Nogle snakker om Internet of Things som en egentlig revolution. Tager man med i beregningen, at det er 15 år siden, at vi første gang begyndte at høre om Internet of Things, så er der måske snarere tale om en evolution, hvor der ikke længere er en envejskommunikation fra ting til ting, men faktisk en egentlig kommunikation fra ting til ting – uden om mennesker. Det skal du ikke læse, som en opfordring til at læne dig tilbage, men snarere som en mulighed, du skal gribe og tænke ind i din virksomhed.
Fremtidsudsigter med fart på
Hvis du tager de store drenges bereg-ninger for gode varer, så kan du forvente en sky high rate af kommunikerende ting inden udgangen af indeværende årti:
-
Analysefirmaet Garter, Inc. vurderer, at over der vil være 30 milliarder enheder i 2020, der er forbundet til internettet.
-
IT-virksomheden Cisco estimerer, at 50 milliarder objekter eller 2,7 procent af alle ting i verden vil være internet-forbundne i 2020.
-
Ifølge ledelseskonsulentvirksomheden McKinsey vil Internet of Things have en direkte økonomisk indvirkning på 6,2 billioner dollars årligt i 2025.
Det er svimlende høje tal, og der er ingen tvivl om, at både pengene og mulighederne er store, når vi taler Internet of Things. Udviklingen skaber muligheder både i form af nye produkter og optimering af eksisterende produkter, og det skal du som iværksætter være klar på at forholde dig til.
Når teknologier og mennesker TALER samme sprog
“Der er ikke en branche, hvor du ikke kan tænke nye løsninger, eller opgradere eksisterende løsninger med IoT”, indleder Kim Balle, der er IoT-ekspert og en af de stiftende medlemmer bag IoT People, samt partner i NordicIoTCluster (www.nordiciotcluster.com), der er et IoT konsulentbureau. Han afslører samtidig, at mange store industrier er meget langt fra at implementere Internet of Things.
“Gennem de relationer, som vi har fået via vores store netværk og vores workshops, hvor vi også har industrifolk tilknyttet, ved jeg, at der bliver talt meget om Internet of Things og Big Data på direktionsgangene i de store
virksomheder. Men ingen ved 100 procent, hvad det vil betyde, eller hvordan det kommer til at ændre deres forretning. Men de gør alle sammen nogle tiltag for at gøre Internet of Things til en del af deres forretning. Det kan du udnytte som iværksætter”.
Tager du et kig på de største teknologivirksomheders nyeste satsninger, så
er det ikke til at komme uden om, at Internet of Things har højeste prioriteret:
-
Apple lancerede i 2013 iBeacon-teknologien, der skal gøre det nemmere at implementere og automatisere manuelle processer som køb, betaling etc.
-
Google købte ved årets begyndelse Nest, der laver internetforbundne og intelligente termostater.
-
Samsung købte i sommer mobil-programmet SmartThings til at styre lamper, dørlåse og termostater i hjemmet.
-
Microsoft har sammen med 50 andre teknologifirmaer som bl.a. LG, Panasonic, Cisco og HTC tilsluttet sig AllSeen Allience for at skabe en standard og “et fælles sprog” som tingene kan kommunikere via.
Kim Balle mener, at det forhold, at især chip bliver billigere, og at man kan tilknytte alverdens former for censorer til disse chips, kommer til at få stor betydning for udbredelsen af Internet of Things. “Det her med, at du kan trække data fra skyen ned i din chip og derved få dit produkt til at reagere klogere, end det gjorde før, og at din chip kan sende data til skyen efterfølgende for at forbedre datasets i reel tid, kommer til at få stor betydning for udbredelsen af IoT. Du kommer til at kunne nytænke alle produkttyper”.
Med udgangspunkt i et af ovenstående eksempler, henviser Kim Balle meget sigende til iBeacons: “iBeacons er Apples første IoT-satsning. Du kan købe dem for en pris, der begynder på de 10 dollars, og så kan du installere dem i din butik, som det man kalder en identifier. Den kan ikke ret meget andet end at fortælle, hvem den er. Ved at fortælle, hvem den er, så kan du ved at fortælle, hvem du er, bruge skyen til at tjekke med din data og blive eksponeret for et eller andet intelligent, som tingene finder frem til. Det kan man måske kalde en webshop, der er i interaktion med sine omgivelser, eller en webshop der er flyttet ud i det virkelige liv”.
Lavthængende frugter for iværksættere
Iværksætterens redaktion er interesseret i at høre, hvor mulighederne for iværksættere er?
“Du skal bruge din fantasi til eksempelvis at sige, “kan jeg bruge sensorer i mit produkt? Eller har jeg brug for at vide noget om mit produkt ud fra de data, som det akkumulerer”? De typiske svar på disse spørgsmål er ja”, siger Kim Balle og henviser til iværksætterteamet bag Nabby, der har udviklet en babyalarm, der samtidig udnytter potentialet i Internet of Things.
“Det nye og anderledes ved Nabbys babyalarm er, at den består af nogle censorer, som snakker sammen med en mobiltelefon, og den data, som babyalarmen får oppe i skyen. Det lyder ikke af særlig meget, men du har muligheden for at samle data fra den her babyalarm i så stor en skala, at du lige pludselig har data på, hvordan babyer sover i forskellige lande. Du kan se, hvor meget en baby bevæger sig, hvor længe de sover, hvor varmt de ligger etc. Det er et meget meget lavpraktisk eksempel på, hvordan du kan lave et simpelt produkt, der indlejrer IoT”.
Kim Balle forudser, at IoT-genereret data endda kan skabe helt nye produkttyper, da dataen kan vise sig at blive et produkt i sig selv. “Prøv at forestille dig, hvor mange penge, der bliver brugt på at lave kliniske forsøg med eksempelvis at kortlægge spædbørns sovevaner i Danmark, kontra eksempelvis i Tyskland. Her kan man nu akkumulere data fra forskellige lande om, hvordan babyer sover. Det var ikke tilgængeligt før, og det kan man sælge som en vare i sig selv og det kan sikkert også give idéer til nye features og produkter”.
IoT People
IoT People er et community, der samler alle med interesse for Internet of Things på tværs af landegrænser. IoT People står på tre ben: Det ene er linket til forskningen, det andet er linket til industrien og de store virksomheder og det tredje er linket til iværksætterverdenen.
Groft sagt så står Kim Balle for linket til iværksætterverdenen. Kim er også den, som driver netværket. Rasmus Ulslev Pedersen er lektor på Institut for IT Management, Copenhagen Business School. Han står for linket til forskerverdenen og bruger bl.a. Erhvervs Ph.D.-ordningen til at skabe varige resultater inden for IoT. Ivan Häuser, der er Ph.D. og arbejder som management consultant og med større EU projekter, står for linket til industrien og de store virksomheder.
Læs mere om IoT People på:
www.iotpeople.eu