Først skal varen bestilles. Vi skal tjekke betalings- og leveringsbetingelser, og vi skal bekræfte ordren. Hvis vi sælger, skal vi udstede en ordrebekræftelse. Under alle omstændigheder skal der udstedes en faktura, og er der mangler i leveringen også en kreditnota. På et tidspunkt skal der foretages en betaling, måske ved bankoverførsel.
At afgive bestilling: To place an order Betalingsbetingelser: Terms of payment Leveringsbetingelser: Terms of delivery Ordrebekræftelse: Order confirmation Faktura: Invoice Kreditnota: Credit note (eller: Credit memo) Betaling ved bankoverførsel: Payment by bank transfer
Når handelen er på plads, skal det hele registreres i bogholderiet: Vi skal bogføre fakturaen i kassekladden eller på debitorens konto, hvis vi har solgt. Har vi købt, skal vi registrere, at vi skylder vores kreditor nogle penge. Der kan være tale om en skyldig eller forfalden saldo. Vi gør det selv eller får hjælp af en bogholder, for det er vigtigt, at udgiften bliver placeret på den rigtige konto i kontoplanen. Til både kunder og leverandører kan vi udskrive kontoudtog, og vi kan kontrollere vores posteringer.
At bogføre en faktura: To book an invoice At registrere i kassekladden: To add to the journal entry Debitor: Debtor Kreditor: Creditor Leverandør: Supplier Debitorens konto: The debtor’s account Den skyldige saldo: The balance owed Den forfaldne saldo: The balance due Bogholder: Bookkeeper (eller: Accountant) Bogføring: Bookkeeping Kontoplan: Chart of accounts Kontoudtog: Statement Posteringer: Entries
Vi har brug for oplysninger om regnskabet. Ud over årsrapporten, som ofte bliver lavet af en revisor, kan der være tale om momsangivelsen. I det daglige klarer vi os med en råbalance, når vi skal vurdere virksomhedens foreløbige resultat og om dækningsbidraget er tilfredsstillende. Vi holder øje med varelagerets størrelse og tjekker både omsætningen og vigtige udgiftsposter som lønninger og vareforbrug.
Regnskabet: The accounts Årsrapport: Annual report Revisor: Auditor Momsangivelse: VAT return Råbalance: Balance sheet Foreløbigt resultat: Preliminary result Dækningsbidraget: Profit margin Varelager: Inventory Omsætning: Turnover Udgiftsposter: Expenditure
Have a nice day.
Artiklens udtryk er britisk engelsk.
Info Inloco regnskab www.inloco.dk og Henrik Paaske, Buus Jensen Statsautoriseret Revisorer www.buusjensen.dk