Spiller du musik for dine kunder? Hvis du gør, så bør du have styr på ophavsretsloven, så du ikke ender med en stor bøde og lovovertrædelser. Få styr på musikken med Koda.

01 . March , 2018

Har du styr på musikken?

Af: Søren Stensby Hansen, Koda

Vidste du, at musik er beskyttet af ophavsretsloven? Det betyder, at du skal have tilladelse fra de kunstnere, der har lavet musikken, før du må bruge musik i din virksomhed. Du kan altså ikke uden videre spille musik for dine kunder, uden at du først har lavet en aftale.

I Danmark repræsenterer Koda komponisters og sangskriveres rettigheder og sikrer, at de får fair betaling, når folk bruger deres musik. Når kunstnerne melder sig ind, laver Koda aftaler på deres vegne, indhenter betaling og sender pengene videre til dem, der har lavet musikken. Hvis du vil bruge musik i din virksomhed, skal du derfor lave en aftale med Koda, for at du ikke kommer til at overtræde komponisternes rettigheder.

Hvorfor skal man betale? Lyd og musik har betydning for kundens oplevelse og virksomhedens salg. Stilhed i en restaurant eller cafe kan skabe akavet stemning, hvor gæsterne bliver nødt til at hviske for at føre en privat samtale. I forretninger kan stilhed få kunderne til at føle sig overvågede, så de går på listefødder og mest har lyst til gå igen. Musik giver værdi ved at fylde rummet, tage fokus og skabe stemning, så kunderne føler sig tilpas og har lyst til at blive. Musik har dermed også betydning for virksomhedens salg og derfor skal dem, der har lavet musikken, have en del af den værdi, musikken skaber.

Hvornår skal man betale? Komponister og sangskrivere har eneret til offentlig fremførsel af deres værker. Det står i ophavsretsloven, som beskytter kunstneriske og litterære værker. En offentlig fremførsel er en fremførsel, som sker uden for det private. Det vil sige, at du skal have en musikaftale, hvis du fx spiller musik for dine kunder, på steder med offentlig adgang eller i forsamlinger, hvor folk ikke kender hinanden.

Når man snakker om rettigheder, bliver det hurtigt kompliceret og der kan nemt opstå misforståelser. Her er et par af de hyppige faldgruber:

  • Mange tænker, at når de har købt et streamingabonnement, lydfiler eller CD’er, så har de betalt for musikken. Men uanset hvor musikken kommer fra, skal du samtidig have en aftale for den offentlige fremførsel. Det gælder, selvom du kun hører radio.
  • Da der er musik i de fleste TV programmer, skal du også have en aftale med Koda, hvis du vil bruge TV fx på hotelværelser, i en lobby eller i din restaurant eller bar.
  • Musik på internettet er offentlig fremførsel, så hvis du fx har videoer med musik på din virksomheds hjemmeside, Facebookside eller Instagram, skal du lave en aftale med Koda.
  • Hvis du har livemusik, vil du for det meste betale honorar til musikerne. Men ofte er det ikke de samme, som står på scenen, som også har skrevet musikken. Derfor skal du altid lave en musikaftale for eventet, så også de, der står bag musikken, får betaling.

Hvad koster det? Prisen afhænger af, hvordan du bruger musik. Fx har høj musik på en natklub en anden pris end stille baggrundsmusik i en detailbutik, og livemusik har en anden pris end indspillet musik. Det skyldes, at der er forskel på, hvad musikken betyder for virksomhedens indtjening. Du finder priserne på kunde.koda.dk.

Tre gode råd Som sagt er ideen bag betalingen, at dem der har lavet musikken, får en andel af den værdi, som den skaber. Der er nemlig stor værdi at hente, hvis du arbejder strategisk med musik i din virksomhed. Her er tre gode råd til musik i virksomheden.

1) Sørg for at musikken understøtter brandet og fremkalder de rigtige følelser Ligesom farver og interiør er musik med til at sætte rammerne for kundeoplevelsen og forme de brandassociationer, der opstår i mødet med virksomheden. Det er derfor vigtigt, at musikkens værdier og stemninger understøtter brandets værdier. Musik påvirker folks humør, så om kunden skal føle sig festlig, romantisk, glad eller melankolsk, er musik et stærkt værktøj til at frembring den rigtige stemning.

2) Varier musikken Kundens humør varierer over dagen, ugen og året, og derfor fungerer den samme musik ikke nødvendigvis på alle tidspunkter. Det vil for eksempel være forskelligt, hvad der virker mandag morgen og fredag eftermiddag, eller på en sommerdag og en mørk novemberdag. Tilpas derfor musikken så den afspejler, hvor kunden er eller brug den til at understøtte forskellige sæsoner. De fleste professionelle musiksystemer har i dag avancerede kalenderstyringsværktøjer, som kan automatisere skift i musikken.

3) Tænk på dine medarbejdere En skarp musikprofil med nøje udvalgte numre kan skabe stærke brandassociationer hos kunden. Men er der for lidt variation, kan musikken blive enerverende for personalet og ødelægge deres humør – hvilket i sidste ende også går ud over kundeservicen. Hav derfor rigeligt med musik i playlisterne og opdater dem løbende, så der hele tiden er noget nyt at lytte på. Overvej om medarbejderne skal have indflydelse på musikken. Det kan være et værktøj til at øge motivationen og arbejdsglæden.

Kontakt

Soeren Stensby Hansen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag