Global Entrepreneurship Week er i luften!
Vi har i denne udgave af IVÆRKSÆTTEREN taget afsæt i dette års tema for GEW: Samarbejdet mellem corporates og startups. Der i den grad behov for at belyse samspillet og dynamikken mellem de forskellige aktører, for når man skraber overfladen finder man hurtigt ud af, at samarbejder og partnerskaber tager sit afsæt i så meget mere end bare PR-historier og investeringsmuligheder.
Parolen har været, at startups disrupter de store virksomheder og æder sig ind på deres markeder og at de store virksomheder er grådige, topstyrede og hader konkurrencen fra de nye i klassen. De er blevet set som konkurrenter, men virkeligheden er i dag en helt anden. De etablerede virksomheder forsøger at være på forkant med de kommende ændringer og søger derfor hjælp hos mindre virksomheder, når nye forretningsmodeller og kerneforretningen skal innoveres. Startups får adgang til know-how, finansiering og kompetencer på alle hylder.
Vi dykker ned i dette samspil og bringer historier om, hvorledes partnerskaber og dynamikken mellem corporates og startups kan tage sig ud. Én ting er sikkert. Partnerskaber kan ikke sættes på formel, hvorfor historierne i dette nummer ikke er entydige.
I anledningen af GEW-temaet er magasinets profil naturligvis et Startup/Corporate Collab. Vi har mødt onlineplatformen HelloSkin, der er oprettet på under 100 dage og er i dag den hurtigste voksende enhed i medicinalvirksomheden LEO Pharmas højtprofilerede ”iværksætterfabrik” LEO Innovation Lab, der er en innovationsafdeling i den hundrede år gamle fondsejede medicinalvirksomhed LEO Pharma i Ballerup.
Vi stiller desuden skarpt på drengene fra Washa, der siden 2014 har haft fart over feltet med at gøre tøjvask nemmere for danskerne. I de seneste år har de samarbejdet med den britiske vaskerigigant Berendsen. Det har været et samarbejde, der har budt på mere end bare økonomisk hjælp. Det er grunden til, at Washa er, hvor de er i dag, mener en af stifterne og CEO i virksomheden, Karim Ben M’Barek.
Fra de små til de store hæderkronede virksomheder. Danske Bank har fået øjnene op for iværksættere og har i dag indarbejdet et iværksættermindset i kerneforretningen for at drive forretningen frem. Hvad end det betyder, får du svar på i magasinet.
Naturligvis hylder vi GEW, virkelysten og innovationen i dette nummer, men på flere parametre er iværksætterlysten på retur i Danmark. Vi tager sagen under lup og tager temperaturen på dansk iværksætteri.
Husk at GEW er så meget mere end det her magasin. Der er mere end hundrede arrangementer i kalenderen. Vi har samlet de arrangementer du bare ikke må misse her i magasinet. Tjek endelig også Gew.dk. Ambitionerne og arrangementerne har aldrig været vildere end i år.
God læselyst!