Der findes mange metoder til leadgenerering via Facebook, men den mest simple er uden tvivl platformens egne lead-annoncer, som lader brugeren indsende sine oplysninger uden at forlade nyhedsstrømmen, hvor annoncen vises. I indlægget vil jeg illustrere de fem steps til at opsætte en profitabel leadkampagne på Facebook

12 . June , 2018

Leadgenerering på Facebook i 5 simple steps

Af Kasper Bengtson, Facebook Marketing Specialist

Der findes mange metoder til leadgenerering via Facebook, men den mest simple er uden tvivl platformens egne lead-annoncer, som lader brugeren indsende sine oplysninger uden at forlade nyhedsstrømmen, hvor annoncen vises. Brugerens oplysninger udfyldes af Facebook, så det kræver blot et enkelt klik at tilmelde sig et nyhedsbrev, ansøge om et job eller oprette en aftale med en ejendomsmægler.

I indlægget her vil jeg illustrere de fem steps, du skal igennem, for at opsætte en profitabel leadkampagne på Facebook.


1. Identificér din målgruppe
Start med at identificere de mennesker, du vil indhente oplysningerne på. Via Facebooks målgruppeværktøj kan du oprette målgrupper bestående af personer, som har en bestemt adfærd, eller som interagerer med konkrete emner på internettet - også kaldet en “Gemt Målgruppe”.

Kan du ikke identificere din konkrete målgruppe via Facebooks værktøj, så opret i stedet en brugerdefineret målgruppe bestående af dem, der har besøgt din hjemmeside inden for de seneste 14 dage. I mange tilfælde er det nemmere at konvertere dine besøgende til leads, da de kender og har vist interesse for dit firma i forvejen.

Hvis du har en B2B-virksomhed og vil indhente oplysninger på beslutningstagere, så er det ikke sikkert, at Facebook er den rette platform for dig. Du kan på Facebook målrette dig personer, som er inden for branchen “Byggeri og udvinding”, men ikke specifikt mod “murere”. Det skyldes ikke, at der ikke er murere på Facebook, men derimod at platformen ikke har nok data til at identificere brugere med denne jobtitel.

Det har LinkedIn derimod, så hvis du vil skaffe leads med bestemte jobtitler, så bør du tage et kig på LinkedIns Lead Gen Ads, som er en tro kopi af Facebooks Lead Ads, som indlægget her omhandler.

2. Definér gevinsten for tilmelding
Du kan sagtens lave en annonce, hvor du blot opfordrer modtagerne til at indsende deres oplysninger, men du får langt flere leads for de samme penge, hvis du tilbyder noget værdifuldt til gengæld.

  • Repræsenterer du en webshop, og vil du have flere tilmeldinger til nyhedsbrevet, så kan du tilbyde modtagerne at deltage i en konkurrence.
  • Repræsenterer du en butik, som sælger planter til haven, kan du tilbyde modtagerne et inspirationskatalog.
  • Repræsenterer du en B2B-virksomhed, kan du tilbyde modtagerne en e-bog.
  • Repræsenterer du en ejendomsmægler, kan du tilbyde en uforpligtende samtale om modtagerens boligdrømme.


3. Beregn værdien af et lead
Det er en stor fordel, hvis du på forhånd udregner, hvad et lead er værd for dig. Hvis en kunde har en værdi a 10.000 kr. for dig og hver 20. lead bliver til en reel kunde, så er et lead i princippet 500 kr. værd.

Sælger du årligt varer for 350.000 kr. til dine 1000 nyhedsbrevsmodtagere, så er en nyhedsbrevsmodtager ca. 100 kr. værd, hvis din avance er ca. 30 %, og modtagerne er på din liste i mindst et år.

Hvis du er nystartet og ikke har en salgshistorik, så kan du i stedet stille dig selv spørgsmålet: “Hvad har jeg råd til at betale for et lead?”  

4. Opbyg din leadformular
Før du opsætter lead-kampagnen via Facebooks Annonceadministrator, skal du opsætte selve formularen på din Facebook-side.

Det gør du ved at gå til “Værktøjer til offentliggørelse” og klikke på “Formularbibliotek”.

Her kan du opsætte en leadformular med felter til de oplysninger, du måtte ønske at indhente på brugerne. Jeg vil dog anbefale dig at holde det til så lidt som muligt, da færre felter resulterer i en højere konverteringsrate og dermed en lavere pris pr. lead.

Tip: Sørg for at sætte “Sprog” til “Dansk” og “Deling” til “Åben” under “Indstillinger” i formularværktøjet.


5. Opbyg din leadkampagne
Når du har opbygget din leadformular, mangler du blot at opsætte selve kampagnen via Facebooks Annonceadministrator.

  • Kampagne-niveau:
    • Sæt målsætningen til “Leadgenerering”
  • På Annoncesæt-niveau:
    • Vælg den Facebook-side, du opbyggede leadformularen under.
    • Vælg den målgruppe, du identificerede i første step.
    • Vælg et dagligt budget på f.eks. 100 kr. - Du kan altid øge det senere.
    • Angiv en budgrænse ud for “Budstrategi”, og angiv beløbet, et lead er værd for dig.
  • På Annonce-niveau:
    • Vælg den leadformular, du opbyggede i step 4.
    • Udform annoncen med en video eller et billede, som illustrerer den gevinst man får, når man indsender sine oplysninger.

Når du har lavet en fængende og troværdig annonce, er du klar til at sætte kampagnen i gang. Facebook har integrationer til de mest gængse CRM-systemer, men ellers kan du bruge et tredjepartsværktøj såsom Zapier til at overføre dine leads.

Om skribenten
Kasper er indehaver af social media-bureauet, bSocial, som hjælper marketingansvarlige med at omsætte annoncering på de sociale medier til reelle og målbare forretningsresultater. Læs mere på bSocial.dk samt facebook.com/bSocial.dk.

 

Kontakt

Admin

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag