Det privat-offentlige partnerdrevet initiativ Succes Online styrker digitaliseringsparatheden blandt små og mellemstore virksomheder og landets studerende. Mere end 30.000 danskere er blevet trænet i digitale færdigheder, og projektet forventes at have afholdt træninger og workshops i alle landets kommuner inden udgangen af 2018. Iværksætteren har mødt Google Danmarks landechef Malou Aamund til en snak om behovet og nødvendigheden af Succes Online programmet og fremtidens vindervirksomheder.
Af Alex Randrup
Vækstvirksomheder og nye iværksættere skal fremelskes. Det har været den politiske parole fra Christiansborg siden midten af 00’erne, hvor ambitionen om at være en nation af iværksættere første gang blev udråbt af forhenværende Økonomi- og Erhvervsminister Bendt Bendtsen (K). Det offentlige erhvervsfremmesystem er under beskydning i disse måneder og offer for en granskning af et nedsat forenklingsudvalg. Erhvervsfremme kommer i mange afskygninger og behøver nødvendigvis ikke være en jungle af offentlige tilbud og aktiviteter.
På trods af at iværksætteri de senere år har præget dagsordenen, er problemet stadig i Danmark at for få iværksættere lykkes med at gå hele vejen og blive til vækstvirksomheder. Dette på trods af, at vi igen og igen bliver fremhævet som et af bedste lande i verden at drive virksomhed i - og et af de lande med de bedste forudsæt- ninger for iværksætteri.
I de senere år har private vækstinitiativer målrettet mindre virksomheder været i vækst. Sidste efterår satte Global Entrepreneurship Week herhjemme fokus på katalyse- rende samarbejder og partnerskaber mellem corporates og iværksættere. Vi kender iværksættermiljøerne The Camp, The Hub og Leo Innovation Lab. Disse er eksempler på private initiativer, hvor en etableret virksomhed indgår i samspil med mindre virksomheder for at fremme innovation i egen forretning, vækst og know-how hos de små og mindre virksomheder. På markedet for privat erhvervsfremme findes også det hurtigt-voksende initiativ Succes Online, som er et samarbejde mellem private og offentlige organisationer. Google var i 2012 initiativtager til programmet. Ved siden af Google står partnere som Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Ase, FDIH, IT-branchen og Ivækst. Alle med ambitionen om og hensigt at hjælpe og understøtte de små og mellemstore virksomheder med at indfri og realisere flere virksomheder via træning i brugen af digitale værktøjer.
Malou Aamund er i dag landechef for Google Danmark og står derfor sammen med det private erhvervsfremmeprojekt Ivækst i spidsen for en stor del af Succes Onlines aktiviteter og den praktiske indsats i programmet. Hun mener netop, programmet har sin styrke i at være partnerdrevet.
“Det betyder noget for projektet at have både arbejdsgiver og arbejdstager med ind over. Vi kan tale på tværs med de forskellige aktører. For eksempel med Københavns Kommune der har stort kendskab til virksomhederne i kommunen og kender deres behov. Vi får den rette indsigt og kendskab til virksomhedernes behov, og det er med til at gøre uddannelsen bedre”, siger Malou Aamund.
Tallene for Succes Online programmet viser med tydelighed, at det har været erhvervsfremmende. Siden 2012 har mere end 30.000 danskere været en tur gennem den digitale træningsmaskine.
Gør virksomhederne klar til det globale marked Med erfaringer fra både dansk politik fra øverste skuffe og ledende stillinger fra tech-verdenen kender Malou Aamund indgående til virksomhedernes behov for digital omstilling, og at synlighed og salg online er en nødvendighed snarere end en mulighed.
“Jeg kommer fra tech-branchen og fra nogle år i politik. Særligt der talte vi meget om det frustrerede i, at enormt mange virksomheder starter i Danmark, men ikke udvikler sig til at være vækstvirksomheder. Mange virksomheder herhjemme starter på en passion eller særlige forretningsmæssige indsigter. I dag er forbrugeren online, og det skal ens forretning også være. Man kan ikke leve af de 5-6 millioner mennesker, vi er herhjemme, når nu udlandet har så godt fat i vores forbrugere. Derfor er der et åbenlyst potentiale for uddannelse i online redskaber. Der er et åbenlyst behov for Succes Online”, siger Malou Aamund.
