07 . April , 2009

Lastbiltrailertyvens værste mareridt

På de europæiske veje og i den øvrige del af transportsektoren stjæles der hvert år varer og vogntog for op mod 60 mia. kr., og tallet er stærkt stigende. Hver femte danske lastbilchauffør har været udsat for røveri, og antallet steg med 80 pct. alene fra 2006 til 2007. Den udvikling skal der nu sættes en stopper for, hvis det står til Frede Graversen bag iværksættervirksomheden i-protect. Han har udviklet låsesystemet TransGuard, der består af en elektronisk og kodestyret lås til lastbilers hjul og døre. For at kunne åbne traileren og køre med den, skal chaufføren have nye koder f.eks. via sin mobiltelefon.     ”Der findes mange systemer til at spore, hvor en trailer befinder sig. Men vi er de eneste der kan tilbyde lås på hjul og døre, når man parkerer. Det fungerer sådan, at man køber den elektroniske lås til lastbilen og får adgang til vores computersystem, hvor man skal hente en ny kode hver gang lastbilen skal åbnes eller køre. Det giver vognmanden mulighed for at styre, hvem der har adgang til traileren og hvornår,” forklarer Frede Graversen og fortsætter:     ”En af de store fordele er, at systemet både kan hindre røverier udefra og intern svindel. Ved cirka 80 pct. af al svind er en insider indblandet, men det her system sætter spor, så svindlerne bliver opdaget. En anden fordel er, at systemet er meget nemt og brugervenligt – det kræver ikke at chaufføren holder styr på for eksempel en nøgle,” siger Frede Graversen, der oprindelig er uddannet ingeniør.     Låsesystemet er nu patenteret, men det har været hårdt arbejde at få systemet godkendt hos Færdselsstyrelsen i Danmark og resten af Europa.     ”Automobilbranchen tænker på alarmer og startspærrere som grundelementer i sikkerhed, og derfor er det svært at komme igennem med noget nyt. Men vi har nu fået brugstilladelse,” siger Frede Graversen og fortæller at to tyske lastvogne allerede kører rundt med systemet som en sidste test. Næste skridt er at gå i gang med salget, og det ser Frede Graversen lyst på:     Det koster cirka 10.000 kr. for grundsystemet pr. trailer. Men en køletrailer koster omkring 500.000 kr. og kan have varer med for mange millioner. I princippet er det trailerejeren der er den primære målgruppe. Men fragtkunder kan også få stor gavn af systemet. Og så ville det jo være en drømmesituation for os, hvis forsikringsselskaberne begynder at kræve, at deres kunder anvender låsesystemet,” slutter han.

Kontakt

Iben F. Skjaerlund

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon