08 . April , 2016

Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul

Når man skal skabe synlighed omkring sin virksomhed, en ny idé eller et større projekt, så er sociale medier et oplagt sted for de fleste iværksættere at starte. Men skal det være Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat eller LinkedIn? Burde man i virkeligheden anvende dem alle sammen? Hvor starter man som iværksætter, og hvilke oplagte muligheder har man for at komme godt i gang? Tina Mellergaard lægger vægt på, at man starter snævert med en til to platforme ad gangen. Naturligvis skal man vælge sin platform efter, hvem man vil nå ud til, men det skal også være en platform, man har overskud til at yde en ’ordentlig’ indsats på:

»Som alt andet, der tager iværksætterens tid, skal man gøre op med sig selv, hvornår indsatsen står mål med investeringen. Sociale medier kræver ressourcer, og det er ressourcer, der bliver taget fra andre steder i forretningen så at sige. Derfor kan det være en god idé at lægge blødt ud med eksempelvis en enkelt profil og så skalere op, efterhånden som man bliver fortrolig med arbejdet. Og den profil kan jo lige så godt være din egen.«

Det kan være lidt overvældende at starte en Facebook-side fra bunden, og i disse dage kræver det ofte også et lille budget for overhovedet at få sine opslag ud til de rigtige og få opbygget en følgerskare. Men rykker det overhovedet noget, hvis det kun er ens familie, der gider dele ens opslag?

Undervurdér ikke betydningen af det første like. Heller ikke selvom det kommer fra din mor. Tina Mellergaard forklarer, at der ikke er noget nyt i, at folk stoler mere på anbefalinger og budskaber, som de får fra venner, familie og bekendte. Det er her, spørgsmålet om 0 til 100 kommer ind: mange tror nemlig, at de starter fra nul, når de skal skabe synlighed online, men sådan ser Tina det ikke.

»Det personlige brand er for langt de fleste iværksættere det stærkeste udgangspunkt. De fleste har i forvejen brugt eksempelvis deres LinkedIn eller egen Facebook-profil til at fortælle om processer og idéudvikling eller til at dele artikler og viden inden for deres faglige felt. Det betyder, at de allerede har nogle digitale relationer, som de kan trække på, og som kan hjælpe med at like eller dele indhold. Man skal aldrig undervurdere værdien i at få de første kliks og likes fra venligtsindede – heller ikke selvom det til at begynde med bare er ens mor og venner.«

Der er altså god ræson i, at man starter i sit eget netværk – og gerne med sin egen profil. Men hvad så, hvis du ikke engang har fået gang i dine egne sociale medier?

Tænk ikke kun i egne kanaler og platforme Her minder Tina Mellergaard om, at det at have en tilstedeværelse på sociale medier ikke nødvendigvis kræver egne profiler. Her skal man bare være lidt mere opfindsom og forstå at udnytte, at andre har opbygget stærke profiler, som man kan blive en del af eller blive omtalt på:

»Der bruges i den grad influencers på sociale medier, når det kommer til synlighed. En influencer kan være alt fra en kendis til en instagrammer med mange følgere. Har du allerede et projekt eller produkt, så undersøg eksempelvis, om der er en relevant person, der har en følgerskare inden for din kategori, som du kan sende det til. Det er en ret enkel og god måde at få omtale på, hvor du slipper for at drive egne kanaler. Husk dog at være kritisk omkring vedkommende, og om denne er etableret som ekspert/meningsdanner/trendsetter inden for dit område

Hun foreslår også, at man godt kan tænke lidt ud over sin egen profil og sin egen online-tilstedeværelse i forhold til at dele eller videreformidle viden. Tilbyd din viden som gæsteblogger eller giv andre eksperters viden videre. Det er altid værdifuldt med folk, der kan mediere vigtig information for os.

Køb dig til det, som du ikke selv kan og husk at lave en enmands-gallup Det kræver en klar taktik at slå igennem på sociale medier. Hvis du ikke selv har det bedste udgangspunkt, så investér eventuelt i at få udviklet en taktik for dig selv og din virksomhed eller få noget træning i at sætte annoncer op eller lave interessant indhold. Nogle ting kan klares med en kop kaffe og et godt netværk, og andre kræver, at der bliver lagt lidt penge på bordet. Bare husk, at ROI (Return On Investment) forudsætter investering.

»Og så må man også gerne være lidt kritisk over for sig selv. Husk at lave en enmands-gallup en gang i mellem: Ville jeg selv synes, det her er spændende at klikke på? Ville jeg overhovedet selv dele det? Iværksættere har ofte den unikke fordel i forhold til store etablerede virksomheder, at de kan vise lidt mere personlighed, hvor de store virksomheder kan blive lidt for corporate og polerede i deres udtryk. Vi er jo mennesker, så det er altså lettere at få folk med i en samtale, når man tør have humor, give lidt af sig selv eller smide en lille emoji ind af og til

Så det handler altså om at starte snævert, bruge sine personlige profiler aktivt, forstå, at det er en investering at have en god tilstedeværelse og at se ud over sin egen næse og måske koble sig på de gode influencers, der allerede har etableret sig inden for samme felt som én selv. Og en lille blinkesmiley af og til er også helt tilladt, hvis man spørger Tina ;-)

 

 

Kontakt

Karina Hartmann

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag