Iværksætteri er i dag en integreret del af det danske erhvervsliv, men for 40 år siden var ordet nærmest ukendt. Det var i denne kontekst, at Danske Iværksættere blev stiftet - en forening, der ikke bare nøjedes med at sætte ordet på dagsordenen, men også formåede at skabe en bevægelse, der har inspireret generationer af iværksættere. VI har talt med Ane Buch, der som konsulent i Håndværksrådet, spillede en helt central rolle i foreningens spæde begyndelse.
Af Thomas Bøgh Rasmussen
Kom med bag opstarten, udfordringerne og succeserne: “Iværksætter” i ordforrådet
Ane Buch, formand for Danvark og fhv. Adm. direktør i SMV Danmark, spillede en central rolle ved stiftelsen af Danske Iværksættere for 40 år siden. Som konsulent i Håndværksrådet, den daværende interesseorganisation for erhvervsdrivende, var hun med til at sætte iværksætteri på dagsordenen i en tid, hvor begrebet knap nok eksisterede.
"Vi var nogle af de første til at markedsføre ordet ‘iværksætteri’. Før det var man selvstændig eller erhvervsdrivende, og ingen ville sætte mærkatet ‘iværksætter’ på sig selv," fortæller hun. Det var som modsvar på dette, at ideen til Danske Iværksættere blev født.
Et usynligt og diffust landskab
Ved foreningens stiftelse var iværksættermiljøet i Danmark næsten ikke-eksisterende. "Der var et syn på, at de største virksomheder skulle drive udviklingen og innovationen. Det betød ikke noget at være iværksætter”.
Med stiftelsen af Danske Iværksættere blev fundamentet lagt for at adressere de mange behov, iværksættere stod overfor, fra adgang til viden og sparring, til kulturforandringer og finansiering. "Noget af det første, vi gjorde, var at udarbejde en håndbog til iværksættere, der indeholdt alt fra formelle krav til finansiering," forklarer Ane Buch.
De tidlige initiativer greb hurtigt om sig, og snart deltog profiler som Kjeld Kirk Kristiansen og statsminister Poul Schülter i foreningens arrangementer. Dette hjalp med at give iværksætteriet en stemme og synlighed, som tidligere havde manglet.
Udfordringerne i et voksende felt
En af de store udfordringer for Danske Iværksættere opstod, da flere organisationer begyndte at komme på banen med egne tilbud til iværksætterne. "Da Anders Fogh satsede på iværksætteriet, kom mange andre på banen. Det gjorde det svært at finde sin rolle som forening," fortæller Ane Buch. Alligevel har foreningen fortsat haft succes ved at lade medlemmernes erfaringer og stemmer føre dagsordenen.
Synet på iværksætteri
Blandt de vigtigste resultater for iværksætteriet gennem 40 år, fremhæver Ane Buch afskaffelsen af iværksætterydelsen. "Det at være iværksætter blev nærmest synonymt med at være arbejdsløs. Da ydelsen blev afskaffet, kunne vi fokusere på den positive fortælling om iværksætteri," siger hun.
Derudover fremhæver hun også foreningens arbejde med at integrere iværksætteri i uddannelsessystemet. "Det skaber en positiv kultur og giver unge en forståelse for, hvad det vil sige at skabe noget selv."
Fremtiden for iværksætteri i Danmark
En af foreningens vigtigste opgaver i dag er fortsat at give iværksætterne en samlet stemme. Det som foreningen netop kan, er at samle vores mange dygtige iværksættere og give dem en samlet stemme der kan høres. Iværksætterforeningens fremmeste opgave er dermed at få iværksætterne helt med ind i forhandlingslokalet og sørge for politikerne faktisk møder virkelighedens stemmer. "Der skal være en iværksætterforening med stærke forbilleder, der deler deres erfaringer," understreger hun.
For netop iværksætterne spiller en helt central rolle i samfundet, hvis man skal tro Ane Buch. Som hun fremhæver "Den løbende innovation er drevet af iværksættere, og derfor skal vi omfavne alle typer for ikke at gå glip af fremskridt."
Et uudnyttet potentiale
Der er dog stadig mange kampe, der stadig skal kæmpes. Iværksætteriet fylder stadig for lidt i den politiske boble, systemet er ofte for rigidt og for mange grupper er stadig underrepræsenteret i iværksætteri. "Der mangler gode historier, flere netværk og tilbud. Det er et kæmpe uudnyttet potentiale," siger hun. Så selvom Danske Iværksættere nu har 40 år på bagen, er de måske mere relevante end nogensinde. Der er ihvertfald nok at tage fat på de næste 40 år.