Siden hun gik i gymnasiet har Maria Flyvbjerg Bo, CXO i Spenderlog, kunne kalde sig iværksætter. Da hun var 16 år fandt hun på en forretningsidé, næsten ved et tilfælde, og hun solgte sin første virksomhed som 19-årig. Siden har hun ikke kunne lade være med at involvere sig i at skabe og udvikle virksomheder.

04 . October , 2018

Maria Flyvbjerg Bo: “Jeg har brug for at have et ‘hjertebarn’ i mit arbejde”

Siden hun gik i gymnasiet har Maria Flyvbjerg Bo, CXO i Spenderlog, kunne kalde sig iværksætter. Da hun var 16 år fandt hun på en forretningsidé, næsten ved et tilfælde, og hun solgte sin første virksomhed som 19-årig. Siden har hun ikke kunne lade være med at involvere sig i at skabe og udvikle virksomheder. Magasinets profil er en iværksætter, der har rødder i tech-branchen, og hun er drevet af at gøre en forskel.

Af Cecilie Fuhlendorff

Når man spørger Maria Flyvbjerg Bo, hvor mange virksomheder hun har været med til at starte, så må hun lige tænke sig lidt om.

“En fem-seks stykker gennem de sidste 13 år, men det er heller ikke alt, jeg har skabt, som jeg decideret vil kalde virksomheder,” lyder svaret.

CXO’en har dog været tidligt fra start med at skabe - om hun kalder det virksomheder eller ej. Som 16-årig ønskede hun sig brændende en halskæde, som hun ikke havde råd til. Hun besluttede at købe den fra udlandet, men for at det gav mening at betale porto, måtte hun bestille nogle stykker og så forsøge at sælge resten til nogle herhjemme. Og det gjorde hun så. Hun fik faktisk solgt alle halskæderne og fik skabt en efterspørgsel, som hun ikke lige havde regnet med.

“Jeg fandt pludselig ud af, at mange flere ville have halskæderne. Det blev til sidst så stort og omfattende, at jeg måtte lave en webshop for at holde styr på ordrerne. Så skulle jeg til at have CVR-nummer og betale skat og moms og alle de her ting. Så kørte jeg bare på,” siger Maria Flyvbjerg.

Pludselige havde hun skabt en webshop, Auroa.dk, der solgte smykker og tøj, og den gik tilpas godt ifølge hende selv. Da hun havde kørt den i 3,5 år, solgte hun webshoppen, og dermed sin første virksomhed, og stod med en større opsparing som 19-årig - klar til studier og til at fortsætte iværksættereventyret.

Styrede mod tech-branchen
Det tekniske og manuelle arbejde med webshoppen gav Maria Flyvbjerg den idé at lave et system, der gjorde det lettere for andre at oprette en webshop. Hun teamede op med en programmør, der hjalp med at udviklet systemet. Selv lærte Maria Flyvbjerg en masse, og blandet med en bacheloruddannelse på CBS med fokus på tech, gav det hende tech-kompetencerne, der har gennemsyret hendes arbejde med hendes virksomheder lige siden.

For et års tid siden gik hun så ud af en af de største virksomheder, hun har været med til at stifte, Hufsy. Hun måtte opgive sit “hjertebarn”, som hun kalder det, da der ikke var enighed om visionen og strategien for virksomheden. Derefter skulle hun finde ud af, hvad hendes karriereliv nu skulle byde på. Så hun besluttede at tage en pause ved at stifte endnu en virksomhed i sommeren 2017. Denne gang blev det ikke en klassisk startup, men i stedet en konsulentvirksomhed, Digtio, der gjorde det muligt for hende at arbejde med konsulentprojekter og rådgive startups.

“Efter Hufsy skulle jeg lige finde mig selv igen, fordi man har været meget involveret. Det er lidt som at have været i et forhold. Jeg havde brug for at skabe plads i kalenderen til de ting, jeg ikke havde tid til i Hufsy. Det gjorde jeg ved at stifte et selskab, hvor jeg tilbød konsulentydelser. Jeg vidste, at hvis jeg tog et job eller startede en startup, så ville jeg gå ind i det fuldt ud og investere al min tid i det. Og jeg havde ikke lyst til at gå på dagpenge. Så i stedet lavede jeg en virksomhed, hvor jeg som konsulent på projektbasis kunne hjælpe andre, så hvis der var nogen, der havde brug for hjælp til at innovere, så kunne jeg hjælpe. Og det var der heldigvis,” siger Maria Flyvbjerg.

Hun blev blandt andre hyret af Nykredit til at dygtiggøre dem i hurtigt at eksekvere på deres idéer. Her fandt hun ud af, at hun havde brug for at have et team omkring sig og at have det, hun kalder en “virksomhedsbaby” - en virksomhed, hun kunne lægge al sin energi i. Kort efter blev hun kontaktet af Camilla Kerlauge, der er CEO i Spenderlog.

“Hej Maria. Jeg har startet en startup. Hvad skal jeg gøre?,” lød det i røret.

Vil gøre en forskel i Spenderlog
Maria sprang til, og i et halvt år hjalp hun med at få Spenderlog op at køre. I februar 2018 kunne hun kalde sig CXO på fuld tid. Virksomheden bygger på en app, der indsamler alle brugernes kvitteringer og kategoriserer varerne derpå med det formål at hjælpe brugerne til at ændre vaner og livsstil. App’en skal gøre det lettere for folk, der eksempelvis vil spare penge, leve mere bæredygtigt eller leve sundere at analysere deres vaner, og se hvor de skal begynde. Der skulle dog lige lidt til for at få Maria Flyvbjerg overbevist om forretningsidéen.

“Først troede jeg faktisk ikke på idéen. Men så kunne jeg se, hvordan brugerne interagerede med app’en. Vi begyndte at gå fra fintech-vinklen, hvor det handlede om at hjælpe brugerne med at spare en lille smule her og der til at bevæge os over i sundhed og livsstil, hvor jeg kunne se en kæmpe mulighed, fordi de data, vi får ind, er så unikke. Man har ikke tidligere kunne tracke de data. De er normalt altid biased, fordi man selv indrapporterer, og indsamlingen kører i kortere tid. Det, Spenderlog kan nu, kan betyde rigtig meget for brugerne, men også for forskere, der kan forske i kostens indflydelse på sygdomme og sundhed,” siger hun.

Hun kalder fintech midlet og healthtech målet, når hun fortæller om Spenderlogs fremtid. De har både snakket med diætister og forskere, som normalt mangler data på patienters vaner, når de kigger ind i sygdomsforløb. Her mener Maria Flyvbjerg, at Spenderlog kan bidrage med den data.

Stor rolle på den danske startup-scene
Det er ikke bare i Spenderlog, men også på den generelle startup-scene i landet, at Maria Flyvbjerg har været med til at gøre en forskel. Da hun sammen med fem andre iværksættere startede iværksætterbofællesskabet NEST Copenhagen i 2014, var hun med til at sætte rammerne for sammenholdet i den danske iværksætterbranche.

“Jeg er meget stolt af at have været en del af at starte NEST Copenhagen op. Det kører bare, og det kan nærmest passe sig selv. Det fedeste er, når man kan overlevere det, for jeg flyttede jo ud efter noget tid, og det gjorde de fleste andre stiftere også, men at andre så tager det på sig, så det løber videre, det synes jeg er mega fedt. Og når man møder nogen, der bor der, så er der bare en hjertevarme omkring at have det til fælles,” siger Maria Flyvbjerg.

Formålet med NEST Copenhagen var blandt andet, at iværksættere kunne bo side om side med andre, der også kæmpede med at få deres virksomheder op at køre. For det giver noget, at man har nogen omkring sig med samme mindset, og det kan mindske tvivlen i de hårde perioder, mener Maria Flyvbjerg.

“Det har været fedt at samle nogle, der tænker i samme baner og kan udfordre hinanden. Alle, der bor der, ved, hvad det betyder at være i en startup, og så kan man sparre med hinanden omkring det,” siger hun.

Når hun ser på den danske iværksætterscene, så fortæller hun, at hun er stolt over, hvor stor den er blevet. Især i de sidste 10 år har hun kunne mærke en forskel på, hvor mange iværksættere der er kommet til.

“Da jeg flyttede fra Aalborg til København for at studere, var der slet ikke så mange iværksættere som i dag. Folk vil gerne hjælpe hinanden, brainstorme og lave en masse sammen. Iværksættermiljøet virker for mig lige nu som det miljø, hvor folk er mest åbne og imødekommende, og det synes jeg, vi skal være stolte af,” siger Maria Flyvbjerg.

Selv tager Maria Flyvbjerg livet som iværksætter og selvstændig i stiv arm. Hun har gjort det hele sit liv, og hun kan i bund og grund ikke lade være - også selvom det kan være en mere usikker branche end andre. Men som hun siger: Lige meget hvilket job man har, så er der jo en risiko.

“Et job er jo kun sikkert, indtil man bliver fyret. Mange spørger, hvordan jeg kan tage den risiko, men lige meget hvad, så er man jo kun sikker på indtægt, så længe man har et job. Alle virksomheder er sårbare, og det kan gå ud over medarbejderne. Selvfølgelig kan man sige, at rutchebanen, når man har sin egen virksomhed, går meget ned, når den går ned, og meget op, når den går op. Nedturene handler om dine penge og din fremtid, men opturene er også meget vildere, fordi man er helt anderledes købt ind i projektet. Selvfølgelig kan det være hårdt, men man kæmper jo bare igennem,” lyder det fra hende.

 

Blå bog - Maria Flyvbjerg Bo 

 

2006-2009: Auroa - Webshop

2009-2014: Shooples - Tech startup, e-commerce

2014: Gingr - Fintech projekt

2015-2017: Hufsy - Fintech startup

2017: Digtio - Konsulentvirksomhed

2018- nu: Spenderlog - Forbrugsapp

Kontakt

Alex Randrup

Alex Randrup

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag