Den online vaske- og renseservice Washa har siden 2014 arbejdet på at gøre tøjvask nemmere for danskerne, og samarbejdet med den britiske vaskeri-gigant Berendsen har i de seneste år skubbet kraftigt til den drøm. Det har været et samarbejde, der har budt på mere end bare økonomisk hjælp - det er grunden til, at Washa er, hvor de er i dag, mener en af stifterne og CEO i virksomheden, Karim Ben M’Barek.
For de fleste er tøjvask blot en hverdagspligt, der skal overstås i en travl uge, men siden 2014 har de tre stiftere bag Washa, Karim Ben M’Barek, Jannick Christensen og Max Børglum Stripp, kæmpet for at tage pligten i deres hænder og gøre det til en forretning. Og det er gået rimelig godt. Med et samarbejde og to investeringer fra vaske-giganten Berendsen kan Washa roligt kalde sig succesfuld, men det var heller ikke sket uden Berendsens hjælp, mener de selv.
“Berendsen investerede i sin tid, fordi de så tre unge gutter, der kunne ende med at bygge noget stort, og det ville de gerne være med i. Uden alt det, Berendsen har gjort for os, var vi aldrig kommet hertil, hvor vi er i dag,” siger Karim Ben M’Barek.
Med en omsætning på ca. 1,2 mio. kr. om måneden har Washa i dag knap 40 medarbejdere, hvoraf 14 er kontoransatte, og resten er fuldtids- og deltidschauffører. Konceptet er, at man bestiller tøjvask over Washa-appen, og derefter får man hentet, vasket og leveret tøjet inden for 48 timer. Især Storkøbenhavn har nydt godt af Washas service, men et samarbejde med GLS har også gjort det muligt for resten af landet at få hentet, ordnet og leveret vasketøjet. Siden 2014 har Washa fået ca. 56.000 brugere i Danmark og har vasket over 150 tons tøj.
Innovation og know how
Da de tre unge stiftere startede Washa, kastede de sig ud i et iværksættereventyr i den traditionelle forstand. De knoklede hårdt i deres egne lejligheder i København. Her vaskede de kundernes tøj og klarede de første mange hundrede bestillinger, men siden da har Berendsen været drivkraften på det praktiske. Med Berendsens professionelle maskiner og et avanceret bestillingssystem, hvor brugerne blandt andet kan tracke deres tøj, er Washa hurtigt nået ud til mange danskere. Ifølge Karim Ben M’Barek var det omvendt især stifternes motivation, innovation og nytænkning, der gjorde, at Berendsen gerne ville partner op med Washa.
“Dengang sagde de til mig, ‘Karim forestil dig det her: Vi vil virkelig gerne ind på markedet, men vi er et kæmpe skib, der har svært ved at vende og dreje skuden. I, hos Washa, er en lille jolle, der nemt kan dreje, og som vi gerne vil være med til at trække og sejle ved siden af. I kan mange ting, men vi kan også bidrage med en masse know how og praktiske løsninger’,” siger Karim Ben M’Barek om starten på samarbejdet.
Udover Berendsen har Washa også en støtte i serieiværksætter og investor Tommy Ahlers, der første gang i 2015 investerede i virksomheden i forbindelsen med DR-programmet Løvens Hule og siden da har været lead-investor. Begge investorer kan både bidrage med praktisk og økonomisk hjælp til virksomheden, men ifølge Karim Ben M’Barek har de også været et mentalt sikkerhedsnet. Det, at nogen har prøvet det før og kan hjælpe med opbakning og rådgivning, har betydet meget, fortæller han. Han og Tommy Ahlers snakker sammen hver uge, og det gælder både, når det omhandler strategier for virksomhedens budget, men også når usikkerheden trænger sig på hos Karim Ben M’Barek.
“Det hjælper meget at kunne snakke med Tommy, og især i de perioder, hvor jeg har brug for sparring og råd, er han god. Samtidig giver det også en sikkerhed, at vi har en samarbejdspartner i Berendsen, som har investeret i os to gange og vist, at de virkelig tror på os,” siger Karim Ben M’Barek.
Samarbejdet mellem store og små virksomheder skaber fremgang
Helt generelt er Karim Ben M’Barek sikker på, at det, at Washa har valgt at samarbejde med de større skibe i søen, har gjort, at de er langt foran deres konkurrenter i dag. Selvom det til tider kan mærkes, at man med en stor virksomhed ombord ikke bare kan tage hurtige beslutninger, så ligger der alligevel en vigtig tryghed i det.
“Der kan være en smule længere ventetid, og ens beslutninger bliver ikke bare truffet som i en lille virksomhed. Når noget skal besluttes med Berendsen, skal alt være knivskarpt og kalkuleret. Men de giver samtidig en sikkerhed, for hvis de tror på virksomheden, så har de en og hjælper en 100%. Jeg er sikker på, vi er meget bedre stillet end mange andre virksomheder på den her størrelse, fordi vi har Berendsen,” siger Karim Ben M’Barek.
Berendsen har blandt andet også været med til at åbne Washas døre til udlandet, og især i Sverige går det godt for virksomheden. Så godt, at Washa satser på at blive lige så store i nabolandet, som herhjemme. I fremtiden er drømmen, at Washa også bliver en del af englændernes hverdag, og især England er relevant for Washa, mener Karim Ben M’Barek, da der er flere større byer, hvor Washas koncept kan være attraktivt for indbyggerne.
Berendsen er i år selv blevet opkøbt at den franske konkurrent Elis for knap 2,2 mia. pund, og med det er der også mulighed for, at Washa får et endnu bredere udgangspunkt for at ekspandere i fremtiden.