20 . December , 2016

Gå digitalt eller go home

Hver eneste dag oplever jeg, hvordan virksomheder og selvstændige opnår succesfulde resultater på de digitale platforme. Jeg hører succeshistorier om annoncering i Google AdWords, topplaceringer gennem søgemaskineoptimering og en øget synlighed på de sociale medier. Men. Jeg hører også alt det andet. Alle frustrationerne, de høje suk og nærtstående opgivelser. Og det er selvfølgelig bagsiden af den digitale verden. Der er så mange indsatsmuligheder og så mange nye værktøjer og programmer at holde styr på.

KONG GOOGLE? Google er populært sagt kongen inden for online markedsføring. Efterhånden som smartphones er blevet allemandseje, er Googles markante betydning bestemt ikke blevet mindre. Du tænker måske ikke over det, men hvis du skulle… Hvor mange gange tror du så, at du bruger Googles platforme? Ikke om måneden, men om dagen. Det kan være, når du skal tjekke åbningstider til en butik, biblioteket eller cykelhandleren. Når du skal finde den hurtigste rute på Google Maps eller skrive en aftale ind i din Google kalender.

Det kan også være, når du skal bestille sushi. Her vil dit første træk formentlig være at søge efter sushibiksen på Google. Som forbrugere anno 2016 forventer vi, at vi kan finde de oplysninger, vi står og mangler, ved en simpel Google-søgning. Vi forventer, at både åbningstider, kontaktinformation og menukort er lettilgængeligt online. Hvis sushibiksen ikke leverer de oplysninger, vi skal bruge, betyder det mistet omsætning, fordi vi som forbrugere vil søge videre til en konkurrent, der giver de ønskede oplysninger.

Netop derfor er det utroligt vigtigt, at du ved, hvordan du går digitalt og agerer online. Det er afgørende, at du er synlig, og at du er opdateret på de mange muligheder, som den digitale verden tilbyder. Den digitale verden er i konstant udvikling, og det er vigtigt, at du følger med. Hver eneste dag er der ny viden at hente, nye værktøjer at udforske og nye erfaringer at gøre sig. Lyder det som en stor mundfuld? Bestemt! Men det betyder også, at der er så utroligt mange muligheder for, at du kan skabe succes online.

ONLINE SYNLIGHED ER ALTAFGØRENDE Der er stort set ingen brancher og virksomheder, der kommer uden om den digitale verden. I Erhvervsstyrelsens nyeste rapport ”Kortlægning af virksomheders behov for digitale kompetencer” (2016) blev konklusionen netop, at Danmarks fremtidige økonomiske vækst og velstand vil være afhængig af, hvor godt danske virksomheder kan udnytte det digitale potentiale. Så kan det vist ikke siges mere tydeligt. Vi går online i alle henseender. Vi handler online, vi søger informationer online, og vi agerer online. Derfor er det kun helt naturligt, at virksomheder og institutioner følger trop. De skal være, hvor forbrugerne er og dagligt interagerer.

Online tilstedeværelse er fremtiden. Og det ved flere af dine konkurrenter formentlig allerede. Prøv for eksempel at søge på Google efter jeres produkter eller services. Jeg vil næsten garantere, at du vil blive overrasket over, hvor mange af dine konkurrenter, der allerede har fået øjnene op for den digitale verden. Søger jeg for eksempel på ordene ”Facebook kursus” på Google, dukker der 16.800.000 søgeresultater op. 16.800.000! Det er altså rigtig mange konkurrerende udbydere til vores Facebook-kurser. Og derfor er placeringen på Google langt fra ligegyldig. Det er afgørende, at du ved, hvordan du kommer i toppen af søgeresultaterne. Det er langt fra tilfældigt, hvem der ligger i toppen på Google. Der ligger hårdt arbejde bag placeringerne. Men det er en helt anden snak.

KAN DINE KUNDER FINDE DIG? Én ting er at være til stede digitalt, noget helt andet er at vide, hvordan du gør opmærksom på, at I faktisk er til stede. Her kommer online markedsføring ind i billedet. Som led i den digitale udvikling er det afgørende, at virksomheder tilknytter personer, der har kompetencer inden for online markedsføring. Hvis ikke potentielle kunder kan finde din forretning online, har det, groft sagt, ikke nogen værdi, at du er gået digitalt.

____________________

Dette indlæg er bragt i magasinet Iværksætteren #6 / 2016.

Kontakt

Camilla Kjaersgaard Pedersen

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag