Jeg har et lille nystartet enmandsfirma, hvor jeg beskæftiger mig med design. En dag blev jeg ringet op af en sælger fra et firma, som sælger printerpatroner. Det lykkedes ham at overbevise mig om deres produkters lyksaligheder, men da jeg modtager pakken fra dem, viser det sig at være uoriginale printerpatroner og ikke originale, som jeg nu mener, at sælgeren sagde det skulle være. De uoriginale printerpatroner er oveni købet dyrere en originale printerpatroner!Da jeg ringer til chefen for firmaet, siger han, at deres sælgere selvfølgelig altid oplyser kunderne om, at det er uoriginale printerpatroner, de sælger. Han siger derefter, at han ikke vil bytte patronerne til originale printerpatroner (selv om de godt nok sælger originale patroner), fordi »bordet fanger« når man handler erhvervsvirksomheder imellem og han derfor er i sin gode ret til at nægte mig ombytning. Jeg har prøvet at sende pakken retur med et brev i, hvor jeg beder om at bytte de uoriginale patroner. Pakken kom dog retur med påskriften »modtagelse nægtet«. Printerpatronerne kostede næsten 900 kr. Skal jeg bare give op og betale? Venlig hilsen Petter Bertram
SVAR: Det må være sælger, der skal bevise, at de har oplyst dig om, at du ikke fik et originalt produkt. Det kan de næppe, eftersom der er tale om en telefonsamtale. Umiddelbart mener jeg derfor, at du har en god sag, for der må være tale om en mangel, når der er blevet leveret en uoriginal printerpatron. Der er dog et problem: Da der er tale om i alt kr. 900, så vil der være tale om ren tilsætning at føre sag om dette. Betaler du ikke beløbet, skal du sikre dig beviser i form af reklamationsskrivelser mv. Men det vil koste dig penge at føre sagen, og det selvom du får fuldt medhold, desværre.
Svar leveret af Ret&Råd - www.retraad.dk