Det skinnende grønne gulv står i skærende kontrast til de gamle flisebelagte vægge og signalerer, at en ung virksomhed er flyttet ind i et hjørne af Toms nedlagte chokoladefabrik. Firmaet hedder Miinto.dk, men det har ikke noget med Toms Minto karameller at gøre. Navnet var på plads, da virksomheden for to måneder siden voksede ud af lokalerne i Københavns Nordhavn og flyttede til Amager.
”Minto betyder alfahan, og det stemmer med, at vi vil være førende i tøjsalg på nettet. Men det vigtigste er, at navnet lyder friskt og frækt. Vi har så tilsat et ekstra i for at kunne lege med det grafisk,” fortæller administrerende direktør og partner Konrad Kierklo.
Webshoppen giver mindre nichebutikker inden for tøj og mode til kvinder, mænd og børn en let adgang til onlinesalg. De betaler et engangsbeløb for at blive eksponeret på platformen plus kommission af deres salg gennem Miinto.dk. Med flere end 500 fysiske butikker tilknyttet er Miinto ifølge direktøren Skandinaviens største online modebutik med 40.000 forskellige varer. En position, som Miinto har nået i rekordfart. Det er kun to et halvt år siden, at virksomheden gik i luften.
”Finanskrisen har været fantastisk for os. Nichebutikkerne har været nødt til at tænke nyt, og vi præsenterede et koncept, som de kunne komme med på for dengang blot 3.000 kroner,” siger Konrad Kierklo.
Finanskrisen gør det ikke alene. Bag den voldsomme vækst står to erfarne investorer. Inden de kom med, var portalen tæt på at lide skibbrud.
Både Konrad Kierklo og firmaets anden stifter, barndomsvennen Mike Radoor, er uddannet fra Tietgenskolens handelsgymnasium i Odense. Mike Radoor fik ideen til Miinto, da han i undervisningen i entreprenørskab skulle starte en virksomhed. Han fik stor ros, men det var for stort et spring at fortsætte på egen hånd uden for skolens trygge rammer. I stedet læste han videre på Copenhagen Business School og blev bestyrer af et diskotek ved siden af, mens Konrad Kierklo blev revisor hos KPMG. ”Det var et job, jeg i den grad valgte, fordi jeg ville tjene mange penge, men jeg fik hurtigt voksenlivet at mærke. Jeg brændte ikke for at gå på arbejde, når jeg kun gjorde det for pengenes skyld,” fortæller Konrad Kierklo, der læste HD i økonomistyring ved siden af. Banken sagde nej Efter tre et halvt år havde Konrad Kierklo fået nok. Det kom til ham som en åbenbaring, at han skulle noget andet, da han en tirsdag lå og solede sig i et solarium. Han ringede straks til sin gode ven og spurgte, om de ikke skulle mødes i weekenden og tale om hans idé fra handelsgymnasiet. Her lavede de en forretningsplan og gav hinanden hånd på, at de ville låne hver 100.000 kroner i banken.
I et år brugte de to venner al deres fritid på at få firmaet stablet på benene, men indså så med sorg i hjertet, at de ikke havde råd til at leve deres drøm ud om at arbejde med deres idé på fuld tid. Banken ville ikke låne dem flere penge, så i januar 2009 prøvede de at sælge den platform, de havde fået udviklet, så de kunne betale lånene tilbage. Men så vandt Mike Radoor en tur til Miami på det diskotek, han arbejdede på ved siden af studierne.
På turen til USA mødtes han med grundlæggeren af diskotekskæden Crazy Daisy, Carsten Mikkelsen, og benyttede chancen til at fortælle om projektet med Miinto. Carsten Mikkelsen tændte på ideen, og da han kender stifteren af Just-Eat.com, Jesper Buch, foreslog han, at de mødtes alle fire. Her aftalte de at lave et selskab, som skulle gå i luften i april 2009.
”Vi manglede kapital og erfaring, og Carsten og Jesper kom med begge dele. De begyndte med at investere en million. Det var mange penge for to unge iværksættere, så det var en festdag. Man kan godt gå ned på halv løn, når man forsat kan betale sin husleje og ved, at man kan trække på folk som Carsten og Jesper. Vi ville både have tøjbutikker, diskoteker og caféer i vores webshop, og de mente, at vi ville få rigeligt at gøre med butikkerne alene,” siger Konrad Kierklo.
Går glad på arbejde Succesrige folk bliver præsenteret for mange ideer. Men selve ideen udgør kun fem procent af indsatsen, vurderer Miintos direktør. ”Jeg tror, Carsten og Jesper kunne mærke, at vi havde energien til at føre vores ide ud i livet. Jeg har aldrig været en stræber i skolen, og jeg er vist den eneste, der er blevet sendt ud på gangen i tredje år på handelsgymnasiet. Men jeg har altid fået gode karakterer, og de ser det som positivt, hvis man kan føre energien det rigtige sted hen.”
Konrad Kierklo har aldrig arbejdet så meget, som han gør nu. Det er helt normalt, at han først kører hjem klokken halv et om natten. Men han har det helt anderledes, end da han var revisor.
”Jeg glæder mig til at arbejde med alle de mennesker, jeg har ansat. Det betyder så meget for mig, at jeg laver det, jeg elsker. Jeg er 25 år og uddannet revisor, så jeg lærer noget hver dag, når jeg skal have 30 medarbejdere til at give overskud. Det er den bedste uddannelse, jeg kan få,” siger han.
For to et halvt år siden vidste han intet om onlinehandel, og det har været learning by doing.
”Jeg har begået mange fejl, men det lærer jeg af. Jeg har for eksempel brugt de forkerte til søgeoptimering. Der skal lidt held til at ramme de rigtige folk på det rigtige tidspunkt. Vi ansætter ofte nye medarbejdere gennem vores netværk, for så er vi sikre på, at folk kender vores måde at arbejde på. Andre stillinger slår vi op, og vi hyrer også headhuntere. Det tager lang tid at læse 100 ansøgninger igennem, men med en headhunter ender vi med fire-fem gode kandidater. Vi har lige ansat ti medarbejdere på 14 dage i Florida. Det kan kun lade sig gøre med en headhunter.”
Solgte en drøm Millioninvesteringen var helt afgørende for de to unge iværksættere, for en wepshop som Miinto er som hønen og ægget – hvad kommer først? ”Man skal finde butikkerne hurtigt og sætte ind med markedsføring, alt imens man tror på, at man kan tjene penge efterfølgende. Nu fik vi råd til at ansætte sælgere til at skaffe butikker, men butikkerne ville kun bruge tid på os, hvis vi havde kunder til dem. I begyndelsen solgte vi en drøm, og det øgede deres forventninger til, hvad de kunne omsætte for. Efter tre-fire måneder ændrede vi fokus fra at få flere butikker i folden til at pleje dem, vi allerede havde fat i.”
Samtidig var Miinto kommet op på de 10.000 produkter, som gjorde, at Google begyndte at tage portalen seriøst, så den kunne få flere besøgende. Julehandelen var også begyndt. Pludselig kunne butikkerne se, at ideen var gangbar.
”Vi fik butikker, som vi kunne fremhæve, fordi de solgte for 10.000 kroner om måneden gennem os. I dag har vi forretninger, som sælger for 200.000 kroner.”
Miinto begyndte at tjene penge efter et år og otte måneder. Kort efter åbnede virksomheden en afdeling i Norge. Det var heller ikke sket uden de to erfarne investorer.
”Jeg havde ventet, til vi kunne se et pænt overskud, men Carsten og Jesper sagde, at vi skulle rulle virksomheden ud, inden vi fik konkurrenter. Da vi så, at vækstraten er væsentlig højere i Norge end i Danmark, valgte vi også at ansætte en direktør i Sverige,” siger Konrad Kierklo.
I denne måned går Miinto online i Florida, og Holland følger efter. 51 procent af de udenlandske selskaber ejes af Miinto Holding, mens lokale partnere ejer resten. De finansierer opstarten med at finde butikker og kunder. Til gengæld kommer Miinto med knowhow og platform.
”Vi måtte selv sparke alle døre ind, og det vil vi undgå i andre lande. Derfor kræver vi, at vores partner har et netværk, som gør, at han hurtigt kan indgå aftaler med 50 butikker. Desuden skal partneren forpligte sig til at bruge en headhunter til at ansætte folk, så vi er sikre på at få fat i de rigtige. Men vi bruger stadig Jesper og Carstens netværk til at finde partnere. Det er ikke tilfældigt, at vi vælger at etablere os i de samme lande som Just-Eat.” Flere markeder på vej I Florida er Carsten Mikkelsen partner i første omgang, da han bor i Miami, men han har en partner på hånden. Planen er at rulle konceptet ud i hele USA.
”Det kræver en kæmpe investering af folk, som kan leve med røde tal i fire-fem år. Selv vil jeg helst først bruge penge, når jeg har tjent dem, men det kan man ikke altid og slet ikke i USA.”
I hvert nyt land laver Miinto en markedsanalyse og besøger butikker. I USA har det også været nødvendigt at inddrage eksperter i online-markedsføring.
”Når vi kan vokse så hurtigt i Danmark, bør det også fungere andre steder. Just-Eat er til stede i ni europæiske lande, og i 2012 er vi på flere markeder end dem,” forudser Konrad Kierklo.
Bestyrelsen har ansat Just-Eats gamle direktør, Morten Larsen, som administrerende direktør for gruppen miinto.com. Han skal blandt andet rejse rundt og åbne nye markeder.
”Udviklingen er surrealistisk for mig,” erkender Konrad Kierklo. ”Jeg kan ikke rigtig forstå det. Jeg har lige holdt et foredrag på en handelsskole, og det var vildt at fortælle, at vi har 50 ansatte på fire markeder, og snart kommer Holland også med. Det er nok først, når jeg en dag har overladt firmaet til andre, at det går op for mig, hvor vildt det er.”
Kunderne skal have en købsoplevelse For at skaffe kunder til portalens butikker investerer Miinto.dk løbende i søgeoptimering, annoncer på nettet og events, som kan give omtale. En reklamekampagne på tv til to millioner kroner er det også blevet til.
”Vi adskiller os fra andre webshopper ved, at vi ikke har noget lager. Det frigør ressourcer til, at vi kan udvikle webshoppen. Vi tænker meget over, hvordan vi kan komme tæt på kunderne og give dem en købsoplevelse. Derfor popper vi op med tilbud om hjælp, når en kunde har været online et stykke tid. Det samme sker, hvis en kunde har problemer med at betale med sit kort.”
Miinto får hovedsageligt gode anmeldelser på hjemmesiden trustpilot.dk, hvor privatpersoner kan bedømme deres købsoplevelse. Men der lyder kritiske røster, når en annonceret vare viser sig at være udsolgt.
”Vi omsætter for fem millioner kroner, og butikkerne kan ikke altid følge med, så en vare kan være udsolgt, inden de får den pillet af nettet.”
Det har fået Miinto til at udvikle et system, som efter tre timer automatisk spørger andre relevante butikker, om de kan levere varen. Alligevel bliver otte-ni procent af ordrerne ikke imødekommet.
”Hvis vi ikke kan levere en vare, er det næsten umuligt at finde den i Danmark. Det ændrer ikke på, at kunden bliver skuffet, så det er ikke nok, at vi sender en mail om, at varen er udsolgt, og et gavekort på 50 kroner. Vi skal ringe til kunden og beklage, samtidig med at vi tilbyder bukserne i en anden farve,” siger Konrad Kierklo om det nye skridt, han er ved at ansætte folk til.
”Vi flyttede ind for to måneder siden, og vi rykker konstant rundt på bordene. Den her opstilling har holdt i en uge, men jeg har allerede bestilt otte nye borde, fordi vi bliver flere og flere.”
Power of masterminds Udfordringer som skuffede kunder løser Miinto med metoden power of masterminds, hvor medarbejdere fra forskellige enheder går sammen i en workshop. Derfor er skillevæggene på Prags Boulevard af glas, så alle kan give deres besyv med til det, der foregår.
”Vi samler folk en aften, køber pizzaer og diskuterer i timevis. Til sidst står vi som regel med en eller to brugbare ideer, som vi rykker på allerede dagen efter. Vi er en flad organisation og tager det meget seriøst, at alle skal kunne tale sammen og komme med input. Nogle af de bedste ideer kommer fra folk, man ikke umiddelbart skulle forvente det fra. For eksempel foreslog en kundesupporter, at vi skulle lave et it-system, som efterlyser en vare efter tre timer,” siger Konrad Kierklo.
En af de helt store udfordringer er, at få flere end kun lidt over to procent af de månedlige 750.000 besøgende til rent faktisk at handle.
”Det er skræmmende, at vi med så mange besøgende ikke har flere købere, men kunden kan hurtigt komme ind i en gren af portalen, som ikke passer til vedkommende. Det styres af algoritmer over, hvad folk, der har set på den samme vare, ellers har kigget på. Google fungerer på samme måde, men de har flere ressourcer til at opbygge systemer, der kan skabe relevante resultater for folk.”
Til gengæld kan Miinto reagere hurtigt på nye tendenser.
”I begyndelsen gik vi efter at få så mange butikker med som muligt. Nu ser vi på, hvad folk vil have. Hvis mange søger på et bestemt produkt, beder vi vores sælgere kontakte butikker, som har varen. Vi skal ikke først vente på en ny sæson, men kan straks reagere på nye trends,” siger Konrad Kierklo.
Gratis rådgivning fra dyre folk Forretningsfolkene Jesper Buch og Carsten Mikkelsen trådte til som investorer i Miinto.dk på det helt rigtige tidspunkt. I dag er Jesper Buch formand for selskabets bestyrelse, hvor også Carsten Mikkelsen og tidligere direktør i Just-Eat.com, Morten Larsen, sidder. I øjeblikket leder Miinto efter yderligere et bestyrelsesmedlem med erfaring fra tøjbranchen.
Bestyrelsen mødes fire gange om året og taler om hardcore forretning. Men selv om Jesper Buch bor i spanske Marbella, taler administrerende direktør Konrad Kierklo med sin formand via Skype mindst en gang om ugen.
”Jesper giver feedback på mine rapporter, og hvis jeg står med et problem, har han ni ud af ti tilfælde prøvet noget lignende før. Han er en flueknepper, der kan finde ud af at skabe en forretning, mens Carsten er dygtig til at få folk til at løbe lidt ekstra hver dag. Jeg ved, at han har fået over en million kroner for at coache en virksomhed i et halvt år, så det er dyre folk, vi får rådgivning af uden at betale en krone for det,” siger Konrad Kierklo.
I begyndelsen brugte den unge direktør i høj grad de to investorer som mentorer, men han havde så stor respekt for dem, at han næsten ikke turde gå til dem.
”Nu er de i højere grad mine venner. De vil mig det bedste, fordi det er til vores fælles fordel. De er stadig mentorer for mig, men vi tager også i byen sammen. Jeg er ikke bare en direktør, de presser til at gøre det lidt bedre,” siger Konrad Kierklo.
De første priser er i hus Miinto.dk vandt E-handelsprisen 2011 i kategorien Bedste netforretning blandt firmaer med en omsætning under 25 millioner kroner. Begrundelsen var, at virksomheden har potentiale til at blive rigtig stor, og at portalen bringer ofte svært tilgængelige specialbutikker inden for rækkevidde.
Året før blev Konrad Kierklo kåret til årets unge håb af Ivækstprisen. Selv om denne pris er personlig, betyder E-handelsprisen mest.
”At blive råbt op i Børsens Hus foran 500-600 topfolk fra branchen er bare stort,” siger den administrerende direktør.