Hvorfor tror du dine kunder er anderledes end dig, når det handler om service, dialog og tilgængelighed af viden?
Er du tilsluttet en netbank, og kan du overvåge dine kontis bevægelser det meste af døgnet?
Kan du flytte penge fra en konto til den anden, og kan du betale dine regninger hjemmefra?
Hvis du kan svare ja til disse to simple spørgsmål, er det nemt at sætte sig i dine kunders sted. For de vil også kommunikere med dig, gå i din »butik«, købe din vare, overvåge jeres samarbejde – hjemmefra eller fra arbejdspladsen, når som helst. Men kan de det?
E-handel er for mange en forkølet produktliste og en »indkøbskurv«
Indtil videre er det ikke sandsynligt. For der er alt for få virksomheder i Danmark som har set lyset. Man har mange grunde til at takke nej eller udsætte en beslutning: Kommunikation på nettet og e-handel prioriteres endnu ikke særlig højt. Nydelige sites er udviklet, men de baseres på teknologi og kommunikationstendenser som ligger mindst syv år tilbage i tiden.
For ofte hører jeg i Kühl & co mulige kunders rædsel for at være en af de første (var der ikke noget med konkurser i kølvandet
på virksomheder som udelukkende satsede på e-handel?). Man mener ikke kunder vil anvende sådanne faciliteter, »I hvert fald ikke mine målgrupper«, er argumentet. Man har svært ved at overskue markedet for web-løsninger og har ikke en fornuftig logistik og økonomi til det. Men er det argumenter som holder?
Kommunikation på nettet og e-handel er selvbetjening, dialog og videndeling
Nej, de holder ikke – argumenterne. Kommunikation-en på nettet skal vurderes i et bredere perspektiv: Det er køb og salg, men det er også kundeselvbetjening, kundeservice (og vel at mærke oplevet service som kunden selv udfører). Det er dialog, videndeling, projektstyring og mulighed for at knytte kunden og samarbejdspartnere tættere. Det er en virksomheds enestående mulighed for at blive global og hvor systemer udfører arbejdet automatisk, og så er det integration til f.eks. dit økonomisystem, så du sparer tid og penge på logistik og håndtering. Noget en iværksætter sætter pris på. En ting er sikker: Hvis ikke du bestemmer dig for at prioritere kommunikation på nettet højt, så vil dine konkurrenter se de uanede muligheder. Og har du råd til det?
Nettet er uden grænser specielt designet for iværksættervirksomheder
Internettet giver alle virksomheder adgang til den globale markedsplads. En chance, som vi historisk ikke har set før. Mange af de barrierer, der kan være forbundet med at etablere sig i andre lande er nu stort set forsvundet. Nettet er uden grænser, og det sætter kunder og medarbejdere pris på. Som globalt menneske og medarbejder bliver muligheder for succes, mulighed for at indhente viden, for at skabe de bedste kontakter, for at købe de rigtige varer til den rigtige pris og kvalitet – stort set ubegrænsede. Er du en nyetableret virksomhed har du mulighed for en flyvende start, hvis du vel at mærke griber sagen rigtigt an fra starten. Tænk strategisk, tænk stort, tænk globalt.
Er der noget at betænke sig på?
Her i Danmark er vi forsigtig startet. Og vi er kun lige ved den gryende begyndelse. De fleste større virksomheder i Danmark overlader afgørelsen om skal/skal ikke f.eks. e-handel til en it-afdeling og glemmer at tænke strategisk. Som iværksættervirksomhed kan du overhale de store. Se de nye muligheder og e-handlen som en eventyrlig chance for at kunne komme foran i det internationale kapløb – og vel at mærke i realtid. Din virksomhed kan risikere at blive meget stor på meget kort tid. Og det er uanset hvad du handler med. Så er der noget at betænke sig på?