Med ambitionen om at styrke de små og mellemstore virksomheders digitale kompetencer, imødekommer Succes Online én af de udfordringer, der fra politisk hold igen og igen er understreget som et grundvilkår for danske virksomheder. Den digitale omstilling. Det er næppe gået mange forbi, at en online tilstedeværelse for både business to business og business to consumer virksomheder i dag snarere er et krav end en mulighed. Rekruttering og jagten på kandidater med det rette digitale kompetencesæt viser sig også som én af de væsentligste udfordringer disse år. Ifølge en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen vil der i 2030 mangle 19.000 specialister inden for det digitale område, og manglen vil medføre tab af vækst og arbejdspladser i Danmark.
Online har medført. Det gælder lige fra håndværkervirksomheden og den lokale frisørsalon til e-virksomheder og webshops”, tilføjer Malou. I 2016 udvidede man Succes Online programmet til også at have fokus på studerende. Mere end 4000 studerende har gennemført et Succes Online forløb, der gør dem bedre til at bruge de digitale værktøjer og samtidig sikrer, at de studerende har de kompetencer, der efterspørges af de rekrutterende virksomheder.
“Vi ved, at virksomhederne sætter pris på den meget konkrete hands-on tilgang, som Succes Online tilbyder. Mange studerende er meget tekstnære, og de har jo en bred teoretisk viden, som gør dem i stand til at analyse og løse mange forskellige udfordringer. Men helt håndgribelige, digitale redskaber er der faktisk mange af dem, der efterspørger. Og det er netop det, Succes Online kan give dem,” pointerer Malou Aamund.
Fra værnepligt til Succes Online Virksomheden First-8 er én af de mange tusinde virksomheder, der har været gennem Succes Online programmet. Bag virksomheden står stifterne Mark Nilsson og Anders Kjærsgaard, der mødte hinanden i livgarden som værnepligtige. Efter Anders Kjærsgaard gik vagt ved Amalienborg, faldt en ældre herre om. Anders gav hjertemassage, brugte hjertestarter og fik manden genoplivet. Dette var motivationen til at starte First-8, hvor målet er at uddanne civile i livreddende førstehjælp og øge antallet af hjertestartere i Danmark. Både Mark og Anders er enige om, at Succes Online programmet har været essentielle for førstehjælpsvirksomhedens popularitet.
“Forløbet med Succes Online var helt essentielt i vores udvikling og promovering af First-8. Det har givet os et økonomisk boost til at udvikle og udforme den virksomhed, vi er i dag. Vi gik fra at være en lille virksomhed i opstartsfasen til nu at have undervisere over hele landet og afholde flere kurser dagligt. At få forståelsen og lære vigtigheden af markedsføring og kunne udfører kampagner in-house har givet os et både økonomisk men også konkurrencemæssigt forspring. Vi kan hurtigt adoptere og afprøve metoder og løbende justere og afprøve nye ideer”, siger Mark Nilsson.
Den umiddelbare læring og vækst i kølvandet af Succes Online stopper ikke her. Siden gennemførelsen af programmet er der udviklet en ny forretningsdel til First-8. Dette i form af en digital førstehjælpsplatform, hvor kursister kan tage dele af deres teori online forud for kurserne. Dette sparer både tid og så er læringsprocessen ændret, så førstehjælpsfærdighederne bliver vedvarende. Den nye onlineplatform gør, at de kan levere et bedre produkt end konkurrenterne. Derudover er platformen er skalerbar, så virksomheden kan udvide til udlandet, når Danmark bliver for småt. Lige nu fokuserer First-8 dog på det danske marked, hvor de fortsat ser et stort vækstpotentiale.
First-8 i tal Før den digitale oprustning, solgte First-8 omkring 1 kursus om måneden. Nu sælger de minimum 4 kurser om ugen, og efterspørgslen er stigende.
I 2016 omsatte First-8 for 110.00 DKK. I 2017 var omsætningen vokset til 4,5 mio. DKK.
Forventningen til 2018 er en omsætning på 6,5 mio. DKK (50 % vækst) Medarbejderstaben gik i 2017 fra 15 til 35 instruktører.
Forventningen er 40 instruktører i løbet af 2018.
OM SUCCES ONLINE: Succes Online er et partnerskab, der hjælper danske smv’ere, studerende og ledige i at indfri deres digitale potentialer via træning i brugen af digitale værktøjer. Træningen foregår blandt andet ved workshops, hvor førende eksperter underviser samt via e-learning. Det er gratis at deltage. Succes Online blev etableret i 2012 på initiativ af Google. Partnerkredsen tæller i dag: Erhvervsstyrelsen, Google, Dansk Industri, Dansk Erhverv, FDIH, ITB, Ivækst, og ASE Der er lignende programmer i en række europæiske lande, herunder Digitalakademin i Sverige, Google Digital Garage i UK og Digitale Werk-plaats i Holland.