21 . April , 2009

Kan du drømme det?

KAN DU DRØMME DET, KAN DU GØRE DET. Den indstilling har iværksætteren Nete Nørgaard-Nielsen, som vi har talt med til messe-særudgaven der udsendes sammen med dette nummer. Citatet stammer oprindelig fra Walt Disney, og udover at indfange essensen af begrebet iværksætterånd, rejser det et spørgsmål, som i al sin banalitet let kan overses: Kan du drømme det? Eller sagt på en anden måde, kan du rent faktisk se dig selv som succesfuld iværksætter (hvis du ikke allerede er det)? Jeg tænker ikke så meget på, om du kan forestille dig at køre rundt i en lækker bil, flyve på første klasse og have et stort hus ved vandet – hvem kan ikke det – men om du kan forestille dig næste skridt i din forretning. Og næste igen, og næste igen. Hvor langt frem i din virksomheds udvikling kan du egentlig se? Og ved du, hvilke ting du skal gøre for at nå derhen, hvor du gerne vil have at din virksomhed skal ende? Nogle iværksættere kæmper i lang tid med at få gang i væksten, uden at firmaet bliver større. Måske med en vag drøm i baghovedet om, at det en dag bliver stort – hvis bare man bliver ved længe nok, kan det vel ikke undgå at vokse? Det kan det nu godt. Der er en erkendelse, som det er vigtigt at gøre sig som iværksætter: Der er noget, man ikke ved. Og det, du ikke ved, kan igen inddeles i to grupper: Det du ved, du ikke ved, og det du ikke ved, du ikke ved. Det første kan du spørge om, mens det sidste kræver nysgerrighed og netværk at finde ud af. Hverdagens beslutninger tages på baggrund af det, vi ved, så hvis din virksomhed ikke vokser, og du ikke ved hvorfor, er det måske tid til at opsøge folk, der ved hvorfor. En erfaren mentor, et advisory board eller måske en bestyrelse. Gå efter folk, der har udrettet noget, dvs. som selv har drevet egen virksomhed eller siddet ved roret i en virksomhed, der er vokset i den periode, hvor de havde ansvaret. Ofte er det første, en erfaren sparringpartner vil kaste sig over, økonomistyringen. Selv i den mindste virksomhed er der behov for at have styr på, hvor meget der går ind og ud. Der skal laves budgetter og budgetopfølgning, så man kan reagere i tide, hvis tingene ikke går som planlagt, og så man kan planlægge nye tiltag og følge op på, om de går, som man har forestillet sig. Ikke mindst skal man kunne måle sig op mod, hvad der er normalt at tjene på forskelligeaktiviteter i branchen – det ved en erfaren sparringspartner. Så hvad enten man kan lide det eller ej, er regnemaskinen iværksætterens vigtigste værktøj. Selvfølgelig næst efter det blad, som du sidder med i hånden.

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag