Danmark skal uddannes i digitalisering - det er budskabet fra Google Danmark, der sammen med Københavns Kommune har åbnet Det Digitale Læringshus på Nørrebro i København. Her skal alle, der vil oppe deres digitale evner, have mulighed for at stikke hovedet ind og blive klogere på, hvordan de styrker deres kompetencer online. Målet er, at der i alt skal uddannes 10.000 i læringshuset i løbet af det næste år.
Af Cecilie Fuhlendorff
Dørene er slået op til Det Digitale Læringshus på Nørrebrogade. Her er planen, at der fremover vil blive afholdt kurser, MasterClasses og workshops, som skal hjælpe danskerne til at styrke deres digitale kompetencer. I huset bliver det muligt for alle i nærheden at komme forbi og lære om blandt andet SEO, digital annoncering, strategier på de sociale medier og meget mere.
Bag initiativet står Google Danmark sammen med Københavns Kommune, og de har glædet sig til at kunne præsentere de lokale for et hus, der er åbent for alle med lysten til at lære.
“Huset her er ikke kun åbent for virksomheder. Det er åbent for alle fra gaden, der har brug for at få forbedret deres tekniske kompetencer. I Google ser vi internettet som en enorm vækstmotor, men samtidig oplever vi en stor kløft mellem de, der er dygtige til at være til stede online, og dem der bliver efterladt tilbage. Vi ved også, at Danmark har en stor gruppe af iværksættere og mindre virksomheder, som ikke får realiseret det potentiale, de reelt har. Derfor er det en stor fornøjelse at stå her i dag, hvor vi kan hjælpe med at skabe en digital omstilling i øjenhøjde med københavnerne,” siger Google Danmarks Landechef, Malou Aamund, på åbningsdagen for huset den 18. maj 2018.
Alle kan blive dygtigere Idéen med læringshuset er, at lige meget om man er selvstændig, studerende eller arbejdsløs, så kan man deltage i kurser, der kan gøre én skarpere til at være synlig online. Målet er, at viden om digitale strategier fremover kan skabe bedre jobmuligheder, bedre grundlag for at starte virksomheder og bedre muligheder for at udvikle virksomhederne i Danmark og udlandet.
Initiativet er en del af regeringens teknologipagt, og Google har over for regeringen lovet at uddanne 30.000 i digitale kompetencer, hvoraf 10.000 skal være fra Det Digitale Læringshus på Nørrebro.
Kurser satte gang i hjulene hos Amladcykler En af de virksomheder, der for to år siden var igennem et kursusforløb hos Google Succes Online, er Amladcykler. De sælger i dag ladcykler i Danmark, Sverige og Norge og er på vej ud over de skandinaviske grænser. Men sådan var det ikke for to år siden.
“Vi sad dengang med en ret reduceret hjemmeside og havde nogle få annoncer nogle små steder på nettet. Men i dag er vi jo blevet langt dygtigere til, hvordan vi fanger folk - både når de er på vores hjemmeside, og når vi skal have dem til at klikke derind. Annonceringsmæssigt er vi også på et helt andet niveau i dag,” fortæller Martin Andersen, der er adm. direktør i Amladcykler.
På to år har virksomheden 30-doblet deres omsætning, og Martin Andersen mener, at det til dels skyldes et kursusforløb hos Google Succes Online, der har tvunget Amladcykler til en digital omstilling med det samme. Ét er alle de praktiske redskaber, man får på kursusforløbet, men for Amladcykler skulle der også inspiration og en mental omstilling til.
“Den største indsat, vi har gjort i virksomheden efter kurserne har nok været mentalt. Man skal først forstå, at den digitale salgskanal er større, end man regner med. Kunderne laver både søgninger digitalt og lægger ordrer digitalt, men før i tiden var vi ikke helt klar over styrken i det digitale salg. Det har givet os enormt meget at få inspiration til at udvikle virksomheden online,” siger Martin Andersen.
Han råder andre virksomheder, der som ham ikke kendte til mulighederne i digital tilstedeværelse, til at søge hjælp på Det Digitale Læringshus’ forskellige kurser. Især som selvstændig kan det nemlig være guld værd at prioritere sin tid og gennemgå nogle kursusforløb, der sætter en i gang med det samme og giver en ide om, hvilke værktøjer der virker.
“Det med at være selvstændig betyder, at man har 24 timers arbejde - man arbejder hele tiden. Så når du bruger en time på noget, så tager det en time væk fra noget andet. Så det, at man rent faktisk kommer i gang på selve kurset, gør, at man ret hurtigt kan følge op på det, man har lært. Jeg vil derfor råde andre til at komme i gang med det samme,” siger Martin Andersen.