers (influencer marketing) spiller en vigtig rolle i opsøgende aktiviteter for marketingfolk på sociale medier i Benelux og Norden. Otte ud af ti deltagere i undersøgelsen siger, at influencer marketing er "meget" eller "noget" vigtigt for deres overordnede sociale medier marketingstrategier. Ligesom deres kolleger i andre dele af EMEA-regionen, erstatter mange berømtheder med nano- og mikro-influencers.
Kun 23 procent af de adspurgte virksomheder har en dedikeret leder med ansvar for influencer marketing, sammenlignet med 70 procent i hele EMEA-regionen.
- På spørgsmålet om, hvordan de forventer, at virksomheders investeringer vil ændre sig i 2023, svarer 61 procent, at deres virksomheder vil investere lige meget eller mindre i influencer marketing. De øvrige 39 procent forventer større investeringer.
4. Kampagnerne indeholder video i både langt og kort format
Selvom kortere videoer er det mest brugte format, er de ikke så fremtrædende i Norden og Benelux. Mindre end halvdelen (44 procent) af marketingfolk i regionen bruger Instagram Reels og TikTok sammenlignet med 60 procent af marketingfolk i hele EMEA.
- Lange videoklip er det næstmest brugte format, tæt fulgt af livevideo og brugergenereret indhold, siger Pernilla Jungåker.
5. Facebook spiller stadig en vigtig rolle
En anden bemærkelsesværdig forskel, der adskiller marketingfolk på sociale medier i Benelux og Norden sammenlignet med resten af EMEA, er, at de bruger Facebook lidt mere end Instagram. På spørgsmålet om, hvilken social medie-app de mener har det største potentiale for at vokse i 2023, svarer 25 procent Facebook. Kun 13 procent nævner Instagram.
- Interessant nok siger 30 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de ser det højeste niveau af engagement på Instagram, sammenlignet med 23 procent på Facebook. Men selvom Instagram kan spille en større rolle i 2023's strategier, så vil det ikke være på bekostning af Facebook-kampagner.