I dag har skaberne bag The Marketing Guy rejst mere end 10 millioner kr. til deres kunder og været involveret i nogle af de mest succesfulde Kickstartere i Norden. Nu er The Marketing Guy klar til at give sin viden videre og lære dig, hvordan du får succes med din Kickstarter-kampagne.

15 . December , 2017

Crowdfunding - en professionaliseret disciplin: Lær at knække koden med The Marketing Guy

Da de startede som praktikanter i en startup-virksomhed, gik det op for dem, hvad Facebook kan som annonceplatform. Herefter startede de deres eget bureau, hvor de kom til at stifte bekendtskab med funding-platformen Kickstarter. I dag har skaberne bag The Marketing Guy rejst mere end 10 millioner kr. til deres kunder og været involveret i nogle af de mest succesfulde Kickstartere i Norden. Nu er Nick Traulsen og Patrick Wolffgang fra The Marketing Guy klar til at give sin viden videre og lære dig, hvordan du får succes med din Kickstarter-kampagne.

 

Af Cecilie Fuhlendorff

Det kræver mere, end man tror, at lave en succesfuld Kickstarter-kampagne - det er hovedbudskabet fra de to skabere af The Marketing Guy, Nick Traulsen og Patrick Wolffgang. De har specialiseret sig i at hjælpe kunder med marketing og annoncering, og det hele startede for et par år siden, hvor de selv fik stor succes med en Kickstarter-kampagne. Tilbage i 2015 blev de, af en investor i deres tidligere arbejdsplads, hyret til at lave “noget Facebook” for virksomheden Soundboks, og det skulle ende med at blive et ret godt vendepunkt for de to Marketing Guys.

“Da vi begyndte at lave Facebook for Soundboks, et år før Kickstarteren, begyndte annoncerne at give ‘positiv return on investment’ allerede efter to uger, og inden for få måneder havde de solgt for over en million kr. og fik udsolgt på Roskilde Festival.

Her så vi, hvor enorm effekt Facebook kan have for et startup. Da vi så, at vores strategier kunne bruges i andre brancher, besluttede vi os for at lave et bureau, der specialiserer sig i Facebook annoncering,” siger Nick Traulsen.

Soundboks var på det tidspunkt en ny virksomhed, hvor grundlæggerne næsten kun lige var gået ud af gymnasiet, havde bygget højtalerne og nu skulle til at drive forretning. I to år delte The Marketing Guy kontor med Soundboks, og dagen, hvor de skulle lancere deres Kickstarter-kampagne, var en af de mere bemærkelsesværdige på kontoret.

“Da vi skulle gå live kl. 06 på lanceringsdagen med Kickstarteren for Soundboks gik vi i seng kl. 04 og sov på kontoret. Soundboks mødte ind på kontoret kl 05., og da vi så vågnede ved 7.30-tiden, skyndte vi os ud i kontorrummet for at høre, hvordan det gik. Der var helt stille, og jeg havde ikke nået at få kontaktlinser i, så jeg kunne slet ikke aflæse folks ansigtsudtryk - der var jeg sikker på, vi havde fejlet gevaldigt. Så spurgte en på kontoret, om jeg havde set kampagnen og fortalte mig så, at vi var i mål og havde indsamlet 700.000 kr. på tre timer. Det var helt vildt, at en ny virksomhed kunne gøre det ‘blot’ med hjælp fra Kickstarter og Facebook,” siger Nick Traulsen.

Erfaring med Kickstarter

Siden da har The Marketing Guy været igennem Kickstarter-møllen et par gange, og de ved nu, hvad der skal til for, at man bliver lagt mærke til. De rådgiver til dagligt i, hvad man især bør gøre og ikke bør gøre, og de fortæller glædeligt deres kunder om de fejl, de selv har lavet, så andre ikke begår dem. Selv fortæller de også, at de er selektive med, hvem de vælger at samarbejde med. Det er vigtigt for dem, at de startups, de hjælper, har samme drive, som de selv har og har et ønske om at rykke lige så hurtigt.

“Vi tager kun kunder ind, som vi tror på kan lykkes. Vores model for bureauet er bygget op sådan, at vi har en slags introforløb, hvor vi får lavet nogle grundtest på, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre. Her er det med startups og iværksættere også vigtigt, at vi kan mærke, at det er nogle, der rykker hurtigt på tingene, og som har lyst til at lytte til os og bruge det, vi ved,” siger Patrick Wolffgang.

Hvad er det så, de ved?

Selvom Kickstarter kan virke som en ideel og nem løsning til hurtigt at rejse kapital til sin virksomhed, og så er det lige præcis det, man ikke må tænke, mener The Marketing Guy. Det kræver meget fokus og lang forberedelse inden lanceringsdatoen, og det kræver, at man som startup får hjælp fra nogle mennesker, der ved noget andet, end en selv. Man skal eksempelvis bruge nogen, der ved noget om de forskellige kompetencer, Kickstarter kræver, så som tekstforfatning, videoer, email indsamling osv.

“Mange får dollartegn i øjnene, når de hører overskrifterne om Kickstarter-kampagner, der er en succes, og så tror man bare, at man kan lave et projekt, som så founder sig selv, men sådan fungerer det desværre ikke. Hvis du virkelig skal nå langt, så kræver det en del arbejde, og hvis du ikke har penge, så kræver det også, at du allierer dig med nogle dygtige mennesker,” siger Patrick Wolffgang.

Ifølge The Marketing Guy er Facebook rigtig god at benytte til leadindsamling, inden man går i gang med sin kampagne. Med en lead-indsamling kan man indsamle e-mails fra folk gennem Facebook via et lead-post eller et link til en landingpage, hvor folk kan skrive sig op. Problemet ved Kickstarter er nemlig, at mange er utrygge ved siden, fordi man køber et produkt, der ikke findes endnu fra en virksomhed, man ikke kender, via en hjemmeside der ikke ligner en normal webshop. Men med en Facebook lead-indsamling er det nemmere at “sælge” produktet, indsamle folks mails, gøre folk mere trygge ved Kickstarter og på den måde have en masse mails klar til den dag, ens Kickstarter-kampagne skal lanceres, og man skal bruge crowdfundingen.

“Facebooks lead ads er et eminent værktøj til at samle mails i månederne op til lanceringen af Kickstarteren. I den periode får man skabt hype om produktet og lært folk om Kickstarter som platform, så man allerede har en stor gruppe interesserede, der er klar til at købe på lanceringsdagen. Annoncering, der sender nye folk direkte til Kickstarter-siden efter lanceringen, kan være rigtig svært at få gode resultater på,” siger Patrick Wolffgang.

Som de afsluttende råd har de to Marketing Guys præsenteret nogle “Do's” og “Don’ts” til dig, der vil starte din egen Kickstarter-kampagne:

 

Do's:

  • Start i god tid: At planlægge en kampagne tager altid længere tid, end man regner med, og alt skal gerne være klar til den dag, du lancerer din Kickstarter-kampagne. Få i god tid styr på kampagnen og på alt det i din virksomhed, som kunderne kommer til at møde via din Kickstarter.
  • Saml e-mails ind op til lanceringen: Sørg for at have indsamlet en masse e-mails, så du allerede har potentielle købere klar på lanceringsdagen. På den måde har du langt større chance for at nå kampagnens mål på den første dag, hvilket kan åbne mange døre for resten af kampagnens forløb.
  • Tro ikke, at du kan alt selv: Det er essentielt, at du allierer dig med folk. Snak med eksperter inden for de forskellige discipliner, der er på Kickstarter og få dem til at hjælpe dig. Derudover skal du snakke med nogen, der har gjort det før. Lær af andres fejl i stedet for at begå dem selv og bliv inspireret af deres succes.

 

Dont’s:

  • Pas på med PR: Der er en del medier, der ikke vil skrive om Kickstarter-kampagner længere, fordi der tidligere er blevet skrevet om kampagner, der ikke holdt, hvad de lovede eller aldrig blev til noget, hvilket dermed gik ud over mediernes troværdighed. Sørg derfor for at have en performance aftale, hvis du bruger et PR-bureau. Undtagelsen kan dog være med niche-produkter i niche-medier, som ikke før har skrevet om Kickstarter. Her kan PR være rigtig værdifuldt.
  • Tro ikke, at Kickstarter gør arbejdet i sig selv: Lad være med at tro, at en Kickstarter-kampagne bare er en formel, som automatisk gør dit produkt til en succes. Selvom det ikke er rocket science at lave en Kickstarter-kampagne, så kræver det lang tid og en masse arbejde at lave en god en.
  • Søg efter kvalitet frem for kvantitet i leads: Lad være med at gå efter de billigste leads i månederne op til lanceringen. Send det i stedet gennem nogle e-mail flows for at se, om brugerne har en købsintention og er interesserede. Det kan godt være, de 13-årige er de billigste leads, du får, men hvis de ikke har pengene til at købe dit produkt, så er du nødt til at rykke længere op i alder, så du får dem, der har råd til at købe det.

Kontakt

cecilie@d-i-f.dk

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag