27 . October , 2009

Omstillingsevne er alfa og omega

Det blomstrede med inspiration på seminaret om Eksport i Vanskelige Tider. Dagsordenen lød på nytænkning og ageren som svar på sortsyn i forhold til den igangværende finanskrise. Programmet bestod af indlægsholdere med idéer.
Seminaret fandt sted hos Væksthus Midtjylland i Århus den 31. marts.  I samarbejde med Danmarks Eksportråd, havde Væksthuset slået dørene op for omkring 80 tilmeldte virksomheder, som gerne ville inspireres, og det skortede ikke på indgangsvinkler til at tage sin virksomhed i øjesyn.
Essensen i seminaret var ikke at gå i panik over de trængte tider, men tværtimod agere på situationen: Lav nye produkter, find nye afsætningskanaler, tænk alternativt, gør noget anderledes, men gør noget.
Blandt talerne var Anna Thygesen, adm. dir. i virksomheden Invite-me, som gennem de sidste 20 år har beskæftiget sig med ledelse, forretningsudvikling, salg og marketing i danske og internationale virksomheder. Anna Thygesen, hvis hjerte banker for eksport og iværksætteri, har blandt andet været med til at forretningsudvikle TV2. Hun opfordrede virksom-
hederne til at justere produkterne til at imødegå kundernes behov.
”Mange virksomheder laver flotte brochurer og fortæller op ad stolper og ned ad døre om dem selv og deres produkter, og glemmer i forløbet fuldstændig at tænke på kundens specifikke behov. Der er for meget mig, mig, mig og for lidt kunde, kunde, kunde,” pointerede Anna Thygesen.

Fleksibel produktportefølje
At finde nicher, som kunderne virkelig har brug for, vil give pote. Specielt hvis man er klar til at omstille sig og justere løbende. En virksomhed, som ved flere lejligheder har formået at ændre deres produktportefølje med succes, er Øer’s Inventar Industri A/S, som var repræsenteret af Paw Øer på seminaret.
Salgsdirektør Paw Øer, hvis opgave i virksomheden er at stå for marketing samt nye produkter og idéer, fortalte om firmaet, som startede med at producere fyrretræsmøbler til bl.a. det tyske marked. Da markedet stagnerede, fik virksomheden kontakt til minkavlere og gik så i gang med en stor produktion af redekasser til mink.  Efter 12 år, hvor redekasserne til sidst havde fyldt 90 pct. af produktionen, var markedet mættet, og den lille familievirksomhed gik nu i gang med butiksinventar. Senere har man produceret snedkerkøkkener. Lige nu ligger fokus på inventar til diskoteker, caféer m.v.
Paw Øers råd er at være parat til at tænke anderledes og at finde nye muligheder, før det er for sent.
 
Udenlandske markeder med muligheder
Vicedirektør Erik Skovgaard Nielsen fra Kreditforsikringsselskabet Atradius var blandt talerne for at fortælle lidt om Finanskrisen og vigtigheden af at kreditforsikre sin eksport.
Trods de dystre udsigter, hvor hele verden går i takt den gale vej på én gang, mindede han om, at ”verden nok heller ikke går under i denne runde”.
Væksthuset var repræsenteret af afdelingschef Peter Ekmann, som fortalte om hvad Væksthuset kan gøre for virksomhederne. Fra Danmarks Eksportråd deltog blandt andre kontorchef Steen Hommel, som orienterede om Eksportrådets både direkte og specifikke rådgivning om eksportstrategi og afsætningsmuligheder på enkelte markeder.
To eksportmarkeder var repræsenteret på seminaret: Det norske marked ved Tine Hylleberg, som er chef for handelsafdelingen på ambassaden i Oslo og det polske ved Søren Juul Jørgensen, som leder handelsafdelingen på ambassaden i Warszawa.  Begge markeder er berørt af krisen, men hver især har dog noget at byde på.
”Polen trænger til en opdatering i de fleste danskeres øjne. Der har været en markant udvikling i de sidste år. Med sine 38 mio. mennesker er Polen et meget attraktivt marked. Den polske økonomi er robust, mange har investeret i produktion i Polen, og situationen er rimelig stabil,” lød nogle af skudsmålene fra Søren Juul Jørgensen.
Det norske marked er tilgængeligt, da både kultur og baggrund ligner det danske marked. Tine Hylleberg kom desuden med en kraftig opfordring til at bruge netværket målrettet og konstruktivt og ikke kun for netværkets skyld.
”I nedgangstider må man vise, at man er interesseret i at bevare dialogen. Netværk giver den nødvendige viden og indsigt, så man kan have fingeren på pulsen,” sagde hun.

Husk lige medarbejderne

Tilbage til Anna Thygesen, som råder virksomhederne til også at huske at involvere medarbejdere.
”De sidder ofte med en bunke viden og mange gode idéer. Når kunderne ikke køber, og bankerne ikke låner penge ud, er der stadig medarbejderne, som er de vigtige ressourcer,” siger Anna Thygesen, som også kom ind på vigtigheden af ordentligt salgsarbejde.
”Vi bør være i stand til at indrette os til at være gode sælgere. Det er ikke in at være sælger længere. Alle vil lave marketing i stedet for, men i min hjerne udgår alt fra salg. Hvis vi ikke kan kalde en sælger for en sælger, så hænger det ikke sammen. Og en sælger bør vide, hvordan produktionen foregår.”
En sidste opsang fra Anna Thygesen gjaldt igen virksomhedernes kundefokus:
”Gå hjem og kig på jeres virksomhed med åbne øjne. Giv virksomheden et sundhedstjek og spørg så dig selv om, hvem jeres kunder er, og hvad de ønsker fra jer. Og husk så at have hjertet med.”  

Kontakt

Anette Rosenqvist

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag