Der er ingen garanti for, at man får succes i eksempelvis Sverige eller Norge, selv hvis det går godt herhjemme. Så hvis du kender nogle, der vil tage dette spring, kommer der her fem simple tips til at få succes i udlandet som webshopejer.

12 . June , 2018

Ud over rampen: 5 tips til at få succes i udlandet med din webshop

Det går godt i dansk e-handel, og det skal vi være rigtig glade for. Og når det går rigtig godt, så er det helt naturligt, at man gerne vil udvide til nye markeder og ride videre på en bølge af succes. Men selvom det lyder nemt, så er der ingen garanti for, at man får succes i eksempelvis Sverige eller Norge, selv hvis det går godt herhjemme. Så hvis du kender nogle, der vil tage dette spring, kommer der her fem simple tips til at få succes i udlandet som webshopejer.

Af Halfdan Timm, Head of Social, Obsidian Digital

1. Hav tålmodighed – læg en lang strategi Det første, man bør gøre, er at lægge en strategi. Og den bør være lang! Succes kommer ikke af sig selv, og særligt hvis man gerne vil have succes organisk med sin SEO-indsats, hvilket er helt naturligt, så gælder det om at slå koldt vand i blodet. SEO er som bekendt ikke gratis, men det er afgørende, at man både har ressourcer og tålmodighed, hvis man vil have succes. Her gælder det virkelig om at sætte sig ind i konkurrenceniveauet inden for sin branche, inden man kaster sig ud i noget. Så læg en plan, hold dig til den og vær tålmodig!

2. Sæt din lid til Facebook og e-mail Imens du venter på, at din SEO-strategi skal give resultater, kan du med god grund sætte din lid til både Facebook og e-mails. Facebook bliver hele tiden bedre og bedre til at tilbyde nye målgrupper, man kan målrette imod, og derfor er der noget for stort set alle at komme efter på Facebook.

Hvis man har nogle produkter, som er særligt priselastiske, kan man med god grund starte ud med at lave en konkurrence, så man kan få kickstartet sin e-mail-liste og øge sit brandkendskab. Gode e-mails har ofte en konverteringsrate, der ligger tættere på 10% end 5%. Og så er de gratis at bruge, når man først har dem i folden!

3. Gør meget ud af dine tekster, og vis, at du mestrer sproget En tredje ting som mange overser, men som virkelig kan give dig et boost på flere måder, er at gøre noget ud af dine tekster på din webshop. Godt indhold bliver hele tiden belønnet mere og mere af Google, og det giver bedre placeringer lynhurtigt! Derudover skaber gode tekster tryghed, hvilket er afgørende, hvis man gerne vil sikre sig sit første salg.

Dette gælder ikke kun webshops, men også virksomheder der sælger serviceydelser. Et eksempel kunne være en virksomhed som Norskelån.com. For deres branche er det afgørende, at man har nogle gode tekster, både fordi konkurrencen er hård om de organiske pladser, men derudover er det også afgørende, at ens brugere kan finde alt den information, der er nødvendig i forbindelse med deres research. Hvis ikke de kan det, så forlader de siden igen og finder en, der kan svare på deres spørgsmål!

4. Tilbyd de vigtigste betalingsløsninger fra starten En fjerde ting, som er afgørende for en webshop, er, at man kan tilbyde de rette betalingsløsninger fra første dag. Herhjemme betaler mere end 80% af alle med enten dankort eller mobilepay. Men sådan er det ikke i eksempelvis Sverige og Tyskland.

Her er bankoverførsler og checks langt mere udbredt. Så selvom man synes, at “vi har opfundet den dybe tallerken”, så skal man ikke automatisk tro, at de samme forhold gør sig gældende i vores nabolande. Så husk at sætte dig ind i, hvilke betalingsmetoder der er mest anvendt på dit nye marked! Alt andet bliver en dyr fornøjelse!

5. Få tilknyttet en kundeservicemedarbejder fra første dag! En femte og sidste ting, som er afgørende for at få succes i et tidligt stadie, er, at man har tilknyttet en god servicemedarbejder til sin webshop. God service betaler sig altid, og her er sproget en stor del af oplevelsen. Det duer ikke at have en dansk eller engelsktalende kundeservicemedarbejder siddende, hvis det er en ældre svensk dame, der ringer for at høre, hvordan man skal samle sine møbler.

 

Om skribenten: Halfdan Timm er partner og Head of Social hos Obsidian Digital. Han er specialiseret i Facebook-annoncering og har som den eneste i Danmark skrevet en bog om emnet. Udover arbejdet i Obsidian Digital er Halfdan fast underviser hos bl.a. International Business College.

Kontakt

Halfdan

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag