Aktivt, personligt salgsarbejde er mange iværksætteres indgang til et marked. Den ihærdige indsats hjælpes ofte på vej af forskellige former for præsentationsmateriale, herunder små gaver med virksomhedens logo på – eller man byder på en kop kaffe ved møder med sine kunder.
Måske inviteres du til en reception,
hvor det er en god idé at vise sig, eller i det mindste sende en blomst. Og lejlighedsvis afholder du selv et arrangement.
Denne type udgifter er helt eller delvist fradragsberettiget, hvis de er af strengt erhvervsmæssig karakter. Reklame giver fuldt fradrag, også momsmæssigt, mens repræsentation giver 25% fradrag, og momsmæssigt kun 25% af restaurantbesøg/hotel. Men der er undtagelser:
Ubestemt modtagerkreds
Gaver til kunder og forretningsforbindelser er repræsentation og giver 25% skattemæssigt fradrag – men intet momsfradrag. Reklamegaver er derimod fuldt fradragsberettigede også momsmæssigt, hvis genstanden er forsynet med virksomhedens logo og koster under 100 kr. Der skal være lavet et tilstrækkeligt stort antal, som uddeles til en ubestemt kreds af forhåbentlig kommende kunder.
Undtagelsen fra reglen om reklamegaver er vin: Skulle du få den idé at trykke særlige etiketter til et antal flasker vin, er det stadig ikke reklamegaver, uanset hvordan vinen bliver fordelt. Vin er traditionelt en repræsentativ udgift, og det ændres ikke af kreativt etiketvalg.
Vin og tilsvarende er dog fuldt fradragsberettiget, når det serveres på f.eks. udstillinger og messer, for da byder man en ubestemt kundekreds.
Bespisning af kunder
Normalt er bespisning af kunder repræsentation, hvor fradraget er begrænset til 25% (også af momsen). Der skal skrives på bilaget, hvem der var med og hvad formålet var.
Nogle arrangementer går dog som reklameudgift: Hvis serveringen er beskeden og reklameværdien høj. F.eks. kaffe og småkager til alle kunder på udsalgets 1. dag eller generelle informationsmøder, hvor der bydes på en forfriskning: 100% fradrag.
Så god fornøjelse med din repræsentation – du betaler det meste af gildet selv.