27 . October , 2009

Iværk sætter i vækstgear


”Den store overskrift er vækst.” Sådan opsummerer Multidatas adm. direktør Helge Kaltoft årets iværksætterbegivenhed, den tidligere Iværk-messe, der i år hedder Iværk&Vækst09.
Derudover vil arrangementet stadig være hofleverandør af inspiration til de besøgende iværksættere og vækstvirksomheder.
”Der vil være meget fokus på forretningstrends, forbrugeradfærd og potentialerne i en krisetid” siger han.
Noget nyt vil også være franchise-elementet, der ikke har været særlig synligt de tidligere år.
”Det er også en måde at være selvstændig på, og her har vi bl.a. fået den amerikanske ambassade til at gå ind og præsentere helt nye amerikanske franchisekoncepter, der gerne vil etablere sig i Danmark og derfor søger franchisetagere.  Man vil også kunne møde nogle af de succesfulde etablerede koncepter, f.eks. Build A Bear og Coldstone Creamery, som er koncepter, alle kan forholde sig til. Cold Stone forventer at åbne 40 forretninger i Skandinavien inden for de næste fem år,” fortæller Helge Kaltoft.
I Iværkstedet (hvor der tilbydes én-til-én rådgivning) udvider vi i år med en franchiselinie, så der også er en rød tråd til det område.”

Thorborg og Bircow
Et af arrangementets store trækplastre er talerne til den store scene. I år vil man igen kunne opleve Jubii-stifter Martin Thorborg, som kommer hjem fra USA og gæsteoptræder med en peptalk, hvor han bl.a. vil fokusere på sociale medier.
Fitness-iværksætteren Charlotte Bircow er et andet hovednavn, og det samme er Kasper Mejlgaard fra bredbåndssuccessen Fullrate, der på ganske få år har banket en solid forretning på benene og lavet en fantastisk exit.
Mindre iværksættere, der befinder sig på et tidligere stadie, har også i år plads i ”Rising Stars”-området, som udvides og får et integreret ”Speakers Corner”.
”Der er mange spændende nye forretningskoncepter og iværksættere, som gerne vil have taletid.  De vil kunne gå på her,” forklarer Helge Kaltoft.
Andre nye initiativer tæller bogcaféen Tranquebar, der opretter sig i en miniudgave på Iværk&Vækst09 med erhvervslitteratur, verdens-musik og fair trade-produkter. Og på en lille intim-scene vil man kunne møde forfattere bag erhvervsbøger fra forskellige forlag.
”Koncepteriet bliver også nyt. Det er opbygget nærmest som et show-køkken, hvor der vil være fokus på forretningskoncepter fra bl.a. gastronomiens verden samt inden for mode og design. Dermed får vi også sat fokus på oplevelsesøkonomien. Her vil der både være foredrag og blive appelleret  til alle sanser i små appetitvækkere à en halv times varighed,” siger Helge Kaltoft.
Håber på besøgsrekord
Iværk&Vækst09 vil rumme mange gamle kendinge i nye klæder. Den større fokus på vækst afspejles i workshop-programmet, der i øvrigt er udvidet med tre-i-én-workshops, f.eks. med tre workshops inden for det overordnede emne ”køb dig til den gode idé” med fokus på køb og salg af virksomhed samt ”e-handel”.
Danfoss Innovation Lab gentages, men med flere aktører bag sig og kortere workshops, som der allerede er stor interesse for.
Desuden vil der stadig være networking og speednetworking-aktiviteter, og den populære én-til-én-rådgivning i Iværkstedet er der også stadig.
Arrangøren Multidata håber naturligvis på, at sidste års rekord på næsten 5.000 besøgende bliver brudt til september, hvor Iværk&Vækst09 afholdes.
 

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag