Tænk grundigt over, hvad det er, du vil fokusere på, som kan styrke din virksomhed og gå målrettet efter det. Forventningerne til den første medarbejder – og for den sags skyld også de kommende – kan opdeles i kategorierne viden, færdigheder og holdning/adfærd.

08 . June , 2017

Den første medarbejder er den vigtigste partner

At ansætte sin første medarbejder er noget ganske særligt. Lidt som det første kys eller spæde ungdomsforelskelse. Famlende, men også spændende og berigende, så næste gang føles på langt sikrere grund.

Ligesom i kærlighedsforhold gør erfaring gavn, hvis du som leder er åben over for at se på, hvilke fejl du selv begår. På samme vis letter grundigt forarbejde processen. Tænk grundigt over, hvad det er, du vil fokusere på, som kan styrke din virksomhed og gå målrettet efter det. Forventningerne til den første medarbejder – og for den sags skyld også de kommende – kan opdeles i kategorierne viden, færdigheder og holdning/adfærd.

Med andre ord: Hvad skal den første medarbejder vide noget om – herunder teorien bag? Det kan være økonomi, branche, salg, logistik mm. Og hvad skal vedkommende kunne præstere på udførelsesniveau? Det kan være opgaver såsom at opstille månedsbalance, registrere en ordre eller gennemføre et salgsbesøg. Endelig er det afgørende, hvilke holdninger medarbejdere har – og ikke mindst hvilken adfærd/holdning du som arbejdsgiver ønsker at se? Eksempelvis at tage pænt imod kunder, være positiv, rydde op efter sig, behandle tingene som sine egne og i øvrigt gøre arbejdet færdigt.

Alle tre spørgsmål kan langt hen ad vejen afdækkes gennem samtaler med kandidaten, men det kræver, at du er præcis i formuleringen af dine krav. Alternativt kan samtalerne suppleres med en personprofil. Men testen må aldrig blive det endelige resultat. Den skal kun be- eller afkræfte den fornemmelse eller opfattelse, du har fået via ansættelsessamtaler.

Processen med at finde en medarbejder kan du selv stå for, eller du kan vælge at lade et rekrutteringsfirma gøre arbejdet. Begge scenarier indbefatter fordele og ulemper. At rekruttere selv kan være tidskrævende, og som ”nybegynder” kan det være en stor opgave. Her vil du kunne få hjælp og inspiration til udarbejdelse af stillingsbeskrivelser, interview og ansættelseskonkrakt, hvis du er med i en forening for arbejdsgivere. Foretrækker du at lade et rekrutterings firma ordne det praktiske, bør du sikre dig garanti for, at de finder en ny kandidat, hvis den første ikke præsterer tilfredsstillende.

Når den nye medarbejder er fundet, kontrakten underskrevet og alt klar til første arbejdsdag, kalder virkeligheden. Nu starter ledelsesopgaven for alvor.

Kontakt

Niels Agerup

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag