17 . March , 2009

En vision skal kilde i maven

Hvis man ikke har en vision, hvis man ikke har fokus på virksomhedens udvikling og mål, så har den virksomhed ingen fremtid, siger Annette Næsborg uden at blinke. Hun har udviklet kurset »Stormtjek« for selvstændige, der vil bruge virksomhedsplanen aktivt og skabe et solidt fundament for deres virksomhed. Kurset afholdes i samarbejde med netværket Ildsjæle.Start med at spørge dig selv: Ved jeg, hvad min allerstørste drøm er for mit firma? Ved jeg også, hvad der skal til, for at drømmen bliver virkelighed? »Det mest afgørende er, at man skal finde en rød tråd mellem, hvem man selv er, og hvad man vil med sit firma,« mener Anette Næsborg. Kun på den måde adskiller man sin virksomhed fra konkurrenterne og sikrer det personlige fundament, som er så afgørende for enkeltmandsvirksomheder. »Visionen skal stemme overens med hvem man er, ellers bliver den aldrig til virkelighed,« forklarer Anette Næsborg. Hun er direktør i firmaet anpartner, som rådgiver virksomheder inden for human resource management og virksomhedsudvikling. På Stormtjek kurset arbejder deltagerne med en lang række konkrete værktøjer til at analysere sig frem til, hvem de selv er, og hvordan personligheden skal kendetegne deres virksomhed.

Du skal kende dit produkt »Du skal kende dit produkt, dine ydelser. Du skal vide hvilke behov du dækker, og hvordan du skaber fordele for dine kunder. Vær klar over dine svage sider, hvad der kan gå galt, og hvordan du sikrer dig imod det. Jo... kurset sætter gang i en vigtig proces,« understreger Anette Næsborg. Iværksætteren besøgte det først kursushold på en blæsende efterårsdag. Stemningen er god og intens i det lille lokale, og der bliver diskuteret visioner og strategi. Der er hverken tid til at nyde udsigten ud mod havnefronten eller til at svare på ret mange spørgsmål, for deltagerne er dybt optagede af kurset og af processen. En af de syv kursusdeltagere, Jann Kallehauge, har meldt sig for at få struktureret virksomhedsplanen for sit firma PC-assistance: »Min vision kildrer i maven: at nå en omsætning på 10 mio. kr. om fem år! Med dette kursus har jeg fået sammenhængen, redskaberne og troen på, at det vil ske. Og troen er nok det allervigtigste, for den afspejler ens udstråling og entusiasme over for kunderne,« fortæller Jann. Marie Kraul fra firmaet Convivendi har fået styrket værdigrundlaget: »Kurset har været lidt af en aha-oplevelse, for jeg fandt ud af, at mine personlige værdier ikke bare tilfældigvis stemmer overens med min virksomhed, men at de netop skal stemme overens som det grundlæggende udgangspunkt. Og det har været en vigtig erkendelse for mig,« understreger Marie.

Kurset giver vigtig sparring Mange laver deres virksomhedsplan alene eller sammen med en rådgiver, men Anette Næsborg mener, at der er mange flere fordele ved at gøre det i et bredere forum i form af et kursus. »Det er helt tydeligt, at deltagerne holder hinanden op på det de siger, så det bliver lidt en ‘vridemaskine’. Samtidig giver kurset masser af sparring, feedback og konstruktive tilbagemeldinger deltagerne imellem. Den erfaringsudveksling jeg har set på dette hold har været rigtig god for hver enkelt deltager,« mener Anette Næsborg. Deltagernes visioner handler alle om vækst, men alligevel er de meget forskellige. Nogle vil have mange ansatte eller ekstrem høj omsætning, nogle drømmer om kun at arbejde halvdelen af året og så være kunstnerisk kreativ den anden halvdel, en anden vision er at bosætte sig i udlandet og arbejde globalt, mens det for andre er vigtigt, at få den ultimative kombination mellem fritid, karriere, job og familie. Alle disse drømme og forventninger er meget vigtige at klarlægge og gøre realistiske. Kun på den måde kan du arbejde i den rigtige retning.

Utålmodighed efter resultater! Gennem to intense kursusdage får del-tagerne i Stormtjek skabt et solidt fundament for deres virksomhed. Der kræves tid og hjemmearbejde til denne proces, og derfor ligger de to kursusdage med ca. 3 ugers mellemrum, med mulighed for senere opfølgning. Kurset er især for selvstændige, som har drevet virksomhed nogle år, og derfor har masser af erfaring. De har ofte aldrig rigtigt fået lavet en forretningsplan, og den blev vistnok også mest lavet til ære for banken. Den ligger lige nu et eller andet sted og samler støv... Samtidig oplever mange selvstændige, at der efter nogle år opstår et vakuum, hvor den første iværksætterjubel har lagt sig, og en snigende utålmodighed efter resultater, nye udfordringer og vækst melder sig. »Men resultater kommer ikke af ingenting. Kunsten at drive forretning er at vokse trin for trin, og det sker kun gennem en målrettet plan, der er gennemarbejdet og visionær. Virksomhedsplanen er det aktive styringsredskab, og derfor skal den også ajourføres mindst hvert år, for at sikre en fortsat udvikling,« fortæller Anette Næsborg. Dyrk drømmen Du har helt sikkert en ultimativ drøm om, hvor livet som selvstændig skal føre dig hen. Brug den, dyrk den! Det er nemlig lige præcis den drøm, der sikrer, at du kommer i den rigtige retning. Derfor handler det om at turde drømme, og at du sætter din vision så højt, at det rykker! Har du brug for rådgivning til at finde og holde kursen, så brug Stormtjek! For halvvejs til et stort mål er måske længere end hele opfyldelsen af et lille mål

Kontakt

Ann Rosenbom

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag