Heini Zachariassen er skaberen bag vin-appen Vivino. Foto: DIF
Vi kender nok alle det vanskelige dilemma: Udvælgelsen af den perfekte flaske vin, der passer til aftenens menu. Siden 2010 har appen Vivino løst det velkendte dilemma. En forretning der hurtigt viste sig at tage fart og føre Vivino helt ind i det varme selskab tæt på Silicon Valley. Vivino er en datadrevet forretning og er i dag verdens største vin-community. Iværksætteren har mødt stifter Heini Zachariassen til en snak om at følge den sjove iværksætteride, amerikanske drømme og dansk iværksætterkultur.
For godt syv år siden trængte kedsomheden sig på hos de to Vivino-stiftere Theis Søndergaard og Heini Zachariassen. De arbejdede sammen inden for security branchen, men de begyndte at mærke en trang til at lave noget, som de fandt mere interessant. Med iværksætterdrømme og efter at have researchet på nogle forskellige ting kom de på en ide, som skulle løse et problem, de netop selv havde haft; tvivlen om, hvilken vin mon passer bedst til den fisk og den steg, man har købt til aftenens menu.
“Vi følte begge, at selvom, og måske fordi, vi ikke er vinnørder, så var der et klart behov. Vi så væggen med alle vinene i supermarkedet, og vi tænkte, at vi ville lave en database, hvor vi kunne samle informationer om alle de her vine,” siger Heini Zachariassen, der i dag er adm. direktør for Vivino.
I starten var databasen blot en hjemmeside, men et hul i markedet viste sig, og det betød, at Vivino kunne komme på banen med noget nyt, som ramte timingen helt perfekt. Mobile applikationer var blevet allemandseje med smartphonens udbredelse, og derfor kunne Vivino-appen hurtigt indtage en dominerende plads på markedet for vindrikkere.
“Det mest undervurderede inden for iværksætteri er timingen. Det er ikke fordi, vi var klogere, men vi ramte timingen lige i røven med app-bølgen, hvilket er så ufattelig vigtigt. Kommer du for tidligt, har du ingen brugere, kommer du for sent, så kommer det aldrig til at ske,” siger Heini Zachariassen.
"Vores vision er, at hver gang nogen vil købe en vin, så tænker de på Vivino. Vi ved ikke, hvordan platformene bliver i fremtiden, men vi vil være de første, man tænker på."
Selvom apps er populære og altid er ved hånden, fordi telefonen næsten er indbygget i lommen hos de fleste danskere, så mente de to stiftere alligevel, at det var vigtigt, at appen kunne noget, der gav brugeren lyst til at tage telefonen op ad lommen. Det skal helst gøre livet lettere for os brugere, før vi gider besvære os med at åbne appen, forklarer Heini Zachariassen.
“Det handler om at løse et problem og se brugeren som et egoistisk individ, der gerne vil have noget ud af appen. De skal føle, at de er villige til at tage telefonen med appen op ad lommen og bruge den, og det kræver, at appen hjælper brugeren med noget,” siger han.
Lige nu har Vivino 24 mio. brugere på verdensplan. Heini Zachariassen beskriver den gennemsnitlige Vivino-bruger som den almene vindrikker, der har lyst til at lære mere om den vin, de er ved at købe eller får serveret. Der er dog også få vineksperter, der tager del i Vivinos community, men virksomhedens første prioritet har hele tiden været den almindelige bruger, der muligvis føler sig lidt fortabt i supermarkedernes store vinafdelinger.
“Vi ville bygge noget til almindelige vindrikkere og ikke fokusere på eksperterne, og derfor tror jeg også, vi fik succes. Vi byggede til den store gruppe brugere og gjorde det nemt hurtigt at tjekke vinen og rate den til andre brugere,” siger Heini Zachariassen.
Han fortæller, at brugerne især er interesseret i vinens pris, andre brugeres reviews og hvilken rating de andre brugere har givet vinen. Der er i alt omkring 10 mio. vine i appen fra 200.000 forskellige producenter fra lande i hele verden.
FRA KÆLDERLEJLIGHED TIL FORVENTELIGT GULDÆG I SAN FRANSISCO
Når man vil skabe en database, der har til formål at genkende alverdens vine, så er der en del data, der skal på plads, inden databasen bliver brugbar. I Vivinos spæde start måtte Heini Zachariassen derfor selv ud og tage billeder af tusinder forskellige vine hos vinhandlere for derefter at sende dem til Indien. Her blev hver enkelt vin undersøgt manuelt med henblik på, hvilken vin det var, og hvilket label den havde. Derefter stod et schweizisk firma for image recognition-delen, og på den måde voksede informationerne i databasen.
Det store forarbejde blev hele tiden gjort med øje for, at virksomheden skulle vokse sig større, og Heini Zachariassen erkender, at når man laver noget, der har til formål at henvende sig til mange brugere, så har man på et eller andet tidspunkt brug for hjælp udefra.
”Der kan være et stykke vej fra at se et problem og starte en virksomhed, der skal løse det til rent faktisk at tjene penge på det. Når man laver noget til consumers, får man brug for funding, og vi har haft nogle gode investorer om bord,” siger han.
"Det mest undervurderede inden for iværksætteri er timingen. Det er ikke fordi, vi var klogere, men vi ramte timingen lige i røven med app-bølgen, hvilket er så ufattelig vigtigt."
I 2016 fik Vivino blandt andet en kapitaltilførsel fra belgiske Christophe Navarres private investeringsselskab, SCP Neptune International. Heini Zachariassen mener da også, at det kan mærkes mentalt, når store investorer skyder penge i virksomheden.
“Det er ligesom at have fået 12 én gang i skolen, og så er man nødt til at blive ved med det. Der kommer flere forventninger, når andre investerer i det, men det giver også en følelse af, at nu skal der bare leveres. Det betyder også, at virksomheden nu har rejst sig fra at holde til i en lille kælder til at være en virksomhed på 100 personer med 25 ansatte i San Francisco, 50 i Danmark og resten er spredt ud over verden,” siger han.
Selvom Vivinos funktion i lang tid har været review-app mellem brugerne, så kan man nu også købe vin gennem appen, og netop salg af vin er også, hvad Heini Zachariassen satser på i fremtiden.
“Vi har hele tiden vidst, at det skulle handle om e-commerce, men der gik lang tid, før vi nåede dertil. Handel med vin skal være vores levebrød i fremtiden. Spørgsmålet er bare lidt, hvordan man gør det. Vi har kørt meget på deals gennem appen, men den anden store del af vores forretning er en markedsplads, hvor man kan finde alle vine,” siger Heini Zachariassen.
Det, at appen blot er startet som en database, har dog store fordele, mener Heini Zachariassen. Rent datamæssigt sammenligner han Vivino med Facebook, hvor appen har informationer om både vin og brugere, og derfor bliver det nemmere for Vivino at finde de rette vine til brugerne, og brugerne får nemmere ved købe vin, der passer til anledningen.
“Vi tror, vi kan blive rigtig stærke, fordi vi har den her data. Som bruger finder du ud af, at man kan få flere informationer ved at købe over nettet, fordi der er så meget data og mange ratings, og udvalget er større. Samtidig kender vi dig som vindrikker og kan hurtigt anbefale noget, så det ser vi som bedre end at stå i en lille butik og købe vin,” siger han.
AMERIKANSKE DRØMME VS. DANSK IVÆRKSÆTTERKULTUR
Oprindeligt havde de to stiftere af Vivino hele tiden USA’s marked i tankerne, og derfor er det heller ikke en tilfældighed, at virksomheden nu satser på at blive større ‘over there’. Heini Zachariassen bor selv i San Francisco, hvorfra han kører store dele af Vivino-virksomheden. Her ligger Vivino i smørhullet af verdens største virksomheder og kan let samarbejde med både Google, Amazon og Apple. Han fortæller dog også, at det til tider både er dyrere og mere besværligt at drive virksomheden i USA, og derfor er der ting, der stadig gøres fra Danmark.
“Al produktdesign og kodning foregår i Danmark. Det er billigere, og folk er lige så dygtige her. Omkostningsmæssigt giver det meget bedre mening at gøre de ting i Danmark. Samtidig er det også nemmere i et vist omfang at tiltrække folk fra hele verden her,” siger Heini Zachariassen.
Selvom der er en del, der kender Vivino herhjemme, så fastholder virksomheden stadig synet af sig selv som en startup både i Danmark og USA, men Heini Zachariassen påpeger dog, at de altså er en startup i kraftig vækst, og ambitionerne ikke er små.
”Vores vision er, at hver gang nogen vil købe en vin, så tænker de på Vivino. Vi ved ikke, hvordan platformene bliver i fremtiden, men vi vil være de første, man tænker på,” siger Heini Zachariassen.
"Det er ligesom at have fået 12 én gang i skolen, og så er man nødt til at blive ved med det. Der kommer flere forventninger, når andre investerer i det, men det giver også en følelse af, at nu skal der bare leveres."
Og skal vi runde debatten om iværksætteri i USA og Danmark, så ved Heini Zachariassen godt, hvilket land han ville foretrække at starte virksomhed i igen.
“Jeg mener, at Danmark er i verdenseliten inden for iværksætteri. Det er nemmere end i USA, og sikkerhedsnettet, hvis det skulle gå galt, er langt bedre i Danmark. Hvis det går galt for din virksomhed i USA, kan det betyde, at dit barn ikke kan komme i skole,” siger han.
Netop derfor savner han også en større risikovillighed herhjemme. Han mener, at hele kulturen omkring iværksætteri i Danmark skal ændres, så flere vælger iværksættervejen og f.eks. tør løbe den risiko at vente med at sælge firmaet, til det har vokset sig stort. Og forståelsen for iværksætteri starter tidligt, forklarer han.
“Det plagede mig lidt, da jeg var til min datters graduation, at rektor sagde ’Nu skal I ud og have nogle jobs’. Sådan behøver det ikke at være – nogen skal også ud og skabe nogle jobs. Der er en kultur for, at man regner med bare at få et job et sted, og det vil jeg godt ændre lidt på,” siger Heini Zachariassen.
Han afslutter med at opfordre flere herhjemme til at droppe ide-brainstorming og i stedet begynde at eksekvere på de ideer, man allerede har.
”Jeg kan ikke lide at snakke om ideer. Det handler mere om at tage de rigtige ideer og eksekvere på dem, og det er det, som man skal turde gøre,” siger Heini Zachariassen.