Det danske EU-formandskab

Under det danske EU-formandskab, er der flere nøgletiltag, som kan forbedre Europas konkurrenceevne. Danske Iværksættere arbejder for, at formandskabet bruges aktivt til at fremme adgangen til kapital, gøre det indre marked mindre fragmenteret og mere skalérbart, skabe fair digitale regler og gøre Europas innovationsøkosystem stærkere.

Fire afgørende sager, der kan redde Europas konkurrenceevne

Det danske formandskab indeholder en unik mulighed for at præge Europas retning, og spørger man iværksætterne, er det ikke kun kommaer, der skal rykkes. Tværtimod er der fire centrale sager i spil, som direkte kan styrke – eller svække – vores muligheder for at starte, vækste og skalere virksomheder i Europa. Det er essentielt, at startups og scaleups får bedre vilkår på det indre marked, hvis vi skal have råd til et mere sikkert og bæredygtigt Europa – og det er netop sikkerhed, det grønne og konkurrenceevnen, som den danske regering vil sætte fokus på.

Derfor vil Danske Iværksættere arbejde for at gøre formandskabet til et vendepunkt, hvor vi endelig åbner markedet, mobiliserer kapital og bygger Europas mest ambitiøse innovationsøkosystem.

Europa står ved en korsvej. Fragmenterede kapitalmarkeder, komplekse selskabsregler, usammenhængende dataregulering og tung adgang til forskning står i vejen for europæisk iværksætteri og dermed også Europas konkurrenceevne.

Det danske formandskab skal derfor bruges til at bane vejen. Med fire nøglesager på bordet – Savings & Investment Union, 28th Regime, Digital Fairness Act og Innovation Act – har Danmark mulighed for at sætte retningen for et EU, der arbejder med iværksættere, og ikke imod dem.

Vi vil præge EU i en retning, hvor opsparing bliver til investering, hvor man kan starte et selskab på tværs af grænser med ét klik, hvor digital regulering beskytter uden at kvæle, og hvor forskning og teknologi bliver til virksomheder, ikke rapporter.

Sager den danske regering skal holde øje med

Savings and Investment Union

Et ambitiøst initiativ for at opbygge et effektivt og integreret finansieringsøkosystem i EU. Målet er at få europæisk opsparing til at flyde lettere til innovation, venture og grøn omstilling – frem for til amerikanske markeder. Det kræver bl.a. harmonisering af regler for investering, forenkling af børsadgang, mobilisering af pensionsmidler og nye fælleseuropæiske opsparings- og vækstfonde.

28th Regime

Én fælles europæisk selskabsform, der skal kunne stiftes og drives digitalt med ét sæt regler for hele EU. Regimet skal lette skalering på tværs af lande, fjerne juridisk fragmentering og gøre det nemmere for startups at være europæiske fra dag ét. Forslaget skal omfatte eID, standardiserede vedtægter, fælles investeringsmodeller og adgang til offentlige udbud.

Digital Fairness Act

En EU-forordning med fokus på at beskytte forbrugere mod digitale manipulationsteknikker som dark patterns, afhængighedsskabende design og skjulte abonnementsfælder. Iværksættere advarer dog mod overregulering og ønsker simple og innovationsfremmende regler for databrug og annoncering, der ikke spænder ben for mindre aktørers vækstmuligheder.

Innovation Act

Et initiativ til at styrke EU’s innovationskraft gennem regulatoriske sandboxes, bedre adgang til forskningsinfrastruktur og stærkere samarbejde mellem startups og universiteter. Loven skal understøtte deep-tech og sikre fælles EU-standarder for IP, data og cloud – og dermed skabe et sammenhængende økosystem, hvor startups kan udvikle og skalere ny teknologi.

"I Europa har vi idéerne og talenterne. Det vi mangler er risikovillig kapital, harmonisering og mod"

Simone Skovshoved, Polisk Chef

Simone@dkiv.dk 

+45 27 11 13 88

Tidslinje for forslagene

Savings and Investment Union

19. marts 2025: Officiel Commission-kommunikation om SIU.

Q2 2025: Lovforslag om transparens og due diligence for banker/insurers (securitisation review).

Q4 2025: Forslag til EU-fondsdistriktion og udligningsmekanismer.

Q3 2026: Forslag om p2p-handelssystem for handel med unoterede selskabsandele.

2027: Rapportering om implementering.

28th Regime

Q1 2026: Forslag forventes at blive præsenteret.

Løbende 2026–27: Harmonisering og vedtagelse gennem Rådet og Parlamentet.

2027+: National implementering og opfølgning.

Digital Fairness Act

Forventet efterår 2025: 12-ugers offentlig høring.

3. kvartal 2026: Kommissionen forventes at fremlægge forslag til forordning.

2027: Trialog mellem EU-Parlament, Rådet og Commission med henblik på vedtagelse og entry-into-force.

Innovation Act

Q1 2026: Lancering af Innovation Act, som bl.a. indeholder det 28. regime og regulatoriske sandboxes.

Q2 2026: Forslag om revision af Standardisation Regulation.

2026–2027: Opbygning af Europa‑startup-scoreboard, survey mv., monitorering.

Vores anbefalinger

Savings and Investment Union

  • Vi skal accelerere implementering af SIU-reformer, så kapital flyder lettere til startups.
  • Vi skal fjerne regulatoriske barrierer, og harmonisere regler for investering.
  • Vi skal styrke IPO-markedet i EU, herunder oprettelse af teknologibørser eller dedikerede segmenter.
  • Vi skal øge mobilisering af institutionelle investorer (pensionskasser, forsikringsselskaber) gennem justerede regler (fx Solvens II).
  • Vi skal oprette en EU-fond-i-fond-model til at kanalisere opsparing til innovation

28th Regime

  • Vi skal oprette en digital, enkel og fælles selskabsform, der kan vælges af alle, men især designes til startups.
  • Oprettelse og drift skal være digital-by-default, med mulighed for eID, fælles register administreret på EU niveau mv.
  • Regimet skal etableres via forordning, ikke direktiv, for at undgå fragmentering.
  • Der skal være ens regler for medarbejderaktier (ESOP) og investeringsaftaler (fx en EU-version af SAFE-kontrakten).
  • Vi skal sikre undtagelser fra statsstøtteregler for vækststartups i risikofasen

Digital Fairness Act

  • Vi skal bevare målrettet annoncering som vækstværktøj for startups.
  • Vi skal fordre enkle og forudsigelige regler for dataanvendelse – ikke nye byrdefulde modeller.
  • Vi skal have klarhed om fair use af data og modstand mod forslag, der pålægger betaling for adgang til åbent internet-indhold.
  • Vi skal kritisere det foreslåede “General Purpose AI Code”, som ses som skadelig overimplementering

Innovation Act

  • Vi skal sikre etablering af regulatoriske sandboxes og støtte til eksperimenterende innovation.
  • Vi skal have let adgang til forskningsinfrastruktur og stærkere samarbejde med universiteter (bl.a. spin-off støtte og IP-løsninger).
  • Der skal sættes fælles europæiske standarder for IP og patenter.
  • Der skal gives skattefordele og bedre ESOP-regler som incitament for ansatte og talent