20 . April , 2009

Visitkort - frækt eller femset?

 Der er meget lidt stolthed og kvalitetsbevidsthed tilbage blandt de gamle, etablerede visitkort-producenter her til lands. Vistkortmarkedet er endnu et marked, hvor lavpris-producenterne har overtaget styringen, og dét til en grad, så de gamle spillere slår de vildeste krumspring for at undgå at oplyse, hvad et rigtig lækkert visitkort koster. De vil ikke fremstå som de dyre producenter, men var til gengæld meget ivrige efter at promovere deres egne lavpris-visitkort, da vi henvendte os. Desværre er det ikke her, de har deres force – dem vi talte med var nemlig både dyrere og dårligere i kvalitet, så dem vil vi ikke bruge krudt på.    Til gengæld kan vi starte med at slå fast, at de rigtige lavpris-alternativer slet ikke er så ringe endda. Fra Lasertryk i Århus har vi flere eksempler på digitaltrykte visitkort i en ganske udmærket kvalitet, selv om de nogle gange er skåret skævt. Men så kan man vel brokke sig og få det lavet om – prisen fejler i hvert fald ikke noget. 250 kort koster en 2-300 kr. hos leverandører som Lasertryk, Print2People, Discountprint, og sikkert en del flere, som man let kan finde på Google. Når det skal være vildere Er prisen en væsentlig faktor, som den jo er for mange iværksættere, er der næppe nogen, der vil studse over lavprisvisitkort, og så ville det være direkte dumt at bruge penge på noget dyrere.     Men. Lad os nu sige, at du starter op i en branche, hvor image er vigtigt – hvis du f.eks. vil leve af at sælge dyre biler, eller rådgive på et vist niveau. Eller også er du bare typen, der sætter pris på kvalitet, og gerne vil give et ekstra godt indtryk – eller måske have et kort, der brænder sig fast, så kortet også fungerer som et markedsføringsredskab. Er der så NOGEN, der kan tage sig sammen til at lave et ordentligt visitkort til dig?     Svaret er Jesper Norbøll fra den nordsjællandske virksomhed MediaMouse. Jesper Norbøll kan også levere billige digitaltrykte visitkort, der godt nok koster en 100-200 kr. mere end markedets billigste, men til gengæld er de ikke kørt med det blinde øje, lover han.     Skal Jesper Norbøll anbefale noget finere, siger han ”finske visitkort”. Historien bag det navn fortæller han gerne på opfordring, og konceptet er et relativt tykt kort med god vægt, som er lakbehandlet med tyk lak og offsettrykt i fuld firefarve. Kortene køres i puljetryk, og koster 500 kr. for et sæt med 250 kort. Kvaliteten er gedigen og en klasse over discount-kortene.     Bevæger man sig op i specialeffekterne, som ikke er trykt i pulje med andre, der skal have det samme, bliver det noget dyrere.     Man kan f.eks. få et hologram, eller en blindprægning, hvor man kan mærke trykket. Eller visitkortet kan have en speciel form, f.eks. som et logo eller en åben bog – kun fantasien sætter grænser. På overfladen kan man få mat lak, så de ikke tager imod fedtede fingre, eller blank lak så de skinner. Man kan også få en ”kachering”, som er en overfladebehandling, der giver en sanseoplevelse når man rører ved kortet, og man kan putte f.eks. guld- eller sølvfolie nedenunder. Alt sammen alene eller i kombination.     ”Folk har det med visitkort som når de prøver et videoredigeringsprogram første gang. De vil bruge alt, hvad der er af effekter. Men de mest eksklusive kort får man ved at bruge rigtig fine teknikker, men med måde,” siger Jesper Norbøll.     Prismæssigt – og det er jo det, vi gerne vil frem til – ligger de lækre specialkort på omkring 3-6.000 kr. for 1.000 stk., afhængig af antallet af effekter, så en 3-6 kr. pr. visitkort, hvis du kun bestiller et enkelt sæt. I kassen her ved siden af kan du se eksempler på, hvad forskellige effekter koster hos MediaMouse. Find dem på: www.mediamouse.dk  

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon