Kronik af Niels Agerup, direktør i Ase
”Den bedste chef har evnen til at vælge de gode medarbejdere og selvbeherskelse nok til at undlade at forstyrre dem i arbejdet.”
Nogenlunde sådan formulerede den amerikanske præsident Theodore Roosevelt sit syn på ledelse – og her knap 100 år efter hans død giver det stadig god mening.
At være en god leder kræver mod, mandshjerte og en stor portion selvindsigt. Det kan læres i livets skole. På den hårde måde. Sådan har omkring hver anden leder lært disciplinen at lede andre. Med større eller mindre held. Kun hver anden leder har lært faget ledelse. Resten har været henvist til at prøve sig frem eller kopiere andre med større eller mindre held. Særligt mange iværksættere er på jomfruelig jord, når det gælder disciplinen at have ansatte.
Her kan egne erfaringer være værdifulde. På vores vej har vi alle mødt ledere, hvis beslutninger eller kompetencer, vi har betvivlet. Måske har vi endda rystet på hovedet og tænkt, ” sådan ville jeg aldrig gøre” og gjort os tanker om, hvordan vi vil agere, hvis og når vi engang selv bliver ledere. De oplevelser og overvejelser er brugbare for iværksættere at genkalde sig, før den første medarbejder ansættes.
EN VERDEN TIL FORSKEL
Vær nærværende. Start dagen positivt. Sig godmorgen. Det lyder måske banalt, men at være åben og imødekommende er afgørende, uanset om du leder få eller mange. Giv dig god tid til at tale med medarbejderne, involver dem i beslutninger og lyt efter, når de fortæller noget.
På den negative liste kan være ledere, der holder alle informationer for sig selv, giver ordrer uden begrundelse, spiller medarbejderne ud mod hinanden, ser stort på aftaler og tid og sted og i det hele taget agerer ud fra devisen ”jeg alene vide.”
For to ud af fem danske virksomheder er ledelse af andre uaktuelt. Knap 125.000 virksomheder er enmandsvirksomheder – og her er opgaven veldefineret. Det gælder først og fremmest om at lede sig selv. For iværksættere kan det være en vanskelig opgave. Det er for intet at regne med den opgave, der ligger i at ansætte sin første medarbejder og dermed blive ikke bare sin egen, men også andres chef.
Umiddelbart gør fire ud af fem enmandsvirksomheder sig ingen overvejelser om at ansætte. De har typisk kun arbejde nok til sig selv eller er så glade for friheden, at tanken om at ansætte den første medarbejder fortoner sig. Forståeligt nok. Èt er at lede sig selv. Det er grundvilkåret, når man starter egen virksomhed. Noget andet er at lede andre – og opnå resultater sammen med og gennem andre.
KRÆVENDE DISCIPLIN
At være leder kræver, at du træder i karakter. Uanset antallet af medarbejdere er ledelse en social aktivitet, der har med mennesker at gøre. Nu er det ikke alene dine produkter eller din faglige viden, der efterspørges. At få en organisation – et fællesskab – til at skabe noget sammen stiller nye krav. Åbner nye døre. Som leder skal du være nysgerrig og udforskende, se frem og samtidig kunne stå fast og tage ubehagelige beslutninger.
At lede andre kræver mod og vilje og måske vigtigst evnen til at skabe en fælles retning og få det bedste frem i dine medarbejdere. Uden at blande dig unødigt. Når du ansætter din første medarbejder, starter en spændende rejse.
Jo bedre, du er forberedt, jo større er sandsynligheden for succes. Også når du som iværksætter ansætter den første medarbejder.
Positivliste over oplevelser med en leder som:
- åben og imødekommende
- giver sig god tid til at tale med medarbejderne
- involverer medarbejderne i beslutningerne
- fortæller hvordan det går med virksomheden
- lytter når medarbejderne fortæller noget
Negativliste over oplevelser med en leder som:
- har holdt alle informationer for sig selv
- har givet ordrer uden at begrunde, hvorfor det skal være sådan
- har været ”jeg alene vide”
- har spillet medarbejderne ud mod hinanden
- ikke respekterer aftaler om tid og sted