Som skribent skylder man både læsere og interviewofre at overbringe essensen af en historie. Men hvad gør man, når essensen er en stemning? Vi kan hurtigt få lidt facts på plads: Det nyåbnede kontorhotel SohoHouse ligger i Kødbyen ved Halmtorvet i København. Tre etager, 4.500 kvadratmeter. Man lejer sig primært ind i individuelle kontorer, der er en kantine med kok, der er mødelokaler, der er reception og receptionist. Men det er kun en mindre del af essensen. ”Nogle konkurrenter slår på, at de har hævesænkeborde. Det tager vi ligesom for givet,” siger Casper Bak, der udgør den ene tredjedel af SohoHouses stiftergruppe. Om man så skal kalde det kontorhotel 2.0 eller spare flosklerne, så er det et faktum, at konkurrenceparameteren for kontorhoteller anno 2009 ikke længere hedder en stol og et bord i et rum med internetadgang. Det er ganske vist, for selv om SohoHouse er nystartet og nogen siger, der er krise lige uden for døren, er det ikke kunder, der mangler i butikken: ”Vi er blevet lagt ned af opmærksomheden. Vi har ikke brugt en krone på markedsføring, men vi har fyldt hele første fase op. Vi går i gang med anden fase nu, tidligere end ventet. Det er lidt et luksusproblem, men henvendelserne vælter ind,” meddeler Casper Bak fra sin plads i sofahjørnet i kantinen, hvor IVÆRKSÆTTEREN har sat de tre stiftere stævne. En succes, der er til at tage og føle på. Casper Bak, Claus Mikkelsen og Christian Wad indrømmer da også gerne, at det var en smule risikabelt at påtage sig så mange kvadratmeter uden at have en eneste lejer på forhånd. ”Om det var modigt eller dumdristigt vil tiden vise. Vi kom med 5.000 tomme kvadratmeter, og det skulle vi nok fixe,” siger Claus Mikkelsen med rund hånd. ”Det var en sjov tid, det var all time low, og vi var de eneste tre, der troede på det. I sådan en tid kan man lave en deal med Københavns Kommune. Og når vi selv blev i tvivl, måtte de to andre komme med argumenterne.”
Hjemlige værdier og bagtanker Men alt det er for så vidt udenomssnak. Det er jo ikke den dybe tallerken at drive kontorhotel, tænkte de tre, og vi kan gøre det bedre og billigere end andre, der gør det med succes. Essensen koges på et andet blus: ”Vi vil hellere slå på det miljø, vi prøver at skabe. Bare at leje kontorlokaler ud er kedeligt. Der skal ske noget andet,” siger Claus Mikkelsen, der er teamets kreative mand, gøgler af Guds nåde, og i øvrigt den tidligere ejer af Vinbaren i Dr. Tværgade. ”Vi var inspireret af Googles kontorer i Zürich, hvor de har igloer og taxier som mødelokaler. Det er vigtigt, at arbejdspladsen afspejler hjemlige værdier, og havde vi ikke haft den alternative indretning, havde vi ikke fået omtale.” Allerede foran hoveddøren mødes man af et kæmpe vægmaleri med tegneserie-hoveder der bedyrer, at vi har at gøre med byens mest sexede kontorhotel. Man skal da heller ikke længere end ind på den anden side af døren, før det allerede rumsterer lidt i de nedre regioner ved synes at SohoHouses akvarium, der er indbygget i receptionsdisken, og beboet foruden fisk af husets logobogstaver. Tilbagelænet stil og hygge i smuk symbiose præger i det hele taget indretningen de steder, hvor Claus Mikkelsen med sikker hånd har skabt kontorhusets små åndehuller, med skovhyttemødelokalet som det foreløbige højdepunkt. Men der er også en bagtanke med hyggeriet: ”Vi vil facilitere samskabelse, synergi og krydsbestøvning,” siger Casper Bak. ”Alle snakker om den, men den sker ikke. Nogen skal facilitere den her proces, for folk går ikke bare ind og banker døren ind hos naboen i Danmark. Vi er her for at få folk til at arbejde sammen, og når vi ser links, prøver vi at sætte folk sammen. Så begynder folk selv at snakke sammen på kryds og tværs,” fortæller han. ”Man sidder ikke bare på sit kontor. Folk kommer ud og snakker sammen.” Det er også tanken, at der skal være et bredt udsnit af virksomhedstyper repræsenteret. ”Kommunens idé var, at det skulle være et kreativt kontorhotel. Men det er ikke os, der skal vurdere om en virksomhed er kreativ eller ej,” siger Claus Mikkelsen. ”Vi har it-virksomheder, oversættervirksomheder, internetfolk, der kan optimere websites, traditionelt kreative, musikere, filmfolk, produktionsfolk, skodesignere, fodboldstøvlesælgere, ejendomsmæglere. Vi spænder bredt. Det har vist sig at være en succes.”