Facebook-feberen raser i Danmark. Mere end halvanden million danskere har en profil på Facebook, og mange virksomheder har fået øjnene op for markedsføring via det sociale netværk. Men virksomhederne udnytter langt fra det fulde potentiale, mener IT-firmaet Komfo, der har specialiseret sig i at programmere og implementere applikationer for virksomheder, som ønsker at brande produkter eller rekruttere via Facebook.
“Mange virksomheder tænker kun i bannerannoncer, men Facebook kan bruges til meget mere end det. Ved at lave unikke applikationer kan man opnå den virale effekt, som Facebook er så god til at skabe, fordi brugerne interagerer med hinanden,” siger Rasmus Møller-Nielsen, der er den ene af to partnere i Komfo.
Applikationer er unikke tilføjelsesprogrammer, der bliver designet til at give en bestemt brugergruppe en merværdi ved at benytte Facebook. Det kan sammenlignes med, at de fleste bruger Windows, men har vidt forskellige programmer liggende på computeren afhængig af interesse. Applikationen kan være et spil, en test, en konkurrence eller noget helt fjerde, som henvender sig til virksomhedens målgruppe. Når en bruger så anvender applikationen, sendes en nyhed ud til alle brugerens venner.
“Målet kan være alt fra rekruttering til branding af virksomheden eller et produkt. Men det primære er, at det sociale element, som involverer brugerne, tænkes grundigt igennem, så man får lavet det helt rigtige setup. Derefter kører det af sig selv, budskabet spredes hurtigt og er dermed en meget effektiv form for eksponering,” siger Rasmus Møller-Nielsen og fortæller, at størstedelen af Komfos kunder er medie- og reklamebureauer. Men han spår, at mange flere virksomheder vil se fidusen:
“Man kan sammenligne det med, da alle virksomheder skulle have en hjemmeside, som de kunne bruge på hver deres måde. Snart vil det for alvor gå op for virksomhederne, hvad de kan bruge Facebook til – og så vil tallet stige eksplosivt,” siger han. (ifs)
www.komfo.dk