”Når Heltinder møder hinanden, er man næsten ikke i tvivl om at de er Heltinder. Det er bestemte typer erhvervspersoner, der tiltrækkes, og det sker meget på anbefalinger. De er igangsættere og projektledere, og er man den type, vil man meget ofte være iværksætter eller selvstændig, men det er ikke noget krav. Det er mere en tilgang til tingene.”Sådan siger den nyvalgte formand for netværksforeningen Morgendagens Heltinder, Sussi Bianco. Hun er 40 år, fotograf af uddannelse og selvstændig med firmaet House of Bianco, der er specialiseret i kunstportrætter af gravide og børn op til tre år, og desuden rådgiver hun omkring virksomheders visuelle identitet, netværk og iværksætteri. ”Da jeg selv skulle starte op havde jeg to små børn, og alle sagde ”Ah, skulle du nu ikke vente lidt.” Det eneste sted jeg aldrig har hørt den kommentar er i Morgendagens Heltinder. Der siger folk ”selvfølgelig kan det lade sig gøre”, og der er en utrolig opbakning og velvilje,” fortæller Sussi Bianco. Foreningen tæller omkring 1.000 medlemmer, der bruger hinanden aktivt via mailinglister og fysiske møder arrangeret af ti lokale drivergrupper, som for 90 procents vedkommende er baseret på frivillig arbejdskraft. ”Hovedaktivet er, at vi giver medlemmerne adgang til hinanden. Det er der, hvor vi adskiller os markant fra de fleste andre netværk, som er meget aktivitetsbaserede. Man stiller et spørgsmål, og så har man svar tre timer efter. Vi er hurtige og vi er i tiden – vil man vide, hvordan markedet ser ud for økologiske chokolader, så kan man bare spørge og så får man respons. Den forandringsparathed og hastighed vil jeg gerne videreføre til hele organisationen,” siger hun. ”For fire år siden var netværket i sig selv unikt. Nu er der jo netværk alle steder, og så skal vi noget andet. Vi er ikke dem, der halser bag efter, vi er fremme i skoene. Det skal vores organisation afspejle. Når medlemsskaren udvikler sig, skal vi udvikle os med.” Stor opbakning Sussi Bianco startede sin karriere i Morgendagens Heltinder med at indgå i en gruppe, der lavede en ny hjemmeside. Siden blev hun moderator på mailinglisterne, og nåede efterhånden til et punkt, hvor hun enten ville noget andet, eller stille op som formand. ”Skæbnen ville, at jeg stillede op og fik stor opbakning. Der var ingen vej uden om. Jeg har haft mange strategiske kasketter, og det har været et naturligt næste skridt at gå ind på bestyrelsesniveau,” siger Sussi Bianco, der tidligere har siddet i andre bestyrelser og startet netværk. Foruden bestyrelsen er der to ansatte i sekretariat, Henriette Irminger Sonne og Sine Larsen, til at skabe rammerne for netværket, der som navnet antyder er lukket for mænd. ”Men faktisk er min ambition også, at vi skal netværke med andre netværk, hvor der også er mænd med. Der er mange, der fokuserer meget på, at vi er for kvinder, og det kan jeg godt forstå, men det gør vi egentlig ikke selv, bortset fra, at det giver en speciel energi og imødekommenhed.” Ellers ser Sussi Bianco det som en stor udfordring at organisere de 1.000 medlemmer og ti lokalgrupper over hele landet. Der skal styr på de indre linier og de praktiske ting, og Heltinderne vil også gerne udnytte, at de er den største organisation af sin slags herhjemme til at få nogle politiske mærkesager sat på dagsordenen, f.eks. omkring barselsfonden for selvstændige. ”Vi udvikler også nye måder at lave netværksmøder og mailinglister på. Når man har eksisteret så længe som os, kommer de nye og spørger hvordan man plejer at gøre. Det kan vi ikke bruge til noget – heller ikke os, der har været medlem længe,” siger Sussi Bianco. De fleste Heltinder er også med i andre netværk, siger hun, og derfor er hun ikke bange for konkurrence. ”Vi har den grundholdning, at der ikke går noget fra os ved at man er med i andre netværk. Så har man mere viden at komme med og dele med os andre. Vidensdeling er i højsædet hos os. Det som gør os forskellige fra andre netværk er, at det er medlemmer der deler viden med hinanden, ikke en topstyret organisation der siger, at nu vil vi vide det og det. Folk deler helt fortrolige oplysninger om f.eks. priser, og det gør man ikke mange andre steder. Det er ret specielt, den vidensdeling og den energi der foregår i Heltinderne,” slutter hun.