Til november går det for tiende år i træk løs, når IVÆKSTprisen 2017 skydes i gang. Igennem de sidste ti år har iværksættere og små virksomheder været med til at hædre deres rollemodeller ved at kåre de bedste iværksættere og virksomheder inden for deres kategorier. Kategorierne har nogle år været forskellige, men fælles for dem er, at vinderne bag er nogle stærke iværksætterprofiler, og nu er det snart tid til at kåre årets syv vindere.
Det vrimler med iværksætterpriser. Der er lokale priser, nationale priser, nordiske priser, europæiske priser, brancherettede priser og Danmark har brug for dem alle sammen. Ordet ’iværksætter’ er populært som aldrig før. Det er automatisk forbundet med ambitioner og heroisk mod. Men vi skal huske én ting, forklarer Louise M.Ø. Nielsen, der er projektchef hos IVÆKSTprisen.
”Vi skal ikke hylde iværksætteriet for iværksætteriets skyld. Når vi hylder iværksættere, så skal det være, fordi vi tror på, at netop de menneskers ideer og ambitioner har de bedste forudsætninger for at blive samfundsbærende virksomheder - den type virksomheder, der skaber jobs i vores lille land,” siger hun til Iværksætteren.
Hun mener, at i det her virvar af priser ligger IVÆKSTprisens berettigelse i, at de hvert år har hyldet purunge virksomheder, der senere har udviklet sig til at blive vækstvirksomheder. Her nævner hun bl.a. virksomheder som MyC4, Miinto, Queue-it, Ditlevsdal Bison Farm, MentorDanmark og SoundBoks.
EN HYLDEST TIL LØSNINGERNE I år er IVÆKSTprisens tema udvalgt i forlængelse af temaet for Global Entrepreneurship Week 2017. Temaet i år er derfor samarbejdet mellem de små og de store virksomheder. Flere store virksomheder vælger at samarbejde med mindre iværksættervirksomheder og omvendt og det kan skabe store fordele og gavne virksomhederne på flere fronter. I en verden, der konstant har travlt med at blive opdateret på det nyeste nye, er det vigtigt for virksomheder af alle størrelser at være på forkant. Til det kan de små og store spillere drage store fordele af hinanden og flere vælger også i samarbejde at skabe co-working spaces, incubators og innovation labs, hvor de kan dele og udnytte hinandens viden.
”De store virksomheder kan især hjælpe små virksomheder ved at indgå i bestyrelser, bidrage til at professionalisere forretningsudviklingen og hjælpe dem med at få hul igennem til internationale markeder. Omvendt kan de små virksomheder hjælpe de store, hvis førerpositionen skal holdes intakt, med at agere agilt i et omskifteligt marked, der konstant kræver innovation,” siger Louise M.Ø. Nielsen.
Årets Særpris går derfor også til en duo, der har valgt at arbejde sammen, fordi de har set, at de kan lære noget af hinanden. Denne duo har vist, at samarbejde betaler sig og at fremtiden inden for iværksætteri også handler om at kunne lære af dem, der både er anderledes, men som også kan være konkurrenter til en selv.
Udover Årets Særpris bliver der til IVÆKSTprisen 2017 også uddelt priser for Årets Væksteventyrer, Årets Idealisten, Årets Unge Håb, Årets Vovehals, Årets Jobskaber og sidst, men ikke mindst, Årets Jurypris, der kåres af IVÆKSTprisens jury.
HYLDER IKKE LÆNGERE KVINDERNE Kendere af IVÆKSTprisen vil bemærke, at der i år er sløjfet en bestemt kategori fra feltet. Netop en kategori der, særligt de seneste år, har skabt heftig debat. Det er Årets Kvindelige Iværksætter. En kategori der har været taget med tidligere i et håb om at være med til at bidrage til at ændre den desværre ujævne fordeling, der er mellem mandlige og kvindelige iværksættere. Kategoriens formål var netop at fremhæve og hylde kvindelige rollemodeller og mønsterbrydere, der arbejder i en mandsdomineret branche.
Mod alle forhåbninger er det ikke en fremgang, man kan spore i antallet af kvindelige virksomhedsstiftere, men rettere det modsatte. I 2016 var andelen af kvindelige iværksættere for andet år i træk under 30 procent. I mellemtiden er det blevet tydeligt for teamet på IVÆKSTprisen, at størstedelen af de nominerede til Årets Kvindelige Iværksætter modtog hyldesten ambivalent. Ønsket er at blive hyldet som fremadstormende iværksætter og ikke fordi man er kvinde.
“Det er en speciel følelse, når man med ærefrygt tager kontakt til dem, vi ser som pionerer inden for deres felt, for at give dem verdens bedste nyhed, naturligvis, om en nominering til IVÆKSTprisen. Hvilket antiklimaks når vedkommende siger, at hun lige skal tænke over det,” siger Louise M. Ø. Nielsen.
“Vi er overbeviste om, at en kønsmarkør som Årets Kvindelige Iværksætter ikke skaber mere ulighed. Til gengæld er IVÆKSTprisen er en publikumspris, og vi ønsker at hylde rollemodellerne på deres præmisser. Derfor har vi erstattet vores kønsmarkør-kategori. Det betyder ikke, at vi ikke kommer til at fremhæve de kvindelige rollemodeller - tværtimod,” tilføjer Louise M. Ø. Nielsen
Alle tidligere vindere af IVÆKSTprisen:
Christina Design London, Regnskabsskolen, Freetrailer, Sentiv, MyC4, LigaBold.com, Den Gamle Skole, BlogBusiness, Erhvervslokaler.dk, Undarbejde.dk, Soldrys, Nordic Comfort, Chanti, e-tasker.dk, The Organic Company, Lirumlarumleg, Miinto, Danefæ, CLC Bio, Firtal Brands, Luna Hvid, NewQReation, GynZone, Innovation Lab, ClickATaxi, Bloggers Delight, EarlyBird, Ecouture by Lund, BilligeGolfbolde.dk, Queue-it, Asger Aamund, Billetto, Zerved, Ditlevsdal Bison Farm, Nøddebazaren, BUCKY’o’ZUN, Anders Holch Povlsen, MentorDanmark, Nordic Race, PriceRunner, GoBoat, DropBucket, DeluxLife, Fradrag.nu, Claus Meyer, GoMore, Zetland, eGastro, Postevand, SoundBoks, Finderskeepers, Lix.Tech, Intelligent Marking, Peter Aalbæk Jensen, Too Good To Go, Tradono, Helgstrand Dressage, Superb, Blue Energy, GoodiePack, Trollbeads