StartUp Planet Copenhagen har til formål at udvikle og afholde aktiviteter, der skal genoprette erhvervslivet og styrke virksomhedernes forudsætninger for at skabe vækst, tiltrække besøgende, øge omsætning og skabe begejstring. Gennem nøje tilrettelagte aktiviteter med fokus på implementérbare og resultatskabende tips og værktøjer, vil aktiviteterne bidrage til at genetablere og skabe fremgang på tværs af brancher. Herunder særligt med fokus på branding af København for at få internationale og nationale turister til København.
Gennem fire fysiske arrangementer rundt omkring i København skabte vi rammerne for videndeling, networking og fremtidig grobund for bæredygtigt iværksætteri i København. Læs om alle events nedenfor. Dansk Iværksætter Forening har stået bag projektledelsen fra A-Z ved alle events.
Event: Gør dine oplevelser levende
I hjertet af København på Vestergade lagde restaurant BrewPub rammerne til en eftermiddag med inspiration og kreativitet. Vi havde fokus på den gode kundeoplevelse, og hvordan man udvikler sine oplevelser til fordel for ens kunder. Med oplæg fra Alchemist og GoBoat havde vi prominente talere, der forstod sig på at skabe oplevelsen omkring produktet. Derudover havde vi også oplevelsesekspert Henrik Meng og madiværksætter Mia Maja Hansson med som oplægsholdere, der sikrede faglighed og inspiration til nuværende og kommende iværksættere.
Event: Fremtidens iværksætteri
Dagen efter rykkede vi StartUp Planet til Valby på Hotel Ottilia, hvor vi snakkede om, hvordan fremtidens iværksætter anno 2022 ser ud. Både grundet corona og tidens tendenser er det afgørende at oplyse og forme Københavns iværksættere, så de forstår de vilkår, de skal drive deres forretning efter. Oplægsholderne på dagen talte blandt andet to seje kvindelige iværksættere i form af Frederikke Schmidt fra Roccamore og Louise Ferslev fra MyMonii. Derudover havde vi også faglige indlæg fra blandt andet Rasmus Houlind fra Agillic, der introducerede tilhørerne for omnichannel marketing.
Event: Bæredygtig mode er en god forretning
Det tredje event fokuserede på bæredygtighed i modebranchen, og hvordan forskellige brands arbejder med bæredygtighed. Her var fokus især på inspiration og praktiske greb iværksættere selv kunne implementere i deres forretning. I intime rammer hos iværksætter Katrine Larsens butik Copenhagen Cartel på Nikolajs Plads var der højt humør, fadøl og debatter om bæredygtig mode. Brandingekspert Jakob Lau gav en introduktion til, hvordan man kommunikerer bæredygtig mode, mens Katrine Larsen og Jess Fleischer fra Son of a Tailor hver især holdte et oplæg om, hvordan de arbejder med bæredygtighed. Det sluttede af med en debat om forbrugeradfærd faciliteret af influencer Emilie Lilja og de to iværksættere Katrine og Jess.
Event: Kickstart din grønne bundlinje
Det fjerde og afsluttende arrangement blev afholdt i DemokratiGarage i Nordvest. Vi lagde ud med en række oplæg og sluttede af med musik, øl og mad, hvor Tommy Ahlers var den første oplægsholder og talte om, hvordan bæredygtighed og forretning går hånd i hånd. Derefter fulgte bæredygtighedskommunikatør Lasse Alfastsen op med et oplæg om, hvordan man som iværksætter skal kommunikere sin bæredygtige linje. Derudover havde vi Mathilde Jakobsen fra Fresh.land, Alejandro Franco fra Kaffe Bueno og Christine Hebert fra Blue Lobster med som oplægsholdere, hvor fokus var på at skabe en bæredygtig forretning.
The Entrepreneurial Summit og Iværksættermanifestet
På baggrund af vores aktiviteter i København samlede vi det nationale og internationale startup-miljø i Børsen. I samarbejde med Dansk Erhverv afholdte vi et topmøde med deltagelse af afgørende interessenter i det danske iværksættermiljø. Derudover havde vi inviteret interessenter fra Storbritannien og det internationale StartUp Genome med til en eftermiddag, hvor der blev debatteret mulighederne og udfordringerne ved at skabe et internationalt startup-miljø i København.
Det hele resulterede i et iværksættermanifest, hvor key takeaways fra alle arrangementerne blev nedfældet.
Dansk Iværksætter Forening har stået for følgende:
- Konceptudvikling
- Projektstyring
- Samarbejdsaftaler
- Konkrete bidrag til indhold og oplæg
- Budgetstyring
- Markedsføring
- Afvikling
- Evaluering