Skaberen bag Heartbeats, Le Gammeltoft, behøver næppe den store introduktion, men for en god orden skyld kan vi fortælle, at hun både er DJ, radiovært, barejer, journalist og iværksætter. I 2008 skabte hun pladeselskabet Sound of Copenhagen, og i 2014 lancerede hun kultursitet Heartbeats, som siden dengang kun er vokset. I februar i år startede Heartbeats samarbejdet med investoren Niels Zibrandtsen, og nu er planen, at Heartbeats skal slå igennem, hvor de andre medier fejler. Magasinets profil, Le Gammeltoft, fortæller her om iværksætteri i mediebranchen, rollen som chef og hvordan, hun mener, man bør optimere forholdene for iværksættere i Danmark.
Da vi træder ind ad døren til Heartbeats bliver vi mødt af et åbent kontor, og straks spotter man en reol, hvor der ligger en t-shirt med navnet “Kjeld” på. Kjeld Tolstrup er kendt som én af de førende DJ’s i landet og som et vellidt fyrtårn i dansk klubkultur. Det var Kjeld, som Le Gammeltoft i sin tid startede Sound of Copenhagen sammen med, og selvom han ikke er her længere, så er han alligevel med der, hvor Le Gammeltofts nye iværksætter-idé er blevet til virkelighed.
Le byder os velkommen på sit kontor bag store glasruder, hvor der på den ene væg hænger et stort billede af rockstjernen og forfatteren Nick Cave, og på den modsatte væg hænger et white board med redaktionens navne, opgaver og statusoverblik. Bag skrivebordet står et par af Le’s sko og ved siden af dem et par små lyserøde sneakers. Le Gammeltofts datter har tilbragt en del tid på kontoret, når Le skulle arbejde, og derfor står der også stadig en hvid barnestol bag døren. Vi sætter os ned i sofaen for at snakke om dengang, Le valgte at køre karriere-showet selv.
“Sound of Copenhagen startede jeg med Kjeld Tolstrup, fordi vi kunne som DJ’s se, at der var rigtig meget musik derude, som ikke blev udgivet. Elektronisk musik blev totalt overset i Danmark, og vi ville starte noget, hvor vi kunne sætte fokus på nogle upcoming talenter og måske give mulighed for, at de etablerede navne, der ikke lige blev samlet op af P3, kunne få udgivet deres musik,” siger Le Gammeltoft.
Pladeselskabet voksede og blev en succes, men ved siden af havde hun stadig andre jobs, som blandt andet radiovært hos DR. Hun kunne mærke, at hun ville noget med kultur og musik, men radiovært i et stort mediehus var ikke længere drømmen. Det skulle være anderledes, og der skulle ske noget nyt. Det var på én måde interessen for radio og musik og samtidig en modstand mod det, der allerede eksisterede, der drev hende til at starte Heartbeats.
“Grunden til jeg startede Heartbeats i starten var radioen, fordi jeg var så meget inde i musik, men det skulle være radio på en ny måde. Lige meget hvad, så vælger jeg altid at starte et projekt inden for et område, hvor jeg ser, at der er en mangel på noget, eller hvis jeg synes, at dem, der gør det i forvejen, ikke gør det godt nok. Det er lidt farligt at melde ud, men sådan er det jo. Jeg synes ikke, at de store gamle mediehuse gør det godt nok. Og hvis de ikke gør det godt nok, så må jeg lave noget, som jeg synes peger den retning, det bør gå,” siger hun.
"Vores velfærdssystem har sejret sig selv ihjel, og det kommer ikke til at bestå, som det er, hvis vi vil være det iværksætterland, vi gerne vil være. Det lægger op til, at folk siger, at det simpelthen ikke er det værd."
Heartbeats blev lanceret i 2014 og fungerer i dag som et kultursite med flowradio, podcasts, videoer og tekster om blandt andet mode, musik, miljø, iværksættere, kvindelige ledere og forskellige profiler. Det var dog ikke helt nemt at finde nogen, der turde investere i et nyt medie i en tid, hvor mediernes udvikling og digitalisering er noget usikker.
“Det er ikke nogen nem branche, for der er ingen, der forstår medieverden og tør røre den, og det forstår jeg godt. Jeg fandt min investor ved et rent lykketræf; jeg sad på min gamle bar med min storebrors ven, som er økonom. Jeg fortalte ham, at jeg var ved at være der med Heartbeats, hvor der skulle nogle penge ind, og så foreslog han et firma, der parrer investorer med virksomheder, og der fik jeg kontakt til Niels Zibrandtsen. Niels og jeg brugte et halvt år på at snakke os ind på hinanden, men da vi så endelig tog arbejdshandskerne på, så gik det bare derudad,” siger Le og fortæller, at samarbejdet med Niels Zibrandtsen startede den 1. februar 2017.
Niels Zibrandtsen er selv iværksætter og er direktør for familieorganisationen Zibra, hvis bestyrelse også er knyttet til Heartbeats. Udover bestyrelsen får Le Gammeltoft hjælp fra sit advisory board, der blandt andre består af Bertel Haarder, Signe Lindkvist og Morten Viktor, der er kommerciel direktør i Coop.
“HEARTBEATS ER DER, NÅR DE ANDRE DREJER NØGLEN OM” Et af formålene med Heartbeats var for Le Gammeltoft at lave et medie, der tager ansvar for sit indhold, sikrer kvaliteten af indholdet og at lave et kultursite, der henvender sig til det moderne menneske. Hun mener, at mange medier er langt bagud, når de kun fokuserer på ét medie som enten TV, radio eller tekst.
“Heartbeats er vigtigt, fordi det moderne menneske er nysgerrigt på mange punkter, så vi skal give dem forskellige ting. Og så synes jeg, vi mangler dannelse i medierne. Vi vil gerne tage ansvar for vores indhold på Heartbeats og være med til at tale til det moderne menneske, som ikke kun læser tekster, høre radio eller ser video. Derudover skal vi ikke bare skrive noget, fordi vi skal – det skal være kvalitet,” siger Le.
"Det, at elske sit arbejde og ikke at se det som et arbejde, er ekstremt privilegeret, men sådan er jeg nødt til at have det med mit arbejde. Det er en del af mig at komme herned til mit kontor, til mennesker, som jeg har ansat og arbejde på min idé. Mit hjerte banker så meget for det."
Heartbeats har produceret indhold til sitet i to år, og nu er planen, at sitet skal vokse. Strategien er markedsføring, at få sat nogle mål og at gøre radiodelen endnu større, og så ser Le Gammeltoft gerne, at mediet kan være et af de første til at drage fordel af det nye medieforlig, som hun håber ændrer mediestøtten i 2018. Lige nu får Heartbeats ikke mediestøtte, netop på grund af valget med at blande tekst, lyd og billede. I stedet tjener de hovedsageligt penge på content, for som Le Gammeltoft siger:
“Content is king - det bliver det vigtigste i fremtiden. Hos Heartbeats laver vi indhold, og så er vores kommercielle partnerskaber med til at putte penge i kassen, og de brander sig op ad vores content. Vi sidder og gør os klar til, at medieforliget kommer i 2018, hvor mediestøtten forhåbentlig bliver skrevet om, og annoncerne dør.”
Og Le ved godt, hvad Heartbeats’ rolle bliver i fremtiden.
“Vi adskiller os, fordi vi er en lille enhed, der kan bevæge sig hurtigt i forhold til de store mediehuse. Så kan det da godt være, at der er mange, der siger ’Hvorfor skulle vi nu have et medie mere?’, men det skulle vi, fordi der er en masse medier, der får gevaldige problemer de næste fem år, og så sidder vi klar – derfor,” siger Le med sikkerhed i stemmen.
Le Gammeltoft stoler i det hele taget meget på sin mavefornemmelse, og selvom det er nyt for hende at skulle være selvstændig på den måde, hun er i Heartbeats, så fortæller hun, at hun altid går efter sin intuition. Spørger man hende, om hun nogensinde er bange for, at det fejler, så falder svaret prompte.
“Ja, men det gør det ikke. Jeg er intuitiv, og jeg går meget efter min mavefornemmelse, og det er min styrke. De perioder, hvor det er gået værst for min virksomhed, er der, hvor jeg ikke har haft hul igennem til min mavefornemmelse,” siger hun.
"Jeg er ikke detaljeorienteret for eksempel - jeg er ligeglad med detaljer, og jeg er utålmodig, men det handler om at have en villighed til at være åben for kritik og styrke hinanden som hold."
Hun lægger dog heller ikke skjul på, at hun har lært meget om sig selv ved at starte Heartbeats, og hun har lært meget om det at være chef. Da hun var 23 år, syntes hun selv, at de fleste chefer var nogle idioter og vidste godt, at hun ikke var nem at arbejde sammen med. Hun mener ikke, man bliver en god chef, bare fordi man har været det samme sted i lang tid - i stedet bør man hele tiden arbejde på at forbedre sig selv og sin virksomhed.
“Hos Heartbeats er der nogle helt andre behov og krav til mig som iværksætter og chef, end der har været nogen andre steder. Fra kun at være mig og én praktikant er vi nu 20 ansatte, og det er også noget, man må vokse med og prøve at udfordre sig selv på. Jeg må se på, hvor jeg er en dårlig chef, og hvor mine svagheder ligger. Jeg er ikke detaljeorienteret for eksempel - jeg er ligeglad med detaljer, og jeg er utålmodig, men det handler om at have en villighed til at være åben for kritik og styrke hinanden som hold,” siger Le.
Det er farligt at tro, at man ved det hele selv, fordi man er leder, mener hun. Som en kreativ person har Le selv mange ting, hun gerne vil have søsat, og idéerne, hun får om morgenen, er gerne sat i værks, når hun forlader kontoret om eftermiddagen. Netop derfor er hun også glad for at have en bestyrelse i Zibra og et hold på Heartbeats, der er anderledes end hende selv. De kan fortælle hende, når der er brug for lidt mere forberedelse, eller at man er nødt til at kunne vise, at man økonomisk kan bakke en idé op, før den bliver ført ud i virkeligheden, fortæller hun med et indforstået smil.
MOTIVATIONEN FOR AT VÆRE IVÆRKSÆTTER ER IKKE SELVSAGT Da Heartbeats blev til, var det med et ønske om at gøre noget bedre, og Le Gammeltoft fortæller, at hendes motivation for at være iværksætter var drevet af en oprørskhed. Men selvom man brænder for noget, så er iværksætteri forbundet med en usikkerhed, og man skal ikke være iværksætter, hvis det ikke er fordi, man ikke kan lade være. Ellers bliver det for hårdt med det danske skattesystem, mener hun.
“Det store problem for mange iværksættere og andre, der arbejder hårdt, er, at det er ikke særlig fedt, når man skal give det hele væk i skat. Skattesystemet er i mange henseender dræbende for ens motivation og gør det ikke særlig attraktivt at starte virksomhed herhjemme. Vores velfærdssystem har sejret sig selv ihjel, og det kommer ikke til at bestå, som det er, hvis vi vil være det iværksætterland, vi gerne vil være. Det lægger i nogle tilfælde op til, at folk siger, at det simpelthen ikke er det værd,” siger Le Gammeltoft.
På Heartbeats.dk har hun også skrevet et indlæg til erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen om hendes syn på, hvordan det er at være kvindelig iværksætter med børn, og hun efterlyser noget mere fleksibilitet i forhold til at kunne få lov til at drive sin virksomhed samtidig med, at man har små børn.
“Jeg har ammet mig igennem 700 møder, og det havde altså været lettere med noget fleksibilitet, så man kan få barnet passet et par timer, ind imellem man arbejder, men det er ikke muligt med barselsreglerne, som de er nu,” siger Le.
Om et par måneder har hun tænkt sig at tage debatten op med Brian Mikkelsen igen for at få ændret reglerne, så der i fremtiden kan komme flere kvindelige iværksættere i Danmark.
Le fortæller dog også, at fordi hun brænder for det, hun laver, så kan hun ikke komme på noget bedre arbejde i verden, end det hun selv har skabt. Hver gang hun tænker på en fastansættelse, får hun en kvalmende fornemmelse, og det “at gå på arbejde” på Heartbeats er i virkeligheden mere en del af at være hende frem for arbejde, forklarer hun.
”Det, at elske sit arbejde og ikke at se det som et arbejde, er ekstremt privilegeret, men sådan er jeg nødt til at have det med mit arbejde. Det er en del af mig at komme herned til mit kontor, til mennesker, som jeg har ansat og arbejde på min idé. Mit hjerte banker så meget for det,” siger Le og leder tankerne hen på virksomhedens navn.
"Jeg har ammet mig igennem 700 møder, og det havde altså været lettere med noget fleksibilitet, så man kan få barnet passet et par timer, ind imellem man arbejder, men det er ikke muligt med barselsreglerne, som de er nu."
Hun slutter med at fortælle, at hun regner med, Heartbeats’ endelige redaktionshold er på plads den 1. september, hvorefter det handler om at få eskaleret sitets brand i hele Danmark. Hun peger på billedet af Nick Cave.
“Når min mentor hænger på væggen, kan det ikke gå helt galt, kan det vel?”, siger hun.