For kan det måske bedre betale sig at læne sig op af noget nordisk end noget dansk, når man skal starte en virksomhed eller udvikle et nyt forretningskoncept, der skal give genklang på de internationale markeder? Inden for foodentrepreneurs er svaret klart ja… host Noma…, men er det også tilfældet, når man snakker iværksætteri generelt? Det er der noget, der tyder på, når man ser på de internationale mediers dækning af verdens nyhedsbillede – meget lidt dansk og en stadig større interesse for det nordiske. En simpel søgning på danske virksomheder, der har ordene Nordic, nordisk eller Norden i sit navn, viser da også, at over 17.000 danske virksomheder fonetisk har inkorporeret ordene alene i deres virksomhedsnavn (kilde: NNMarkedsdata).
Bardur Gunnarsson er Head of Communication i Nordic Innovation, derhører under Nordisk Råd, kan godt se en tendens til, de nordiske lande i stigende grad gerne vil brande sig nordisk. ”What we do in Nordic Innovation is trying to locate where there is ‘Nordic added value’ in the industry and among the entrepreneurs. Lately branding seems to be a really really hot topic. When it comes to entrepreneurs working on outer markets like Asia and USA, there is a huge demand for a Nordic brand”. Bardur Gunnarsson mener ikke, at man kan tale om ét egentligt nordisk brand, da det er afhængig af de enkelte erhverv og brancher, men han henviser dog til ligheder mellem landene, ”one similarity is our social structure, and the equality of the region. Another one is trust. A third one is sustainability and the green approach. Within entrepreneurship it is also the creativity of the region. When going to markets we tend to be quite cooperative which seems to be beneficial when doing business for instance in China”. Bardur Gunnarssons håb for de næste fem år er, at ”hopefully we can create a platform, where for instance a startup from Malmö can get funding, partners and even employees from the neighboring countries and use that market and ecosystem as a springboard for further growth. In the end hopefully we can create a lot of work and value in the Nordic region”.
Et konkret initiativ for iværksættere, der går på tværs af regionen er Nordic Startup Awards. Kim Balle er iværksætter, Co-Founder og CEO i Nordic Startup Awards.
Hvad har iværksættere til fælles på tværs af de nordiske landegrænser? ”Et blik for godt design, at kunne tænke globalt og i innovative løsninger. Vi har også en særlig omstillingsparathed i Norden, som man ikke ser andre steder og særligt ikke i de østeuropæiske lande”.
Hvilke særlige områder er det, der rykker inden for innovation i Norden i disse år? ”Her er der især tale om de store byer og hovedstaderne. Så København, Stockholm, Oslo, Helsinki og Reykjavik. I forhold til innovative organisationer, så har de fleste lande og byer en masse at byde på. Vi er i Nordic Startup Awards ved at kortlægge dette område. På vores hjemmeside under partnere kan man finde dem, som vi har samarbejdet med indtil videre. Du kan altid skrive til os på hello@nordicstartupawards.com, hvis du gerne vil have hjælp i forhold til at finde nordiske partnere”.
Hvis man som dansk iværksætter godt kunne tænke sig at arbejde mere sammen andre kompetente folk fra Norden, hvordan er så de smarteste måde at gøre det på? ”Det gode ved Norden er, at vi faktisk er super gode til at hjælpe, når folk spørger. Det har jeg altid vidst var gældende i Danmark, men under skabelsen af Nordic Startup Awards fandt jeg ud af, at det samme gælder for hele Norden. Dette er ikke altid tilfældet uden for Norden. Noget andet, som altid virker, er fysisk at deltage i nogle af de mange events og arrangementer, der er. Det er noget, jeg selv har benyttet meget før i tiden. Til sidst så er Twitter en god måde at komme i dialog med i hvert fald tech startup scenen”.
Hvad kan vi lære af historien?
Lars Hovbakke Sørensen, historiker og ph.d. med speciale i Norden: ”Blandt de største barrierer for handel og erhvervsfremme mellem de nordiske lande har dels været de nordiske landes meget forskellige økonomiske interesser, dels de forskellige kulturer. Norsk industri har f.eks. altid været bange for konkurrencen fra svensk industri, mens norsk landbrug har været bange for konkurrencen fra dansk landbrug mv. Hvad angår de forskellige kulturer, har den praktiske danske og den mere teoretiske svenske tilgang til løsninger af konkrete problemer og udfordringer ofte været en barriere”.
"Nordiske-flag" by User:Hansjorn - Originally uploaded to Danish Wikipedia as Nordiske-flag.jpg. Licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 via Wikimedia Commons http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nordiske-flag.jpg#mediaviewer/File:Nordiske-flag.jpg