05 . May , 2014

Kom i gang på de sociale medier

Iværksætteren har talt med Rune Kristensen fra kommunikationsbureauet Integral. Han har en række gode råd til iværksættere om, hvordan de bør agere på sociale medier. ”Der er helt klart fordele ved at være der,” lyder det fra Rune, som understreger, at det giver både synlighed og dialog med kunderne. ”De forskellige sociale medier har hver deres rolle. Facebook er god til markedsføring, salg, vejledning og kundeservice. Facebook er også godt til feedback og test af nye idéer, ligesom Twitter, som er lidt mere nichepræget, er god, hvis man skal i dialog med det øvrige erhvervsliv og journalister,” fortæller Rune. De sociale medier kan også bruges til rekruttering og netværk, og her er særligt LinkedIn mange iværksætteres foretrukne sociale medie.

Under interviewet nævner Rune flere andre områder, hvor de sociale medier kan bruges. Man kan øge kundetilfredsheden ved at være proaktiv på sociale medier og dermed aflaste sin kundeservicefunktion ved at besvare klare basale spørgsmål, som går igen fra kunderne, og man kan indsamle email-adresser til virksomhedens nyhedsbrev. ”Det er jo gratis for iværksætteren, da det kun kræver tid,” understreger Rune.

I virksomhedens interne kommunikation kan de sociale medier også bruges.”Den daglige interne kommunikation kan suppleres med Facebook, MSN eller Google+, og Google Docs kan klare mange af de opgaver, man tidligere havde en FTP-server til,” lyder det fra Rune.

Start på facebook Tid er en begrænsende faktor for mange iværksættere, og kan man ikke overkomme alle sociale medier på en gang, bør man starte på facebook. ”Over 3 millioner danskere har været på Facebook i løbet af de sidste 30 dage,” fortæller Rune. Mange iværksættere har ikke det økonomiske setup til at professionalisere løsningerne fra start. Derfor foreslår Rune, at man udvikler sig på de sociale medier i takt med, at man har tid og overskud til det.

Pas på inaktivitet Der er dog også ulemper ved at være på de sociale medier. Facebook kan være et rigtig godt medie til at klare kundeservicehenvendelser. ”Folk skriver offentligt, og derfor tænker nogle sig måske om en ekstra gang, i forhold til hvis de sender virksomheden en mail, forklarer Rune.” En ulempe er dog, at det er let for utilfredse kunder at dele et opslag, og på den måde kan en dårlig sag pludseligt eksplodere. Man skal derfor have klare linjer for siden. Kan kunderne forvente at man yder kundeservice eller ej? Det skal kommunikeres tydeligt.

En facebook-side må heller ikke være inaktiv, for som Rune spørger retorisk: ”Ville du bestille en T-shirt, hvis du havde set en Facebook-side, hvor der ikke var blevet skrevet noget i 3 måneder?”

Aktiv fra dag et? Man skal ikke være på alle sociale medier fra dag et. ”Start med at oprette én LinkedIn-side, hvor du indsætter en kort beskrivelse af virksomheden. Her forventer folk ikke, at man opdaterer hele tiden, men at det er muligt at læse om virksomheden,” fortæller Rune. Når man er klar til det, kan man starte på Facebook. Facebook kan dog først bruges professionelt, når man har mindst 100 likes på sin side. Derfor opfordrer Rune til, at man får venner, familie og andre iværksættere, man arbejder sammen med, til at like siden. På den måde kan man hjælpe hinanden til at komme i gang, når man alligevel ikke konkurrerer om samme marked. Sociale medier tager tid

”Man skal dog være indstillet på, at det tager tid at være aktiv på de sociale medier. Hvis man ikke er aktiv på Twitter, gør det måske ikke så meget, og på LinkedIn er et lavere aktivitetsniveau heller ikke ødelæggende.

Man må dog heller ikke spamme folk, så det handler om at finde en balancegang, hvor følgerne føler, at de får relevant indhold leveret – hverken for ofte eller for sjældent. Rune fortæller til slut, at hvis man ikke får opdateret sin Facebookside mindst hver 14. dag, så er det bedre ikke at være på Facebook.

 

 - 51,3 KB

 

Denne artikel har været bragt i magasinet iværksætteren #2 / 2014.

Kontakt

Anders Tang

Del indlægget

facebook icon Linkedin icon email icon

Bliv gratis medlem i dag