Som iværksætter er en af dine første opgaver at få skaffet nogle kunder. Her findes der mange måder at gøre det på, men en af dem, og som langt de fleste på et eller andet tidspunkt prøver af, er Google Ads.
Mange vælger dog også hurtigt at slukke for Google Ads igen, fordi det umiddelbart ikke virker, man bruger penge og der kommer ingen kunder ud af det.
Arbejder du selv med din Google Ads, er der dog flere ting du kan gøre for at få det til at blive en god forretning for dig, inden du vælger at trække stikket på annonceringen.
I denne guide får du således 4 nøgletal, som du skal holde øje med og optimere på, og som med tiden kan gøre din annoncering med Google Ads mere profitabel.
Artiklen vil bruge billig-bredbånd.nu og deres side med det billigste internet som eksempler.
Pris per konvertering
Når du starter op med Google Ads er det virkelig vigtigt, at din konverteringstracking virker, altså at Google Ads får at vide, når et klik fra Google bliver til et salg/lead hos dig.
Når du får denne data ind i Google Ads, kan du nemlig måle pris per konvertering.
Dette er et utroligt vigtigt nøgletal, da det fortæller dig, hvor meget du betaler for hver kunde via Google Ads.
Du ved sikkert også hvad en kunde er værd for dig, og så længe prisen per konvertering er lavere end en kundes værdi, så har du en fornuftig forretning med Google Ads.
Du kan se pris per konvertering på flere niveauer, f.eks. per søgeord eller landingside, og viser det sig f.eks., at din pris per konvertering er signifikant højere på nogle søgeord end andre, så er det måske en idé at få dem deaktiveret.
Andel af eksponering aller øverst
Dette nøgletal fortæller dig, ud af de søgninger du har været vist på, hvor mange gange du er blevet vist helt øverst, altså på position 1.
Her er det vigtigt at forstå, at du betaler ekstra for at ligge nummer 1, og i nogle tilfælde kan det bedre betale sig at ligge nummer 2 eller 3.
Det er f.eks. tilfælde med billig-bredbånd.nu, som på en række søgeord lå nummer 1, men det konverterede ikke. Det gjorde det ikke, fordi kunderne altid skulle igennem 2-3 sider før de købte.
Her gav det meget bedre mening at ligge nummer 2-3 og samtidig betale mindre for kliks.
Så hold øje med din andel af eksponeringer aller øverst, da det måske også for dig kan betale sig at betale mindre for en placering lidt længere nede.
Negative søgeord
Dette er som sådan ikke et nøgletal, men mere end nøgle-opgave.
Du skal nemlig være over dine negative søgeord som en høg. Får du ikke opdateret og vedligeholdt din liste med negative søgeord, så risikerer du at brænde hele dit budget af på søgeord der med sikkerhed ikke konverterer.
På billig-bredbånd.nu blev det f.eks. opdaget at Google viste annoncer på søgningen ”kontakt waoo”. Det var der rigtig mange der klikkede på, og det blev derfor hurtigt en dyr affære, når disse kliks ikke ligefrem konverterede.
Du kan se de søgeord som dine annoncer er blevet eksponeret på, og her kan du markere dem som negative, hvis du ikke synes det giver mening at få vist dine annoncer der mere.
Tidspunkt for konverteringer
I Google Ads kan du se, hvornår dine konverteringer er sket.
Hvis det viser sig, at dine konverteringer ligger i samme tidsrum hver dag eller i weekenderne, så kan det være en rigtig god idé at opsætte Google Ads til kun at allokere budget til disse tidspunkter og måske byde lidt højere her, fordi du ved at de kunder, som søger her er klar til at købe.
Det er dog kun ved at bruge penge på Google Ads over et stykke tid at du får data nok til at kunne tage sådanne beslutninger, og det gør sig egentlig gældende lige gyldigt, hvilke nøgletal man kigger på.