Danmarks største leverandør af selskaber – Aktieselskabet Stakemann – har netop ydet et guldsponsorat til Dansk Iværksætter Forening med det formål at få bladet Iværksætteren ud til samtlige af foreningens ca. 500 medlemmer. Samtidig har Dansk Iværksætter Forening og Iværksætteren indgået en aftale om levering af bladet til foreningens medlemmer til en særlig fordelagtig pris. »Vi mener at det er vigtigt at få folk sat i gang med at starte egen virksomhed. Det er jo dem, vi andre spejler os i,« siger direktør Kim Madsen fra Stakemann.
Han lægger i øvrigt ikke skjul på, at Stakemann ser andre værdier i aftalen end den rent samfundsmæssige.
»Vi har en meget kommerciel indgang til samarbejdet, i og med at vi gerne vil være iværksætternes foretrukne leverandør af selskaber og aftaler. Vi er langt den største inden for salg af selskaber i Danmark. En stor del går allerede til iværksættere, men vi vil gerne have en større del af det marked, og er derfor interesseret i at komme i dialog med iværksætterne. Vi vil afmystificere det at starte et selskab – det er ikke svært.«
En fin alliance
Hos Dansk Iværksætter Forening er det den nyligt tiltrådte direktør Thomas Køllner, der har stået for at få aftalen forhandlet på plads.
»Jeg opfatter aftalen med Stakemann som en fin alliance. Dansk Iværksætter Forenings strategi hviler på to, sammenhængende ben. For det første vil vi gerne tilføre værdi til medlemmerne, hvad enten det er de enkelte iværksættere eller virksomhedsmedlemmerne. For det andet ønsker vi at knytte guldsponsorer til foreningen, som har en direkte forretningsmæssig forbindelse til medlemmerne og som kan tilbyde attraktive produkter. Det giver en tovejs relation, der både giver værdi til medlemmerne og til sponsorerne,« forklarer Thomas Køllner.
»Jeg ser det som min opgave i Dansk Iværksætter Forening at udvikle forretningsgrundlaget. Stakemann er et oplagt eksempel. De har nogle visionære produkter til målgruppen af iværksættere, bredt forstået. Dansk Iværksætter Forening er for alle danske iværksættere, også dem som allerede har en virksomhed men som stadig brænder for sagen, og som gerne vil videregive deres erfaringer. Vi vil ikke uddefinere nogen,« siger han.
Naturlig indgang
Iværksætterområdet er langt fra ukendt territorium for Stakemann.
»Historisk har Stakemann været med til at sætte mange virksomheder i gang, lige fra et inkassofirma til en fiskekonservesfabrik. Jeg har også selv været selvstændig, med egen IT-virksomhed, der havde 15 ansatte. Derfor ved jeg, hvad iværksættere skal være opmærksomme på, for jeg har det på min egen krop hver dag,« siger Kim Madsen.
»Vi har god kontakt til iværksætterne allerede. Både dem, der kommer med en god idé, og dem som befinder sig et lag højere oppe. Vi betragter os selv som iværksættere, og vi har let ved at identificere os med de problemstillinger, som iværksætterne møder, så jeg mener, vi har en naturlig indfaldsvinkel til at hjælpe iværksættere i gang.«
På længere sigt vil Stakemann gerne vokse sammen med iværksætterne.
»Når de roder sig ud i nye problemer og opgaver, så er vi der også. Vi er netop gået ind i varemærkeregistrering og ansættelseskontrakter, men det kan også være holdingkonstruktioner, for eksempel ved spaltning af virksomheder, eller indgåelse af nye partnerskaber,« siger Kim Madsen.
»Vi har også netværket til at finde samarbejdspartnere på alle niveauer til vores kunder. Partnere, som har samme holdning som os, hvor der er tid til en kop kaffe mens vi hører på kundens behov.«
Stakemann-sponsoratet gælder foreløbigt for ét års abonnement på Iværksætteren, svarende til seks numre. Derudover tilbyder Stakemann medlemmer af DIF 30 pct. rabat på alle faste honorarer.