28 . October , 2010

Vækst – et spring fra ti-meter-vippen

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 10.9px; font: 7.0px Antenna Light} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-indent: 8.5px; line-height: 10.9px; font: 7.0px Antenna Light} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 10.9px; font: 9.0px Antenna; min-height: 11.0px} p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 10.9px; font: 9.0px Antenna} span.s1 {letter-spacing: -0.1px} span.s2 {letter-spacing: -0.2px}

Hvert år offentliggøres i USA en liste over de 500 hurtigst voksende selskaber (Inc 500). I 2009 viste opgørelsen, at selv midt i den alvorligste økonomiske krise i mands minde, så øgede selskaberne i gennemsnit deres omsætning med 34 pct. Tallet indikerer, hvorfor det er vigtigt, at vi fastholder fokuset på at skabe bedre betingelser for iværksættere og ikke mindst vækstiværksættere i Danmark. Tallene viser også, at selv i USA, er det ikke kun de store multinationale virksomheder, som er med til at skabe væksten. Der er også mange mindre og mellemstore virksomheder blandt vækstvirksomhederne.

At vækstiværksættere indtager en central rolle i den amerikansk økonomi bliver yderligere understreget, når vi ser på top ti over de hurtigst voksende selskaber i USA – her er virksomhederne i gennemsnit kun seks år gamle, men de har alligevel været i stand til at levere en gennemsnitlig vækst i deres omsætning på over 400 pct. om året i tre år.

 

Trylleformularen til vækst

I forbindelse med opgørelsen af Inc 500 bliver vækstvirksomhederne adspurgt om deres vækststrategier:

• 71 pct. leder aktivt og systematisk efter nye markeder for eksisterende produkter og services.

• 45 pct. arbejder aktivt og systematisk med at udvikle nye produkter og services.

• 38 pct. fokuserer på at sikre sælge ”mere af det samme” til eksisterende kunder

• 12 pct. arbejder på at skabe vækst gennem opkøb og fusioner.

Tallene viser, at der desværre ikke er en trylleformular til vækst. Men der er dog nogle ting, som går igen, og det er blandt andet viljen og fokuset. Vækst kræver ambitioner om vækst, og det er uanset, om vi taler om vækst i samfundet eller vækst i den enkelte virksomhed.

 

Fra tør-svømning til vækstledelse

Uanset hvorledes væksten bliver skabt i din virksomhed, så vil du blive mødt af en række uforudsete udfordringer, når du skal lede en vækstvirksomhed. På mange måder er en vækststrategi at sidestille med ”tør-svømning”, inden du hopper ud fra timetervippen – du lærer det først rigtigt, når du er i vandet. Men du bør alligevel stadig forberede dig selv og din virksomhed på væksten og ændringerne, så du kan håndtere væksten.

Der er nogle centrale forhold, som du med fordel kan inddrage i din vækststrategi, og som kan være med til at gøre springet fra ti-meter-vippen til en succes:

• Finansiering

• Økonomistyring

• Netværk og kompetencer

Det kan være ødelæggende for en virksomheds vækst, hvis virksomheden kommer ind i et ”stop and go”-forløb, hvor projekter og dermed væksten hele tiden skal sættes på standby grundet manglende kapital. Det er derfor vigtigt, at du opbygger et tæt og professionelt forhold til din bank og eventuelle investorer, hvor du løbende og systematisk redegør for udviklingen i virksomheden og forventningerne.

Når virksomheden kommer ind i et vækstforløb, så er det vigtigt, at du har overblik over virksomhedens økonomi. I et vækstforløb er der en betydelig risiko for, at virksomheden løber tør for likviditet. Det er derfor vigtigt, at der både er styr på forhold så som en løbende kreditvurdering af kunder og centrale leverandører, faktureringen og rykkerprocedurer. Økonomi bør være et fast punkt på samtlige bestyrelsesmøder – og det er vigtigt, at du løbende og systematisk afrapporterer til bestyrelsen, så de har et solidt grundlag at drøfte virksomhedens videre strategi ud fra.

For år tilbage var der et program, der hed ”Vis mig dit køleskab” – i dag kunne man lave et tilsvarende program ”Vis mig dit netværk, og jeg skal fortælle, hvad du er værd”. Dit netværk er afgørende, både i forbindelse med udarbejdelsen af vækststrategien og til at understøtte dig, når du skal styre virksomheden sikkert gennem væksten. Du bør derfor løbende se på, om du i virksomheden, bestyrelsen og dit professionelle netværk har de kompetencer, som du har brug for ikke bare i dag, men også om et halvt eller helt år. Mange glemmer løbende at vurdere, om kompetencerne i deres bestyrelse er de rigtige.

Men selv med en gennemarbejdet vækststrategi, så vil springet fra ti-meter-vippen stadig være forbundet med megen usikkerhed. Men er hjemmearbejdet gjort, så er det også muligt at overkomme det – og tilbage er bare at nyde suset i maven.

 

Kontakt

Sune K. Jensen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag