23 . March , 2009

Første skridt

Man behøver ikke kende alle skridt, kun det næste. Sådan lyder et godt råd, når man står over for en kompleks opgave, som f.eks. at starte en virksomhed og få den til at vokse. En opgave, der i uoverskuelighed hurtigt kan nærme sig konstruktionen af en rumraket. Hvad er omvendt konsekvensen af ikke at kende næste skridt – ikke at vide, hvad det første man skal gøre er? Et nærliggende gæt er, at man aldrig tager skridtet. Og har man ikke taget første skridt, bliver der naturligvis heller ikke noget næste skridt og næste skridt igen. Snakker vi iværksætteri, bliver vi en virksomhed fattigere. Derfor er det interessant at beskæftige sig med »første skridt«. Og nej, der tænkes ikke på det med at finde en god rådgiver med et passende råd på hylden. For de fleste iværksættere starter det hele med en idé til en produkt eller en ydelse. Meget hurtigt derefter følger spørgsmålet »kan det lade sig gøre?« Nu vil den fornuftige rådgiver indvende, at det i virkeligheden burde starte med spørgsmål som »er der et marked« og »har andre allerede lavet det«, og det kan der være en pointe i, men det er måske netop forskellen på folk der bliver rådgivere og folk der bliver iværksættere. For en impulsiv iværksætter med en god idé er første skridt nok lige så ofte at prøve at flikke en prototype sammen, hvis der er tale om et fysisk produkt. Dette første skridt kan iværksætterspiren kun tage, hvis han ved hvad han skal gribe og gøre i. Måske kender han nogen, der kan hjælpe, men endnu bedre er det, hvis han selv har en basal viden om materialer og måske forskellige former for teknik, og kan prøve ideen af. Tanken er Peter Johansens, som vi portrætterer i dette nummer. Send iværksættere på filekursus, foreslår han. Filekursus er et element i mange håndværksuddannelser og består af en grundig introduktion til bearbejdning af forskellige materialer. Med det resultat, at man efterfølgende er i stand til at lave »det meste«, der ikke er højteknologi. På iværksætteruddannelser lærer man folk at skrive forretningsplaner, at markedsføre, at søge finansiering, og at styre økonomien – alt sammen ting, man kan få masser af hjælp til, hvis man har et produkt. Men måske var det på tide, at man begyndte at tænke i at supplere skolebænken med en filebænk. Så ville flere med iværksættertanker blive i stand til at tage det kritiske, allerførste skridt.

Kontakt

Jesper H. Andersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon