Snapchat har åbnet op for annoncer i deres Discover- og MyStory-sektion samt videoannoncer, hvor du kan få vist ekstra informationer, hvis brugerne swiper opad på videoannoncen. Samtidig har du i din markedsføring mulighed for at tilføje brandede billedfiltre og lokale filtre med relation til dit firma. Det kan give dig nye muligheder for at nå især den yngre målgruppe.
I denne artikel vil jeg komme nærmere ind på de annonceringsmuligheder, som Snapchat tilbyder. I starten oplevede vi med Facebook, at man som virksomhed kunne hente billige leads og kunder hjem på grund af den lavere konkurrence. Det samme vil vi opleve med annoncering på Snapchat, så det er med at udnytte muligheden fra start, hvis sociale medier er relevante for målgruppen.
28 procent af danskerne har en Snapchat-konto. Dermed er Snapchat måske ikke nær så udbredt som Facebook og de andre sociale medier herhjemme, men deres primære målgruppe er interessant: Unge mennesker, der oftest er bosat i de større danske byer som f.eks. København og Aarhus. Det er et særdeles købedygtigt publikum – især inden for livsstilsprodukter, mode og lignende.
Et anderledes annoncemedie
Ligesom Snapchat fungerer noget anderledes end andre sociale medier, har platformen også nogle lidt anderledes annoncemuligheder. Snapchat har fokuseret på at integrere annoncerne, så de forstyrrer så lidt som muligt og giver brugerne nye muligheder.
Du kan dog også bruge traditionelle bannerannoncer i Snapchats Discover-sektion. Den vises i toppen af brugernes feed sammen med indhold fra andre content-leverandører. Disse annoncer falder dog nemt ind i det øvrige indhold, hvorfor muligheden for banner- og videoannoncer i Mystory-sektionen er væsentlig mere interessant. Denne sektion gennemser brugerne oftest hver eneste gang, de logger ind på Snapchat – hvilket typisk sker mange gange hver dag.
Her har du også mulighed for at købe særlige videoannoncer med swipe-up funktion. De kan vise yderligere informationer om f.eks. et produkt og linke til en webshop. Men informationerne vises kun, hvis brugerne swiper opad på videoen. Derfor er det en god ide at afslutte videoen med et call-to-action, der italesætter denne mulighed for brugeren.
“Sponsored lenses” – sponserede billedfiltre
Lenses er de billedfiltre, Snapchat tilbyder brugerne til “efterbehandling” af deres billeder. De kan bruges til alt lige fra at understrege brugerens humør til at give brugeren en sjov hat, klovnenæse eller store øjne. Mulighederne er mange, og ved at udvikle et populært billedfilter, som mange brugere vil være interesserede i at anvende, kan du få stor udbredelse af dit brand eller budskab.
Med billedfiltrene kan du blandt andet sætte dit brandlogo ind på brugernes billeder eller tilføje forskellige sjove effekter til billedet, som på en eller anden måde har relevans til dine produkter.
Sponserede geofiltre
En anden mulighed for at annoncere på Snapchat er ved at oprette et såkaldt sponseret geofilter. Det er især interessant, hvis du driver en lokalt funderet virksomhed, f.eks. en cafe, en restaurant eller en forlystelse.
Her vil besøgende have mulighed for at tagge deres billeder, så det fremstår som om, de anbefaler din virksomhed til andre Snapchat-brugere. Er forretningen, restauranten eller forlystelsen ny, kan brugerne samtidig bruge jeres geofilter til at prale med, at de har været på besøg før nogen af vennerne.
Nye annoncemuligheder på vej
Som du kan se, er der allerede mange spændende annonceringsmuligheder på Snapchat, der udnytter Snapchats funktioner og gør det muligt for jer at interagere med brugerne.
Udviklingen stopper dog ikke her. Snapchat arbejder på en ny annoncemulighed, hvor der bruges billedgenkendelse til at bestemme, hvilke brugere der ser din annonce eller får tilbudt dit billedfilter. Derved kan din annonce vises i de situationer, hvor den vil virke mest relevant.
Har du de rigtige produkter til målgruppen, giver Snapchat dig mange spændende muligheder for at markedsføre jer over for et særdeles interessant publikum – og rejsen er først lige begyndt.