Traditionen tro fejrer FDIH hvert forår de e-handlere, som gør det lidt bedre end alle andre. Sjældent er så meget onlinetalent samlet et sted på dansk grund som til E-handelsprisen. Iværksætteren var til stede til dette års show. Her er reportagen fra aftenen og de virksomheder, du bør skue efter, hvis du beskæftiger dig med e-handel.
E-handelsprisen er blevet et af de arrangementer, man ser frem til, hvis man bare er en lille smule interesseret i iværksætteri, e-handel og konverteringsoptimering. Ikke nok med at FDIH med Niels Ralund i spidsen i flere måneder op til arrangementet er mestrer i at skabe spænding og hype om, hvem der skal løbe med årets priser, så giver selve aftenen en tro på, at danske e-handlere er på vej ind i en ny æra.
Arrangementet i sig selv er vokset år for år. Siden år 2000 er Danmarks bedste netbutikker og leverandører blevet kåret. I alt var 800 gæster placeret i Øksnehallen og klar til at fejre dette års vindere.
I år havde erhvervsminister Brian Mikkelsen også fundet vej til festen og indtog talerstolen med rosende og anerkendende ord til de nominerede og fremmødte:
”Det er virksomheder som jer, der er med til at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark. I er helte. Derfor vil regeringen arbejde videre for, at I får endnu bedre vilkår, så I kan udnytte de mange nye muligheder,” sagde Brian Mikkelsen.
Priser til de erfarne og de nye talenter
I løbet af aftenen blev der uddelt priser til erfarne og nye talenter. Hovedprisen er Guldprisen, som er udvalgt af en jury og gives til Danmarks dygtigste netbutik. Dette års vinder var nemlig.com, som også var så heldige at løbe med prisen som Årets Bedste B2C-virksomhed med omsætning på over 50 mio. kr., og de kunne dermed hive to E-handelspriser hjem.
Et af de mere rørende og anerkendende øjeblikke i løbet af aftenen var prisen “Årets E-ner”. Prisen er opfundet af administrerende direktør for FDIH Niels Ralund selv. En pris hvor han nominerer seks virksomheder, der har gjort særligt indtryk på direktøren selv. Efter en præsentation af de nominerede selv, stemmer publikum i salen, om hvem der skal have prisen.
Her var det den 19-årige Daniel Johannesen, der står bag virksomheden og netbutikken Watery.dk. Med stående klapsalver fra salen kunne han modtage hæder og anerkendelse. Daniel havde set frem til E-handelsfesten siden Black Friday sidste år, hvor han kort efter af direktør Niels Ralund fik at vide, at han var nomineret til “Årets E-ner”.
“Først og fremmest giver prisen SÅ meget motivation til at give den endnu mere gas – arbejde længere ud på natten. Også giver den nok også den selvsikkerhed, jeg har brug for til at tage vanskelige beslutninger og komme over dem på en bedre måde. Dertil er der jo heller ikke noget lige nu, der kan slå mig ud,” siger Daniel Johannesen.
Daniel vil bruge medvinden fra prisfesten til at nå nye mål og satser benhårdt på at vækste sin forretning i de kommende år.
“Jeg har aldrig lagt skjult på mine store ambitioner. Før jeg overhovedet havde én eneste kunde var mit mål at blive den største inden for svømmeudstyr i Danmark. Det er jeg godt på vej til at blive. Men mit største mål lige nu er, at vi i år når en omsætning på over 5 millioner og på længere sigt ,at Watery i 2023 er den største skandinaviske svømmeshop. Og det kommer til at ske – spørgsmålet er bare hvor hurtigt,” afslutter dette års “E-ner”.
Se alle vinderne og juryens begrundelser her:
Bedste App
1. plads: Easypark
Easypark har med en enkel og elegant app gjort sig selv uundværlig for bilister, der ikke vil bøvle med parkering og betaling. Virksomheden imponerer juryen med flot vækst, en super kundeservice og tekniske løsninger, der kan give virksomheden en global førerposition og skabe succes på udenlandske parkeringspladser.
2. plads: MobilePay
3. plads: Too Good To Go
Bedste nye e-handelsvirksomhed
1. plads: Too Good To Go
Too Good To Go har med missionen om at mindske madspild skabt en international succes, der rammer tidsånden 100%. Too Good To Gos succesopskrift består blandt andet af flotte tal, ambitiøse vækststrategier og en lovende eksport, der får jurymedlemmerne til at klappe i hænderne. Det er too good, og derfor er Too Good To Go den bedste nye E-handelsvirksomhed.
2. plads: Happy Helper
3. plads: Apopro
Bedste Omnichannel e-handelsvirksomhed
1. Plads: Brødrene Dahl.
Brødrene Dahl har igen hævet barren for, hvordan danske virksomheder kan bruge data. Virksomhedens strategiske og visionære brug af data og nye teknologier skaber en personlig og gennemtænkt oplevelse, som sikrer nye og tilfredse kunder i en benhård branche. Brødrene Dahl er kort sagt en unik virksomhed, der imponerer juryen og inspirerer konkurrenterne. Derfor vinder de prisen som Årets Bedste Omnichannel-virksomhed.
2. plads: Sportsmaster
3. plads: Bog&Idé.
Bedste e-handelsværktøj
1. plads: Agillic
Agillic belønnes for at have skabt en elegant og effektiv platform, som med pragmatiske og smarte løsninger gør livet lettere for virksomheder, der vil styrke den personlige kontakt med forbrugerne. Virksomhedens løsninger er ifølge juryen i international klasse, og potentialet er enormt både i Danmark og resten af verden. Det er derfor helt fortjent, at Agillic nu kan fejre en flot børsnotering med titlen som Årets Bedste E-handelsværktøj.
2. plads: Raptor
3. plads: WakeUpData
Bedste B2C e-handelsvirksomhed med omsætning over 50 millioner kr.
1. plads: Nemlig.com
Nemlig.com har med mod og visioner sat strøm til den danske dagligvarebranche og krydrer flot vækst med glade kunder. Juryen roser nemlig.com for at levere en digital oplevelse med personaliserede sortimenter, indkøbslister og opskrifter, der inspirerer forbrugerne til at handle i en dagligvarebutik, som aldrig lukker. Nemlig.com gør kort sagt dagligdagen nemmere for forbrugerne, og derfor kan den digitale dagligvaregigant nu putte en E-handelspris i kurven.
2. plads: Sinful
3. plads: Whiteaway
Bedste E-handelscase
1. plads: Venue Manager & shop.agf.dk
Venue Manager og AGF har skabt en succesfuld platform, hvor køb af oplevelser, serviceydelser og fysiske produkter spiller sammen som et ægte vinderhold. Taktikken har sikret ny viden om fanbasen, givet 12% flere tilskuere og øget salget af merchandise markant. Samtidig har det frigjort spillere på administrationsbænken, som nu nemmere kan holde styr på sponsorer og fanbasen. Samspillet mellem Venue Manager og AGF er en vinder værdig, og derfor kan de tilføje en E-handelspris til pokalskabet.
2. plads: Vertica & hoka.dk (Hørkram)
3. plads: Esoft A/S og Esoft connect (danbolig)
Bedste Eksportcase
1. plads. Sinful
Sinful har efter flere år med imponerede vækst i Danmark kastet sig over nye markeder. Det er - sagt på godt jysk – gået godt, og 45% af omsætningen kommer allerede fra udenlandske kunder. Det skyldes ikke mindst en knivskarp strategi og teknisk snilde, der gør udrulningen af nye sites forholdsvis nem og hurtig. Juryen roser særligt Sinfuls arbejde med at udvikle egne produkter og for at bruge T-mall til at komme i seng med kineserne. Sinfuls eksporteventyr kan blive langt og lykkeligt – vi hepper og støtter med en E-handelspris.
2. plads: Jysk
3. plads: Velux
Bedste B2B E-handelsvirksomhed
1. plads: Danfoss
Danfoss har ifølge juryen skabt en helt unik platform, der lader B2B-kunderne vælge mellem 600.000 varenumre og sammensætte over 100 mio. vare-kombinationer. Løsningen er uhyre kompleks og indebærer blandt andet 4 ERP-systemer og 28 sprog. Den tekniske innovation og ikke mindst udførelsen fik jurymedlemmerne til at klappe i hænderne og tabe kæben. Derfor er det fuldt fortjent, at Danfoss løfter prisen som Årets Bedste B2B-virksomhed.
2. plads: DLG
3. plads: Brødrene Dahl
Bedste B2C med omsætningen under 50 millioner kr.
1. plads: Goodiebox
Goodiebox er ifølge juryen et skoleeksempel på, hvordan en digital virksomhed skal drives. Den unge virksomhed har godt fat i den svære målgruppe, kundeservicen er i top, og konceptet er skalerbart. Juryen roser også Goodiebox for at bruge kundedialog og data til at skabe egne produkter, der knytter kunderne tættere til virksomheden. Virksomheden er kort sagt fyldt med gode sager og en fortjent vinder af en E-handelspris.
2. plads: Barberklingen
3. plads: Rito
Bedste abonnementsløsning
1. plads Barberklingen
Antallet af glatbarberede og tilfredse kunder hos Barberklingen vokser hver måned. Det skyldes ikke mindst de lækre produkter og den knivskarpe abonnementsløsning, som får juryen til at klappe i hænderne. Den unge virksomhed får også ros for arbejdet med private label-produkter og håndskrevne sedler, der gør abonnementsløsningen personlig. Det er skarpt! Tillykke med prisen til Barberklingen.
2. plads: Årstiderne
3. plads: Goodiebox
Fotos og juryens bedømmelse er bragt først af FDIH.