27 . March , 2009

Iværksættermesse i Forum igen i år

3.500 besøgende lagde sidste år vejen forbi Iværk05-messen. Med et mål om 3.000 besøgende tøver projektleder Nina Christensen fra Multidata derfor ikke med at kalde Iværk05 for en succes – og for årsagen til, at Iværk06 i disse dage er ved at tage form.»Der var generelt meget høj tilfredshed blandt de besøgende på sidste års messe,« fortæller hun. »80 procent var meget eller godt tilfredse, også med de udstillere der var. Dertil kommer, at vi fik en masse viden om de besøgende iværksætteres behov.« Den viden har Multidata brugt i planlægningen af Iværk06, hvor der lige som sidste år vil være fokus på rådgivning inden for forskellige iværksætterrelaterede områder. »Vi er blevet i stand til at målrette aktiviteterne, fordi vi sidste år kunne måle hvilke emner og talere folk var interesseret i. Salg og markedsføring, finansiering og stresshåndtering er nogle af de emner, som de besøgende gerne ville vide noget om. Og så vil iværksætterne høre de gode – og de dårlige – iværksætterhistorier, så de kan lære af andres erfaringer. De vil f.eks. høre, hvordan andre har fået et forhandlernetværk i udlandet, fundet finansiering, fået ansat den første medarbejder, osv.,« siger Nina Christensen.   Nye fokusområder Den nye viden har også medført, at der på Iværk06 sættes ekstra fokus på blandt andet eksport. »Vi har et særskilt område om internationalisering, hvor man kan få hjælp til at finde ud af, hvordan man vælger et udenlandsk marked, finder samarbejdspartnere i udlandet, og generelt gør sig klar til eksport.« »Vi har også fokus på vækstiværksætternes udfordringer. Det er de iværksættere, som har været i gang i en periode og gerne vil flytte deres forretning til næste niveau. De søger viden om reinvestering, og videreudvikling af deres produkter. Og om, hvordan man finder finansiering, eller omorganiserer, når man pludselig har fået 15 medarbejdere. De temaer vil gå igen i de forskellige aktiviteter på messen,« afslører Nina Christensen. Aktiviteterne tæller blandt andet »Iværkstedet», hvor man kan bestille tid til at tale med en rådgiver på én-til-én-basis. Sidste år var Iværkstedet fuldt booket allerede første dag, så i år er kapaciteten udvidet. »Vi lægger vægt på, at det skal være en rådgivningsmesse – en one-stop-shop for iværksættere, hvor man kan få svar på spørgsmål, blive inspireret og netværke med andre iværksættere. Fælles for alle udstillere og rådgivere er, at de skal have noget på hjerte.«  

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon