Når man er iværksættertypen, så er man iværksættertypen, og så er det svært at slippe trangen til at skabe noget. Det mener Mette Lykke, som den 1. juni 2017 fik titlen som CEO i firmaet Too Good To Go, der forsøger at bekæmpe madspild

29 . August , 2017

Man starter forfra, når muligheden er "Too good to go"

Iværksætteren Mette Lykke blev for nylig direktør i firmaet Too Good To Go. Foto: DIF

Hun er iværksætter af natur, har skabt en af verdens mest populære sportsapps og nu starter hun forfra som CEO i firmaet Too Good To Go. Magasinets aktuelle hovedrolle er iværksætteren Mette Lykke, der lavede sportsapp’en Endomondo tilbage i 2007, før ”app” overhovedet var en del af danskernes ordforråd. Iværksætteren har mødt Mette Lykke, der fortæller om at starte forfra som iværksætter, og hvad man kan tage med sig, når man har bygget et verdensomspændende firma op fra bunden.

Når man er iværksættertypen, så er man iværksættertypen, og så er det svært at slippe trangen til at skabe noget. Det mener Mette Lykke, som den 1. juni 2017 fik titlen som CEO i firmaet Too Good To Go, der forsøger at bekæmpe madspild. Og det er den trang, der har gjort, at hun er startet forfra med skabe Too Good To Go (næsten) fra start - men der er alligevel en stor kontrast, til dengang hendes første projekt, Endomondo, skulle søsættes, fortæller hun.

Da Mette Lykke og de to andre stiftere af Endomondo, Christian Birk og Jakob Jønck, tilbage i 2007 løb rundt i Fælledparken i København for at komme i kontakt med byens løbere, havde de nok ikke regnet med, hvad kolde morgener i parken ville bringe i fremtiden. Dengang handlede det om at få kontakt til de få motionister, der havde en smartphone, da GPS i telefonen var en forudsætning for Endomondos fremtid.

”Det er lidt sjovt, når man tænker tilbage. Vi løb rundt efter de løbere, vi kunne se havde smartphones, fordi vi ville have dem til at downloade vores ”program”, Endomondo. Der var jo ikke noget, der hed apps dengang, så vi kaldte det et program,” siger Mette Lykke om Endomondos spæde start og griner lidt.

På daværende tidspunkt handlede det om at komme ud til mulige brugere af app’en, og det blev til mange kolde og tidlige timer i de Københavnske gader for Mette Lykke. Det viste sig dog, at stifterne havde ramt rigtigt med et produkt, der både kom i rette tide til den digitale udvikling og verdens løbe-entusiasme. Det hårde arbejde endte med at betale sig, og efterhånden som Endomondo voksede, kom stifterne tættere og tættere på at fuldføre det formål, de havde med app’en.

”Vi havde en global mission: Det var at motivere folk i hele verden til at motionere,” siger Mette Lykke.

"Jeg savnede den vækstfase, hvor man rykker meget på kort tid, og jeg fik virkelig lyst til at prøve det igen."

FRA MERE MOTION TIL MINDRE MADSPILD
Endomondo gik på fem år fra at være en lille app, mest kendt af danskere, til at være et verdensomspændende firma med en app, som løbere fra hele kloden kan downloade. Det betød, at firmaet voksede hastigt og blev solgt til amerikanske Under Armour i 2015, og det var med til at drive stifterne til at søge mod nye udfordringer. For Mette Lykke begyndte trangen til at være med til at bygge noget fra start til slut at røre på sig, og hun kunne mærke, at hun ville tilbage til det punkt i en virksomheds udvikling, hvor det meste er nyt og grønt.

”Jeg savnede den vækstfase, hvor man rykker meget på kort tid, og jeg fik virkelig lyst til at prøve det igen. I starten havde jeg ingen tanker om, hvad det skulle være, for det var ikke meningen, at jeg skulle stoppe i Endomondo endnu. Jeg var ikke kommet så langt som til at tænke, hvad der skulle ske, men da jeg faldt over det her job, så sprang jeg på,” siger Mette Lykke.

Hun kom oprindeligt ind i Too Good To Go som investor i november 2016, men hun fortæller, at efterhånden som hun fik mere indsigt i firmaet, fandt hun det mere og mere interessant. Da jobtilbuddet bød sig, kunne hun ikke sige nej.

”Jeg syntes, at formålet var fantastisk, og den kommercielle del er der også styr på, så det var jeg nødt til. De har en vision, der tiltaler mig. Vi smider en tredjedel af al mad ud, hvilket er helt absurd, men sådan behøver det ikke at være. Med den her ide tjener forretningerne samtidig penge på den mad, de ville have smidt ud, og forbrugerne får et billigere måltid,” siger Mette Lykke.

Hun fortæller, at visionen og formålet med den virksomhed, hun er i, er vigtig for hende, fordi det er drivkraften i arbejdet. Det gjaldt både for Endomondo, hvor stifterne ønskede, at flere skulle motionere, og det gælder for Too Good To Go, hvor den store vision er, at al den mad, der produceres i verden også skal spises.

"Der ligger en stor mental øvelse i at starte en virksomhed: hvordan man bevarer roen, holder is i maven og sover ordentligt om natten. Det har jeg som iværksætter været vant til at øve mig i et stykke tid."

FØRSTE GANG RUSTER ÉN TIL OPGAVEN
Som iværksætter er der flere processer, man lærer af, og det er også nogle erfaringer, som Mette Lykke kan trække på, når hun skal puste endnu mere liv i Too Good To Go. Hun fortæller, at det både gælder den mentale læring, som kræver en del, når man starter ny virksomhed og de mere praktiske opgaver, som ofte tager tid at lære i starten. Derfor mener hun, at det er en stor fordel, at hun har haft sin hårde start med Endomondo før.

“Jeg har lært meget af Endomondo, som jeg kan bruge i Too Good To Go. Der ligger en stor mental øvelse i at starte en virksomhed: hvordan man bevarer roen, holder is i maven og sover ordentligt om natten. Det har jeg som iværksætter været vant til at øve mig i et stykke tid. Og så er der jo også de mere operationelle ting, lige fra hvordan vi optimerer vores appstore-synlighed, rejser kapital og hvordan man ansætter folk i forskellige stillinger,” siger Mette Lykke.

Hun fortæller dog også, at hun godt kan mærke forskel på at drive en virksomhed, dengang hun var med helt fra dag ét til i dag, hvor en del af forarbejdet er gjort.

”Det er klart, at når man starter sit helt eget, så er man mere med til at forme det helt fra begyndelsen. Her træder jeg jo ind i noget, hvor konceptet er bevist, så der er jo en del af rejsen der, som jeg ikke har været med på,” siger Mette Lykke.

Hun tilføjer, at de “gode gamle dage”, hvor hun var ude og kæmpe for hver eneste bruger af Endomondo, dog var knap så gode, og derfor passer det hende godt, at det i Too Good To Go nu handler om at eskalere og professionalisere virksomheden.

TRANGEN TIL AT VÆRE IVÆRKSÆTTER
Har man en indre iværksætter, så er det svært at glemme den og pakke den væk, mener Mette Lykke. Trangen til at være med i vækstfasen, skabe noget og den til tider skræmmende spænding i hverdagen kommer man til at savne, hvis man er væk fra det for længe.

“Hvis man er en iværksættertype, så kan man godt drifte i en periode, men det er ikke det, jeg synes er sjovest. Jeg har ikke noget imod at gøre det i nogle år, og det skal også til, men nu er der gået 10 år, siden vi startede Endomondo, og jeg havde brug for noget nyt. Jeg nyder at være på vækstrejsen nu, hvor det kører med 120 km/t, og man ikke ved, hvor man ender. Det er jo ikke altid super komfortabelt, men der er en masse spænding i hverdagen, og det har jeg savnet,” siger Mette Lykke.

Som iværksætter har Mette Lykke også lært en vigtig lektie, når det kommer til at planlægge fremtiden for sig selv og firmaet. Det er nemlig helt at lade være. Ingen kan vide, hvad der kommer til at ske, når man starter virksomhed, og planerne omkring alle ens ideer kommer altid til at ændre sig.

“Da vi startede Endomondo, så troede vi, at det bare ville tage et par år, og så skulle vi starte noget nyt sammen. Men nu er der jo gået 10 år, og den der anden ide, vi lige havde, den er der ingen, der kan huske længere. Ting tager bare tid, og det tager altså længere tid at opbygge noget ordentligt, end man lige regner med. Så jeg laver ikke planer på den måde. Til gengæld øver jeg mig i at sige ja, når der byder sig noget spændende,” siger Mette Lykke.

"Jeg savnede den vækstfase, hvor man rykker meget på kort tid, og jeg fik virkelig lyst til at prøve det igen."

Og netop den nye titel som CEO var noget, der var for spændende til at sige nej til for Mette Lykke, da muligheden, som hun selv siger, var “too good to go.” Om der i fremtiden kommer flere “for gode” muligheder, som hun må være med i, kan hun ikke helt sige, men svaret på det sidste spørgsmål afslører, at den indre iværksætter i hende nok aldrig kommer til at sidde helt stille.

“Vil du fortsætte med at starte projekter i fremtiden?”
“Det er jo altid svært at sige… men ja, det er jeg ret sikker på. Om det bliver ved med at være i driften eller som investor, det ved jeg ikke. Men jeg tror aldrig, jeg holder op med at være involveret i noget,” siger Mette Lykke afslutningsvis.

Kontakt

cecilie@d-i-f.dk

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon