14 . July , 2016

Kan dine kunder finde dig online?

En hjemmeside er i sig selv ikke nok
Som, måske helt nystartet, iværksætter har man langtfra en afdeling, der kan tage sig af markedsføring. Tit står man kun på sine helt egne ben og skal opbygge en hjemmeside eller en webshop. Den er måske blevet nok så flot, men den har ingen besøgende. Selvom du har gjort det godt, så står kunderne ikke i kø for at handle i forretningen. Sådan er det desværre oftest. Det kræver tid og kræfter at fange de besøgendes interesse og gøre forretningen synlig online.
Heldigvis er der mange forskellige parametre, du kan arbejde med for at øge din online synlighed. Du kan for eksempel betale for annoncering gennem Google AdWords eller oprette virksomhedssider på de sociale medier. Selvom disse tiltag vil forbedre din synlighed online, er der ét væsentligt – og ofte afgørende – område, det ikke har direkte indflydelse på: de organiske søgeresultater på Google. Og det er ofte her, der er mange kunder at hente, hvis du vel at mærke formår at ligge i top.

Søgemaskineoptimering er nøglen til synlighed
Hvis du vil i top i de organiske søgeresultater, kræver det, at du arbejder med søgemaskineoptimering (SEO). Det betyder ganske enkelt at optimere til søgemaskiner.
”SEO handler i sin enkelthed om at komme på side 1 på Google, så potentielle kunder præsenteres for dine resultater. Synlighed er som bekendt lig med kunder.” – fra Online markedsføring - den store grundbog
For at kunne arbejde med SEO er det afgørende, at du i første omgang forstår, hvordan Google tænker. Google har til formål at levere relevant information til brugerne. For at brugerne får en god oplevelse på Google, er det altså vigtigt, at de præsenteres for søgeresultater, der matcher deres forespørgsler. Side 1 på Google viser derfor de sider og resultater, som søgemaskinen vurderer, er de mest relevante for søgningen. Det er de færreste, der kigger videre end de første sider i søgeresultatet. Det er derfor afgørende, at du har en god placering på Google.

Fire indsatsområder i SEO
Når du arbejder med SEO, er der flere forskellige discipliner, indsatsområder og prioriteringer, du skal tage højde for. Det kan groft inddeles i 4 områder; ”Grundlæggende optimeret side”, ”Søgeordsanalyse”, ”On-site optimering” og ”Off-site optimering”. Disse 4 områder kan skitseres gennem SEO-pyramiden.

Pyramiden findes i Online markedsføring – den store grundbog (2016), side 131

SEO Pyramiden er indrettet sådan, at de mest basale behov, i forhold til SEO, er placeret i bunden. Det er derfor en god idé at starte i bunden og bevæge sig op gennem pyramiden.
Først og fremmest handler det om at sikre, at din side har de grundlæggende forudsætninger på plads. Dernæst kan du påbegynde en søgeordsanalyse, som vil give indblik i, hvilke ord der skal fokuseres på. Det kan du for eksempel gøre med Googles Keyword Planner. Det er vigtigt, at du kun optimerer op imod et søgeord pr. side. Når du har fundet frem til de søgeord, du vil satse på, går det egentlige optimeringsarbejde i gang. Optimeringsarbejdet kan opdeles i to step:; On-site optimering og Off-site optimering.
Det kan måske lyde som en stor mundfuld, og det er det formentlig også, når du for første gang arbejde med SEO. Men ikke desto mindre er det afgørende, at du kaster dig ud i arbejdet med SEO, hvis du vil øge din synlighed online og imødegå udfordringen med at skaffe kunder i forretningen.
Men det er indsatsen værd at gøre noget ved SEO. Del gerne pyramiden op, tag et lag ad gangen og bevæg dig frem step-by-step.

Få succes online med ”Online markedsføring - den store grundbog”
Er du blevet nysgerrig på arbejdet med søgemaskineoptimering, men er du stadig i tvivl om, hvordan du skal gribe det an? Der er hjælp at hente, i forhold til hvordan du kan arbejde med Google AdWords, Google Analytics, konverteringsoptimering, sociale medier, e-mail-markedsføring mm.
Hvis du er ny på området, er bogen ”Online markedsføring – den store grundbog” et godt sted at starte. Efter at have læst bogen vil du nemlig selv kunne forbedre dine online aktiviteter og skabe målbare og mærkbare resultater.
Bogen er udformet som en praktisk guide, du kan have ved hånden, når du giver dig i kast med de digitale værktøjer og arbejdsområder.

Herunder bringer vi et uddrag fra bogen med forklaring af gode SEO-værktøjer, der er gode for dig at kende til.

Screaming Frog SEO spider

Screaming Frog er et af de bedste værktøjer til at lave et SEO-sundhedstjek af en hjemmeside. Du får et overblik over hele siden og de fejl og forbedringsmuligheder, der måtte være. Screaming Frog tjekker bl.a. for døde interne links, duplicate content, redirects, titles, metabeskrivelser, H-tags og meget mere.

SEMrush.com
SEMrush er et rigtig godt værktøj til at undersøge dine konkurrenter ift. både SEO og AdWords. Du kan blandt andet undersøge deres trafik, trafikkanaler og indgående links.

Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tools)
Google Search Console er et gratis værktøj, som leverer data og analyser, så du kan forbedre din hjemmesides synlighed på Google. Du kan bl.a. tjekke indekseringsstatus, Robots.txt, indgående links og se, hvordan Google læser din side.

Google kommandoer
Der findes en række Google kommandoer, som du med fordel kan bruge i dit arbejde med SEO.
Site:ditdomæne.dk - Lav denne søgning på Google for at finde ud af, hvordan din hjemmeside vises i Googles søgeresultater og hvilke sider, der er indekseret.

Siteliner.com & Copyscape.com
På disse hjemmesider kan du indtaste dit domænenavn og bl.a. få foretaget en gratis analyse af, om du har duplicate content på din hjemmeside.

Gtmatrix.com, Pageinsights & Pingdom tool
Hastighed er en vigtig optimeringsfaktor i arbejdet med SEO. Du kan med fordel bruge ovennævnte værktøjer til at undersøge en sides hastighed og få forslag til forbedringer.

 

 

Kontakt

Camilla Kjaersgaard

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag