Crowdfunding har været et kendt fænomen de sidste par år, men i 2013 er antallet af platforme steget helt enormt. Alt tyder på, at trenden er kommet for at blive, men hvad er crowdfunding egentlig?
Før din egen idékampagne Crowdfunding er et alternativ til fundraising, som er den formelle og traditionelle måde at rejse penge til projekter på. Fænomenet går ganske enkelt ud på, at du samler penge ind ved hjælp af dit netværk. Hvis du vil have penge til at realisere projekter og idéer ved hjælp af crowdfunding, præsenterer du din idé på en hjemmeside.
Her fra er det op til venner, familie, kollegaer og andre enkeltpersoner at støtte idéen. Det er altså ikke fagpersoner og kommunale puljer, der bestemmer, om dit projekt bliver en succes – det er dit eget netværk.
Med crowdfunding fører du din egen private kampagne for et projekt, og alle interesserede kan hjælpe projektet på vej ved at donere det beløb, de finder passende.
2013 er crowdfundingens år Mens der på verdensplan blev rejst 2,7 milliarder dollars på crowdfunding i 2012, er tallet estimeret til næsten at være dobbelt så stort i 2013. Websitet crowdsourcing.org gætter nemlig på, at der er i 2013 er blevet rejst 5,1 milliarder dollars via crowdfunding. USA og Canada står for 59% af crowfunding-platformene, mens Europa står for 39%.
Crowdfunding hitter i USA I USA findes flere forskellige crowdfunding-portaler, hvor Kickstarter og Indiegogo er de mest kendte. De giver folk mulighed for at rejse penge gennem eget netværk. Her kan folk donere penge via online donationer eller forudkøbte produkter og oplevelser.
BOOMERANG SUSER DERUDAD Nu har crowdfunding-trenden også bevæget sig til Danmark. Michael Eis står bag den danske platform Booomerang, hvor alle med en idé kan rejse penge til at realisere den gennem støtte fra enkeltpersoner. Boomerang støtter kunst, kultur, innovation og iværksætteri.
”Det danske crowdfunding-miljø er på trods af, at Booomerang snart har 4 års fødselsdag, stadigvæk i sin begyndelse. Der er stadigvæk et stort stykke arbejde foran os, men heldigvis går det hver måned i den rigtige retning,” udtaler Michael Eis.
Han påpeger, at flere og flere hver dag får øjnene op for de muligheder, der ligger i crowdfunding, og at det heldigvis hænger sammen med, at flere og flere gerne vil støtte innovative idéer.
Kendskabet til crowdfunding skal udbredes Selvom det går godt for Booomerang, er tendensen stadig helt ny i Danmark, og for Michael Eis har det derfor ikke været problemfrit at komme der til, hvor han står i dag.
”En af de udfordringer, vi står med, er at udbrede kendskabet til crowdfunding til så mange mennesker i Danmark som muligt. Vi vil gerne nå ‘den kritiske masse’, så crowdfunding kan blive hvermandseje og et reelt alternativ til at finansiere projekter. Samtidig har vi også den udfordring, at der stadigvæk er for få projekter, der søger at finde deres finansiering via crowdfunding,” siger han.
I løbet af 2013 har Michael Eis arbejdet næsten fuld tid på Booomerang ved siden af det, som han kalder for ”det irriterende arbejde”. Det er dér, han tjener alle de penge, som han smider i Booomerang-projektet.
Det er alt arbejdet værd I 2013 var der omkring 800 projekter, der ville have deres idé på Booomerang, og 240 af dem endte som aktive projekter på platformen med en succesrate på cirka 40%.
”Arbejdet har båret frugt og glæden ved, at et projekt bliver crowdfundet på Booomerang og derved virkeliggøres, er alt arbejdet værd. Det er et h2h-projekt (human to human, red.), hvor vi hjælper hinanden med at få tingene til at ske uden om det sædvanlige ‘system’. Jeg elsker det,” fortæller Michael Eis begejstret.
AIRTAME SKÆRER HELT IND TIL BENET AIRTAME er en af de virksomheder, der har haft stor succes med at føre en kampagne på Indiegogo. De har rejst 1,268,148 dollars, hvilket er næsten otte gange mere end det mål, de havde sat sig.
Et godt produkt er kilden til succes Jonas Gyalokay, som er en af AIRTAMES co-foundere, mener, at deres gode produkt blandet med en god præsentation, hårdt arbejde, held og timing var skyld i deres succes med crowdfunding.
”Vi har brugt lang tid på at præsentere produktet og løsningen ordentligt. Det skulle se super sprødt ud det hele. Derfra har vi arbejdet med en masse direkte marketing i form af e-mail-marketing for at gøre vores netværk opmærksom på vores launch og på den måde få dem til at hjælpe med at sprede budskabet videre ud,” fortæller Jonas Gyalokay.
Succes afhænger ikke af geografi Ifølge Jonas Gyalokay er det ikke geografien, der afgør, om man får succes eller ej. Han tror ikke, at det har været sværere for dem som danskere at rejse kapital på en international side. Han mener, at det er produktet, behovet det løser, præsentationen, kundeservicen og kreativiteten, der bestemmer, hvem der klarer sig godt, og hvem der ikke gør.
Skær ind til benet Og han giver et par råd med på vejen til andre, der skal rejse kapital gennem crowdfunding:
”Start med et mega fedt produkt eller en idé. Sørg for at nå ind til benet omkring, hvilket problem der løses og få det præsenteret knivskarpt. Begynd at skabe ringe i vandet allerede inden launch. Start stort!! Ræk ud til alle personligt, og fortæl dem, hvor vigtigt det er, det du har gang i, og bed dem om at hjælpe dig ud med ordet. Jo federe idé, desto mindre virker det som spam,” forklarer Jonas Gyalokay.
Denne artikel har været bragt i magasinet iværksætteren #1 / 2014.