Baggrunden
Martin Ferro-Thomsen er medstifter og CEO af Conferize, en early stage startup for den globale konferenceindustri. Derudover er han tidligere Co-Founder af Issuu, en af verdens ledende online publishing platforme. Han er uddannet cand. mag. i dansk med et speciale i samtidskunst og organisationsteori om, hvordan erhvervslivet og kunstlivet arbejder sammen. Dog har han ikke stødt på iværksætteri via universitetet og havde heller aldrig forestillet sig, at han ville starte virksomhed. Men omveje ledte ham ind i iværksætterverdenen, og nu kan han ikke slippe den.
Martin Ferro-Thomsen har i mange år arbejdet med journalistik og publishing og været meget interesseret i den menneskelige værdi af ny teknologi. På grund af sin ekspertise på området blev han inviteret med som Co-Founder af Issuu.com i 2006. Egentlig havde han lige fået finansieret en ph.d., men med 8,5 mio. kr. i venture kapital på lommen til at starte Issuu.com virkede iværksættertilværelsen mere tiltrækkende.
Online Publishing
”Før Issuu.com var online publishing af kataloger og magasiner enten meget dyrt eller besværligt, og det ville vi gøre noget ved,” siger Martin Ferro-Thomsen, som valgte at satse på Issuu.com i stedet for at skrive sin ph.d. Den beslutning fortryder han ikke, for på kort tid blev Issuu.com anerkendt verden over. I 2009 lavede Time Magazine sin årlige liste over ”50 Best Websites”, og Issuu.com var med blandt de allerbedste webservices i verden.
”Pludselig blev vi løftet op i en ny liga og nåede senere op i top-100 på det ekstremt hårde amerikanske marked. 60 millioner bruger hver måned Issuu, og der bliver loadet over 4 milliarder sider fra platformen om måneden,” fortæller Martin Ferro-Thomsen.
Conferize
Siden har han startet Conferize.com, som er en online platform, der har visse ligheder med Issuu, men henvender sig i stedet til den enorme konferenceindustri verden over.
”Conferize har tre hovedformål: Det skal være nemt at finde og købe billetter til de relevante konferencer, få adgang til deres indhold online, og så skal muligheden for at netværke være til stede. Idéen er, at man også skal kunne gå til konference virtuelt, så man i stedet for kun at være fysisk med til 3 årlige konferencer kan deltage online i konferencer 3 gange om ugen,” siger Martin Ferro-Thomsen og tilføjer, at mødeindustrien er en ”trillion dollar” industri med et enormt videns- og forretningspotentiale, som ingen endnu har formået at realisere.
Oplægsholder til Iværk&Vækst
Til Iværk&Vækst-messen glæder Martin Ferro-Thomsen sig til at fortælle sin iværksætterhistorie, der på lidt utraditionelt vis valgte ham. Han håber, at den vil inspirere andre til at gå samme vej.
”Livet som iværksætter er spændende, givende og risikofyldt,” siger han begejstret. Han fortæller videre, at vi i Danmark ikke bør satse på traditionelle industrivirksomheder med 1000 medarbejdere. Derimod har vi brug for 1000 nye iværksættere.
”Succesfortællingerne fra danske startups bliver der heldigvis flere af, men vi skal have endnu flere. Det skal blive mere og mere realistisk at skabe globale virksomheder fra Danmark. Det sætter os på verdenskortet og skaber jobs,” siger Martin Ferro-Thomsen. Han mener bl.a., at det konventionelle jobmarked ikke længere er sikkert, og det er blevet billigere at starte op. Derfor vover flere sig ud som iværksættere.
Verdensmestre i vækst
”Det er fint, at vi i Danmark har mange såkaldte ’mom and pop-shops’, der jo er en rygrad i dansk økonomi. Men vi skal udvikle selve iværksætterbegrebet i langt højere grad, end det sker i dag. Hvis vi skal være verdensmestre i vækst og hypervækst, skal vi skabe de rette rammevilkår og radikalt udvikle de grundlæggende finansieringsmuligheder, der kan løfte idérige og ambitiøse iværksættere ud over rampen med afsæt i Danmark,” fortæller han og fortsætter:
”Vi har et høj uddannelsesniveau, stor adoption af ny teknologi og stærke design- og samarbejdskompetencer, men alligevel er det stadig for svært at bryde igennem som iværksætter i Danmark. Det bekymrer mig. Vi investerer i verdens bedste uddannelses- og velfærdssystem, men vi mister mange af de allerdygtigste iværksættertalenter til udlandet, fordi mulighederne er bedre dér. Eller også ser vi folk brænde inde med deres ideer, fordi det er for risikofyldt at tage springet som iværksætter. Men det er svært at få øje på, hvem der ellers skal skabe jobs for alle de veluddannede danskere i den digitale fremtid. Hvorfor er vi ikke i stedet Europas bedste ’hub’ for iværksætteri, så iværksætterne flyttede hertil fra udlandet i stedet?” spørger Martin Ferro-Thomsen.
Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 74. Magasinet udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 49 kr. Abonner ved at klikke her
Alt materiale på IVAERSAETTEREN.dk er beskyttet af ophavsret. Dele af artikler og portrætter må refereres med tydelig kildehenvisning. For brug af materiale og artikler til undervisningsbrug mm, kontakt IVÆRKSÆTTERENs redaktion på info@ivaerksaetteren.dk